چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 61365

در حالی كه مسئولان از گسترش ایدز سخن می‌گویند،محافظ بهداشتی در فهرست كالاهای ممنوع وارداتی قرار گرفته است.

سلامت نیوز : چندی پیش در پی اعلام فهرست كالاهای ممنوع وارداتی، نام محافظ بهداشتی (كاندوم) در میان اقلام كالاهای ممنوع، تعجب كارشناسان را برانگیخت. اقدامی كه پیش‌بینی می‌شود نه فقط دردی از افزایش میزان ابتلا به ویروس اچ‌آی وی در كشوررا دوا نمی‌كند، بلكه آمار ابتلا به آن را نیز افزایش خواهد داد. مصرف مواد محرك صنعتی و افزایش آن در سال‌های گذشته نیز مزید بر علت شده است تا آنجا كه مصطفی محمد نجار، وزیر كشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، كراك و شیشه را نخستین مواد مصرفی در میان معتادان اعلام كرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ این در حالی است كه به گفته آذرخش مكری، معاون مركز ملی مطالعات اعتیاد: «آنچه پس از مصرف متعدد شیشه اتفاق می‌افتد اعتیاد جنسی است، به طوری كه افراد از نظر جنسی معتاد می‌شوند و رفتارهای مهارگسیخته جنسی انجام می‌دهند.» به گفته مراجع رسمی كمتر از 24 هزار نفر ایرانی با این بیماری دست و پنجه نرم می‌كنند. اما به گفته دکتر مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز وزارت بهداشت، «بر پایه فرمول‌های سازمان بهداشت جهانی و با توجه به موارد شناسایی شده و رشد این بیماری، می‌توان گفت بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار مورد ابتلا به ویروس ایدز در کشور ما رخ داده؛ یعنی اکنون بین ۸۰‌تا ۱۰۰ هزار فرد مبتلا به این ویروس و ناقل آن، بدون اینکه حتی خودشان بدانند، به این عفونت مبتلا هستند و می‌توانند عامل انتقال آن به دیگران نیز باشند.» به نظر می‌رسد نوك پیكان ایدز این بار علاوه بر جوانان، كودكان ایرانی را نیز نشانه رفته است .

رفتارهای پرخطر جنسی در بین جوانان

پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد! پژوهشگران بارها نسبت به رفتارهای پرخطر جنسی در افراد زیر 25 سال هشدار داده بودند اما همزمان با نزدیك شدن موج سوم ایدز به گفته حسینعلی شهریاری، رئیس كمیسیون بهداشت كاهش سن ابتلا به این ویروس مرگ آفرین به 11 سال رسیده است. بر اساس اعلام مسئولان بهزیستی، قرار بود امسال طرحی برای سنجش رفتارهای پرخطر كودكان كار و خیابان را به اجرا درآورند، اما به گفته مجید رضازاده، دبیر كمیته ایدز این سازمان این امر به سال آینده موكول شده است. این در حالی است كه دكتر مینو محرز، رئیس اداره تحقیقات كشور ایدز گفته‌ است: 5‌درصد كودكان كار و خیابان به ویروس ایدز مبتلا شده اند!

تناقض در مبارزه با ایدز

پیش از این و در موج دوم ایدز، مسئولان در ستاد مبارزه با مخدر از طرح‌هایی برای مقابله با موج دوم و پیشگیری از موج سوم سخن گفتند كه البته با مخالفت سایر وزارت‌خانه‌ها روبه رو شد. یكی از این طرح‌ها نصب دستگاه‌های خودپرداز سرنگ برای معتادان پرخطر در مناطق آسیب خیز بود که در سال 86 و با بهره گیری از تجربه موفق کشور سوئیس از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشنهاد شد اما وزارت بهداشت با صدور اطلاعیه‌ای با آن مخالفت كرد چون به گفته آنها «عرضه این قبیل لوازم در محیط‌هایی که امکان مداخلات آموزشی نباشد، به هیچ عنوان مورد تایید وزارت بهداشت نیست.» حسین طلا، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس دراین باره می‌گوید: «ما در حوزه این معضل اجتماعی، دچار یک تناقض هستیم؛ از یک‌سو واقعیتی در حال رخ دادن است که جوانان ما را تهدید می‌کند و از سوی دیگر، حیا و عفت عمومی ایرانیان به ویژه بر مبنای نوع مذهب اسلامی‌شان، این موضوع را سبب شد که در ‌‌نهایت در این زمینه ضعیف کار کردیم؛ بنابراین، از یک سو باید نسل جوان را آگاه کنیم و از سوی دیگر، مراقبت باشیم که حیای آنها دچار آسیب نشود.»

او ادامه می‌دهد: «رسانه‌ها، اعم از تصویری و نوشتاری نقش مهمی در این ماجرا دارند اما پیش از آن، نیازمند یک کار کار‌شناسی دقیق و موشکافانه در این زمینه هستیم. ماجرای ایدز هم شبیه اعتیاد شده که نه می‌دانیم بیماری است و نه می‌دانیم جرم است و این نتیجه نبود کار کار‌شناسی است.» طلا با توجه به در دست نبودن آمار مستند از شمار مبتلایان به ایدز می‌گوید: «اطمینان نداشتن و شفافیت موجب می‌شود که آمارهای مرتبط با ایدز دقیق نباشد. البته شاید این موضوع برگرفته از طبع ایرانی هم باشد که همیشه پرده‌ای در جلوی همه چیز قرار می‌دهد و نمی‌گذارد که خیلی همه چیز آشکار باشد.»

طرح‌های بر زمین مانده

این همه ماجرا نیست. آموزش پیشگیری از مدارس به علت باورهای نادرست وزارت‌خانه، همواره با دشواری روبه رو بوده است. حتی دكتر محرز رئیس اداره تحقیقات كشور ایدز و عضو كمیته كشوری ایدز، آموزش و پرورش را «کم‌کارترین حوزه در ارائه آموزش‌های پیشگیری از ایدز» دانسته است. به گفته محرز «این در شرایطی است که آموزش مهارت‌های زندگی باید از سنین پایین آغاز شود، ولی آموزش و پرورش هیچ برنامه‌ای برای آموزش مهارت زندگی ندارد.» به گفته او «جوانان با استفاده از مواد محرک که خیلی رایج شده است دچار مشکل می‌شوند. من نگران این افزایش بسیار سریع انتقال ایدز از طریق تماس جنسی هستم که داریم به چشم خودمان می‌بینیم.»

به اعتقاد محرز باید پیشگیری از ایدز را وارد كتاب‌های درسی دانش‌آموزان كرد. او می‌گوید: «خیلی وقت پیش باید این کار انجام می‌شد و البته به نوعی این موضوع در فوق برنامه دانش‌آموزان ورود پیدا کرد ولی بعدها متوقف شد. چون متاسفانه برنامه‌ریزی‌‌ها برای موضوعاتی مثل ایدز در آموزش و پرورش قائم به فرد است و اگر یک وزیر خوشش نیامد، این موضوع را کنار می‌گذارد و یک وزیر اگر نگرش مثبت به این موضوع داشته باشد، قبول می‌كند و این مسئله است که یک مقداری به برنامه‌های ایدز آسیب می‌زند.»

ایدز در سال‌های گذشته از آن «مگوهای» اجتماعی بوده است كه برخی كارشناسان تلاش بسیاری كردند از بی‌حیایی قلمداد كردن بخشی از موضوعات آموزشی در این باره جلوگیری كنند اما مسئولان تاكنون در این باره مقاومت كرده‌اند به علت همین هم كارشناسان معتقدند اگر زوایای مختلف ایدز برای نوجوانان و جوانان ایرانی همچنان «مگو» باقی بماند امید چندانی برای پیشگیری موثر از روند رو به رشد آن وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha