در میان روش های درمانی مانند دیالیز خونی، دیالیز صفاقی و پیوند كلیه‌ به دلیل استفاده از ماهیت فیزیولوژیك پرده صفاق به عنوان غشا نیمه تراوا برای تبادل و حذف مواد زائد اصل و پایه، از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، دیالیز صفاقی از سال 76 با درمان 16 نفر در كشور آغاز شد و اكنون با توجه به رضایت بیماران از این نوع درمان، از رشد چشمگیری برخوردار است.
بر اساس برنامه چهارم توسعه، مقرر شده بود در پایان سال 85 بیماران تحت درمان به روش دیالیز صفاقی به 5/1 درصد برسد. در حالی كه امسال 4/3 دردص بیماران نارسایی پیشرفته كلیه تحت درمان به روش دیالیز صفاقی قرار دارند.
بنابر این گزارش،‌ با وجود عمر كوتاه این روش در مقایسه با سایر روش های جایگزین،‌ این موضوع به دلیل ویژگی های خاص مانند انطباق بیشتر آن با شرایط و فعالیت های اجتماعی و شغلی بیماران،‌ وابستگی محدودتر بیماران به مراكز درمانی،‌ ارجحیت روش درمانی مذكور در بیماران با مشكلات قلبی و عروقی قرابت فیلتراسیون آهسته در این روش با فیزیولوژی بدن و امكان انجام این كار در منزل، می تواند به عنوان روش مطلوب مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha