سلامت نیوز : یک کارشناس ارشد فیزیوتراپی سوختگی ترمیمی و دیالیز گفت: استفاده از موادی مثل نشاسته، خمیر دندان، سیب زمینی و تخم ‌مرغ توسط برخی افراد برای خنک کردن محل سوختگی نه تنها باعث بهبود و تسکین درد بیمار نمی‌شود بلکه پزشک هنگام تمیز کردن محل سوختگی با مشکل مواجه شده و حتی احتمال نفوذ عفونت به داخل بدن نیز وجود دارد.

عارفه رخشا در گفت وگو با ایسنا ، اظهار داشت: بیشتر سوختگی‌ها به دنبال اشتباهات و بی‌توجهی‌های متداولی پیش می‌آید که با لحظه‌ای تفکر و دوراندیشی می‌توان بسیاری از این حوادث را پیشگیری و از ناتوان شدن و یا مرگ عده‌ای جلوگیری کرد که توجه به این موضوع از نظر اقتصادی هم برای جامعه قابل ارزش است.

وی سوختگی را آسیب دیدگی پوست با حرارت یا عوامل دیگر به طوری که در آن پوست کارایی خود را که محافظت از ورود میکروب‌ها به داخل بدن است، دانست و افزود: انواع سوختگی از نظر علل آن شامل سوختگی با شعله، مایعات و اجسام داغ، الکتریسیته، اشعه، مواد رادیواکتیو و مواد محترقه است.

کارشناس ارشد فیزیوتراپی سوختگی ترمیمی با اشاره به اینکه شدت سوختگی به قدرت و تمرکز ماده سوزاننده روی پوست و زمان تماس با آن ارتباط دارد، گفت: سوختگی‌ها به چهار گروه سوختگی سطحی، ضخامت نسبی سطحی، ضخامت نسبی عمیق، تمام ضخامت و سوختگی برق فشار قوی تقسیم می شوند که به آنها سوختگی درجه 1، درجه 2 سطحی، درجه 2 عمیق، درجه 3 و درجه 4 نیز گفته می‌شود.

رخشا با بیان اینکه میزان سوختگی با روش‌های گوناگون محاسبه می‌شود و هر قسمت بدن درصد مشخص خود را دارد، گفت: تعیین درصد سوختگی از نظر مراقبت پزشکی، مایعات مورد نیاز بدن، میزان دارو و احتمال مرگ و میر و ناتوانی اهمیت بسیاری دارد بطوریکه وسعت سوختگی در روزهای اول از نظر کنترل وضعیت بیمار اهمیت دارد ولی در مراحل بعدی عمق سوختگی به دلیل نیاز به برنامه جراحی و برنامه طولانی توانبخشی مهم تر است.

این کارشناس ارشد فیزیوتراپی سوختگی ترمیمی در مورد اقدامات اولیه برای افرادی که دچار سوختگی شدند، اظهار کرد: بعد از خاموش کردن آتش و یا قطع برق باید با قرار دادن حوله خیس و آب یخ روی محل سوختگی ضمن خنک کردن بیمار منجر به تسکین و کم شدن درد مصدوم شد و پوشاندن محل سوختگی برای جلوگیری از نفوذ میکروب‌ها و باکتری‌ها با پارچه‌ای تمیز نیز از دیگر اقدامات لازم در زمان مواجهه با سوختگی است.

وی در ادامه افزود: در زمان های گذشته برای خنک کردن محل سوختگی از موادی مثل نشاسته، خمیر دندان، سیب زمینی و تخم مرغ استفاده می شد که امروزه ثابت شده این کار نه تنها باعث بهبود و تسکین درد فرد مصدوم نمی‌شود بلکه پزشک هنگام تمیز کردن محل سوختگی با مشکل مواجه شده و حتی احتمال نفوذ عفونت به داخل بدن نیز وجود دارد.

رخشا با بیان اینکه اصلی‌ترین مشکل بیماران سوختگی بعد از تجدید حیات، از دست دادن پوست که همان سد دفاعی بدن در مقابل میکروب‌ها و باکتری ها است، گفت: در مراقبت از زخم باید به پیشگیری از عفونت و تکثیر باکتری‌ها توجه ویژه‌ای شود و ضمن برداشتن بافت مرده در به وجود آوردن شرایطی مناسبی همچون ایجاد رطوبت برای ترمیم خود به خود و سریعتر زخم تلاش کرد.

وی با اشاره به اینکه هدف از فیزیوتراپی درمان بازگشت حرکتی ماهیچه ها و اندام به حالت اولیه و استاندارد قبل از مصدومیت است این درمان را برای بیماران سوختگی مانند سایر درمان‌ها ضروری دانست و اظهار کرد: بیماران به دلایل گوناگون مانند درد، ضعف، اضطراب و افسردگی ممکن است تمایلی به فیزیوتراپی نداشته باشند و به بهانه‌های مختلف در انجام آن کوتاهی کنند که در این صورت جلب همکاری بیمار به عهده گروه درمانی است.

این کارشناس ارشد فیزیوتراپی در پایان افزود: برای شروع فیزیوتراپی مطالعه دقیق پرونده پزشکی بیمار ضروری است و پس از آن ارزیابی فیزیوتراپیست‌ها برای طرح برنامه درمان انجام می گیرد که در آن نکاتی از قبیل سن بیمار، تاریخ سوختگی، نوع سوختگی، ضایعات همراه، تاریخچه پزشکی و وضعیت روحی روانی فرد لحاظ می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha