یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۶
کد خبر: 61648
سلامت نیوز : آب خوراکی از منابعی مانند نهر‌ها و رودخانه‌ها، چاه‌ها و چشمه‌ها بدست می‌آید و آب معدنی آبی است که حاوی ترکیباتی مانند سدیم، پتاسیم، کلراید، کلسیم، فسفات، سولفات، منیزیم، آهن، مس، روی، منگنز، ید، سلنیوم، مولیبدن و مقداری گازهای محلول در آب باشد.

70 درصد کره زمین پوشیده از آب است، همچنان که سه چهارم وزن بدن ما را نیز آب تشکیل می‌دهد. آب بهترین نوشیدنی برای انسان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ مسوول برنامه تغذیه بزرگسالان معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به ویژگی‌های آب آشامیدنی، گفت: آب آشامیدنی، آبی است که ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی و رادیواکتیو آن در حدی باشد که مصرف آن جهت آشامیدن، عارضه سویی در کوتاه مدت یا درازمدت، برای سلامت انسان، ایجاد نکند یعنی باید بدون هرگونه طعم و بوی نامطلوب بوده و بدون هرگونه مواد خارجی قابل رویت با چشم غیرمسلح مانند شن و روغن باشد. این آب‌ها از طریق لوله کشی شهری و یا به شکل بطری شده در دسترس قرار دارند. برخی آب‌های آشامیدنی به طور طبیعی دارای گاز دی اکسیدکربن هستند و به برخی دیگر بطور مصنوعی گاز دی اکسیدکربن تزریق می‌شود.

وی با بیان اینکه آب دارای خواص بی‌شماری در بدن است، افزود: آب تامین کننده نیاز بدن برای انجام سوخت و ساز طبیعی مواد است و به تعادل مواد در بدن کمک می‌کند. همچنین آب تعدیل کننده حرارت بدن است و با انجام تعریق به ویژه در هوای گرم و خروج آب و برخی از املاح، این حرارت کنترل می‌کند.

به گفته دکتر پریسا ترابی، انتقال برخی از ویتامین‌ها در بدن از طریق حل شدن در آب صورت می‌گیرد.

مسوول برنامه تغذیه بزرگسالان معاونت بهداشت وزارت بهداشت، مصرف روزانه حداقل شش لیوان آب را برای سالمندان توصیه کرد و خاطرنشان کرد: اگرچه میزان نیاز به آب با توجه به سن، جنس، بیماری و تحرک بدنی در افراد متفاوت است، ولی در کلیه سنین مصرف آب کافی که به ویژه در آب و هوای گرم به حفظ سلامت و عملکرد طبیعی بدن کمک می‌کند توصیه می‌شود. مصرف آب در گروه سالمندان بسیار حائز اهمیت است.

وی اظهارداشت: نوزادان، خانم‌های باردار، سالمندان آسیب پذیر و افرادی که به هر دلیل دارای دستگاه ایمنی ضعیف هستند و یا به علت بیماری یا عمل جراحی یا درمان بیماری ضعیف شده‌اند باید در صورت عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم، از آب جوشیده شده سالم استفاده کنند.

ترابی با توجه به نیاز کودکان به آب به ویژه در کودکانی که قادر به سخن گفتن نیستند، افزود: شیرخواران از جمله گروه سنی مستعد به کم آبی در هوای گرم هستند که قادر به بیان تشنگی و نیاز خود به آب نیستند از این رو مادر و اطرافیان باید آب جوشیده سرد شده همراه غذای کمکی در طول روز در دسترس این گروه سنی قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha