چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۱
کد خبر: 57581

اجتماعی بودن فعالیت روزانه نیست و افراد می‌توانند در زمان‌هایی كوتاه یا هر زمان كه نیاز می‌بینند از خانه خارج شوند و این مسأله به موقعیت افراد سالمند در زندگی بستگی دارد.

سالمندی با انزوا نسبتی ندارد
سلامت نیوز : عینك را از جعبه درمی‌آورد و جملات روزنامه را یكی یكی بالا و پایین می‌كند. گوشه خانه تفرجگاه او شده است؛ مبلی كه رویه آن رنگش پریده‌تر از مبل‌های دیگر است. آخر این مبل رنج و درد یك سالمند را از سایر آنها بیشتر درك كرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ دقیقه‌ها را می‌شمارد و پیش خود می‌گوید لعنت بر دقیقه‌های كشدار، چرا زمان نمی‌گذرد؟ بیشتر از گذشته دلش می‌خواهد مقابل زندگی بنشیند و با او بگومگو كند؛ یك سالمند كه تصمیم خود را گرفته است و حتی نمی‌خواهد قدمی كوچك به سمت زندگی و در اجتماع بودن بردارد. با وجود این كه خانواده‌اش گسترش یافته است و امروز همان عروس و دامادها و نوه‌هایی كه دیروز آرزویشان را داشته كنارش هستند، اما باز احساس می‌كند درگیر تكرار شده است و از خود می‌پرسد، راستی امروز چند شنبه است؟

در زندگی روزمره زمانی كه افراد به سالمندی می‌رسند، اجتماعی بودن ضروری‌ترین نیاز زندگی‌شان می‌شود. برخلاف باور عموم، اجتماعی بودن فعالیت روزانه نیست و افراد می‌توانند در زمان‌هایی كوتاه یا هر زمان كه نیاز می‌بینند از خانه خارج شوند و این مسأله به موقعیت افراد سالمند در زندگی بستگی دارد.

بسیاری از افراد در دهه‌های شصت یا بالاتر اغلب از سن خود به عنوان بهانه‌ای برای اجتماعی نبودن استفاده می‌كنند و با اشاره به فعالیت‌های مختلف آنها را مختص نسل جوان‌تر می‌دانند كه قطعا چنین نیست. این امر كه افراد سالمند آنقدر مسن هستند كه نمی‌توانند از منزل خارج شوند و حضور در اجتماع برایشان میسر نیست، تصور نادرستی است.

در واقع هنگامی كه افراد به سن خاصی می‌رسند و بازنشسته می‌شوند، دیدن دوستان و ایجاد دوستی‌های جدید، شبكه حمایتی و ارتباطی محكم در گروه سنی آنها ایجاد می‌كند و پنجره‌ای زیبا در زندگی‌شان گشوده می‌شود. زمانی كه سالمندان اجتماعی شدن را به منزوی شدن ترجیح می‌دهند به نوعی شانس به دست آوردن دوستان جدید را پیدا می‌كنند.

اجتماعی بودن برای افراد اعم از زن و مرد از هر گروه سنی مهم است و سالمندان از این قاعده مستثنا نیستند. این امر در دوران بازنشستگی شادی‌های افراد را دوچندان و تكراری شدن زندگی را كمرنگ می‌كند. خانه‌نشینی‌های مداوم مسیر دنیای واقعی را برای افراد سالمند تغییر می‌دهد و زندگی را به نوعی به سكون تبدیل می‌كند.

صرف نظر از این كه جامعه برای افراد چه برنامه‌ای در نظر گرفته است، سالمندان باید در نظر داشته باشند هیچ فعالیتی برای آنها ممنوع نیست، مگر این كه سلامت آنها را به خطر بیندازد. زندگی اجتماعی این افراد باید با تحرك و لذتبخش و براساس فعالیت‌هایی كه از آن لذت می‌برند برنامه‌ریزی شده باشد.

بهترین راه‌حل برای سالمند این است كه حداقل در فعالیتی اجتماعی خارج از منزل و حتی شده یك بار در هفته شركت داشته باشد. اگر روزی این افراد احساس كنند كه از جامعه كنونی كه در آن زندگی می‌كنند عقب‌ترند، با خطر از دست دادن هویت شخصی روبه‌رو خواهند شد.سالمندان باید یادشان باشد امروز سرمایه فرهنگی جامعه هستند و فرزندان امروز نیازمندند تا یاد بگیرند در دوران سالمندی «اجتماعی بودن» مهم‌ترین ركن زندگی افراد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha