سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 60387

حذف موادغذایی مضر خطر ابتلا به سرطان را در افراد كاهش می‌دهد با برقراری تعادل مبتنی بر این‌كه دوسوم موادغذایی گیاهی باشند و یك‌سوم پروتئین حیوانی تركیب مناسبی از غذا ایجاد می‌شود كه نوعی تفاوت به‌شمار می‌رود.

سپر مقابله با بیماری كشنده قرن
سلامت نیوز : حذف موادغذایی مضر خطر ابتلا به سرطان را در افراد كاهش می‌دهد با برقراری تعادل مبتنی بر این‌كه دوسوم موادغذایی گیاهی باشند و یك‌سوم پروتئین حیوانی تركیب مناسبی از غذا ایجاد می‌شود كه نوعی تفاوت به‌شمار می‌رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ این روش یكی از مهم‌ترین راه‌هایی است كه به واسطه آن امكان مبارزه با سرطان فراهم می‌شود.

مبارزه با سرطان با رنگ‌های طبیعی
میوه‌ها و سبزیجات سرشار از مواد ضدسرطان هستند. هرچه رنگ طبیعی موادغذایی بیشتر باشد ریسك ابتلا به سرطان كاهش می‌یابد. همچنین به افراد در رسیدن و حفظ بدن سالم كمك خواهد كرد. اضافه‌وزن خطر ابتلا به سرطان‌های متعدد را افزایش می‌دهد سرطان روده بزرگ، مری و سرطان كلیه در اثر اضافه‌وزن و چاقی تشدید می‌شوند.

وعده صبحانه
فولات یا ویتامین‌های گروه B از افراد در برابر سرطان روده بزرگ، راست روده و سرطان سینه محافظت می‌كند كه در وعده صبحانه آن را باید تأمین كرد. غلات غنی‌شده و گندم سبوس‌دار از منابع خوب فولات محسوب می‌شود. همچنین آب پرتقال، خربزه و توت‌فرنگی سرشار از فولات هستند.

غذاهای غنی از فولات
دیگر منابع سرشار از فولات مارچوبه و تخم‌مرغ است كه در جگر مرغ، لوبیا، دانه آفتابگردان، سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج یا كاهو یافت می‌شود. بهترین راه دریافت فولات از طریق مصرف مكمل‌ها است اما با خوردن میوه، سبزیجات و محصولات غنی شده به اندازه كافی، می‌توان آن را تأمین و با سرطان مبارزه كرد.

مبارزه با سرطان با مصرف گوجه‌فرنگی
لیكوپن موجود در گوجه‌فرنگی كه قرمزرنگ است در كاهش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان از جمله سرطان پروستات مؤثر شناخته شده است. همچنین در مطالعات روشن شده محصولات فرآوری شده گوجه‌فرنگی مانند سس یا رب نیز تأثیرات بالقوه‌ای در مبارزه با سرطان نشان داده‌اند.

چای ضدسرطان
نوشیدن چای بویژه چای سبز یك جنگنده قوی با سلول‌های سرطان است. در مطالعات آزمایشگاهی چای سبز را عاملی كندكننده یا مانع از گسترش سرطان در سلول‌های روده بزرگ، سینه و پروستات معرفی كرده‌اند. همچنین تأثیرات مشابه آن در بافت‌های ریه و پوست به اثبات رسیده است. از سوی دیگر مصرف طولانی مدت چای سبز برای مثانه، معده و لوزالمعده (پانكراس) مفید است.

انگور و سرطان
انگور و آب انگور، بویژه انگور بنفش و قرمز حاوی رسوراترول است. رسوراترول دارای آنتی‌اكسیدان قوی است و خواص ضدالتهابی دارد. در مطالعات آزمایشگاهی نشان داده شده است كه انگور مانع از بروز آسیب‌های مربوط به سرطان می‌شود و روند رشد سلول‌های سرطانی را كند می‌كند.

آب و مایعات دیگر
آب نه تنها تشنگی و عطش را برطرف می‌كند بلكه از سرطان مثانه پیشگیری می‌كند. نوشیدن مایعات به‌طور مكرر چون مدر است پوشش مثانه را سالم نگه داشته خطر ابتلا به سرطان مثانه را كاهش می‌دهد.

حبوبات
نقش مؤثر حبوبات در مبارزه با سرطانی شدن سلول‌ها به اثبات رسیده است. حبوبات حاوی فیتوكمیكال است و از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌هایی كه منجر به سرطان می‌شود محافظت می‌كند. مصرف حبوبات بویژه لوبیا در كند كردن روند رشد تومورها تأثیر دارد.

خانواده كلم‌ها
سبزیجات مانند كلم بروكلی، گل‌كلم، كلم‌پیچ و كلم بروكسل سپر دفاعی بدن در برابر حمله سلول‌های سرطانی هستند. مخلوطی از انواع كلم‌ها در یك سالاد به دفاع بدن در برابر سرطان‌ها از جمله روده بزرگ، سرطان سینه، ریه و سرطان دهانه رحم كمك می‌كند.

سبزیجات برگ سبز
سبزیجات برگ سبز تیره مانند سبزی خردل، كاهو، كلم‌پیچ، كاسنی، اسفناج و برگ چغندر، شامل فیبر، فولات و كاروتنوئید فراوان است. این مواد مغذی به محافظت در برابر سرطان دهان، حنجره، پانكراس، ریه، پوست و معده كمك می‌كند.

ادویه
كوركومین عنصر اصلی تشكیل‌دهنده زردچوبه و ادویه هندی است كه یك جنگنده بالقوه سرطان به شمار می‌رود. مطالعات نشان‌ می‌دهد مصرف این ادویه‌ها در تغییر شكل، كاهش تكثیر و تهاجم سلول‌های سرطان تأثیر دارد و انواع سرطان را سركوب می‌كند.

پخت و پز
این‌كه چگونه و چطور گوشت را طبخ كنید در جلوگیری از ابتلا به سرطان مهم است. سرخ و كباب كردن گوشت در دمای بسیار بالا باعث می‌شود مواد شیمیایی خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. یكی دیگر از روش‌های پخت و پز بخارپز كردن گوشت و موادغذایی دیگر است كه موادشیمیایی كمتری را تولید می‌كند. توصیه می‌شود خورش‌هایی كه حاوی گوشت هستند با اضافه كردن مقدار زیادی سبزیجات هم سالم‌تر به نظر می‌آیند و هم از بدن در مقابل سرطان محافظت می‌كنند.

انواع توت‌ها
توت‌فرنگی و تمشك دارای آنتی‌اكسیدان هستند. آنتی‌اكسیدان سپر قدرتمندی برای بدن به‌شمار می‌رود كه با سرطان مبارزه می‌كند. این ریزمغذی در غیرفعال كردن سلول‌های سرطانی و كاهش رشد سلول‌های سرطانی تأثیر دارد.

زغال اخته برای سلامتی
آنتی‌اكسیدان‌های قوی در زغال اخته ارزش گسترده‌ای در حمایت از سلامتی بدن دارد. آنتی‌اكسیدان‌ها به پاك كردن بدن از رادیكال‌های آزاد قبل از این‌كه به سلول‌ها صدمه‌ای وارد شود جلوگیری می‌كند. بلغور، جودوسر، غلات سرد، ماست و حتی سالاد زغال‌اخته برای سلامتی مفید است.

قند و شكر
قند و شكر ممكن است باعث بروز بیماری سرطان شود اما نه به‌طور مستقیم ولی ممكن است سایر غذاهای غنی از موادمغذی كه برای كمك به محافظت در برابر سرطان به‌كار گرفته می‌شود به خاطر شكر و قند زیاد، منجر به اضافه‌وزن و چاقی شود كه همین اضافه‌وزن خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. میوه‌ها بهترین جایگزین شیرین به جای شكر و قند بوده كه سرشار از ویتامین هستند.

ویتامین‌ها
درســـت است كه ویتامین عامل پیشگیری‌كننـــده از ابتلا به سرطان به‌شمار می‌رود اما زمانی این مسئله صحت دارد كه به‌طور طبیعی در موادغذایی وجود داشته باشد.
محققان علوم تغذیه بر این باورند برای مبارزه با سرطان مصرف موادمغذی مانند دانه‌های روغنی میوه و سبزیجات برگ سبز در كنار مكمل‌های غذایی حائز اهمیت است همچنین به‌كار گرفتن یك رژیم غذایی سالم بهترین شیوه برای تندرستی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha