چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 63091
سلامت نیوز :  اگر می‌خواهید فرزندتان را برای كار خوبی كه انجام داده، تشویق كنید و دوست دارید به او نشان دهید چقدر از او راضی هستید باید از كودك تمجید كنید. البته این تمجید باید در ارتباط با كار خوبی باشد كه انجام داده است. مثلا اگر فرزندتان برای درست كردن غذا به شما كمك كرده، هنگام صرف شام و زمانی كه همه افراد خانواده حضور دارند، این موضوع را بلند اعلام كنید و به همه بگویید چقدر به فرزندتان افتخار می‌كنید یا مثلا می‌توانید در حضور دیگران، كارهای خوبی كه كودك در طول روز انجام داده مانند جمع كردن اسباب بازی‌ها، كمك كردن به پدر و مادر و... را با جزئیات تعریف كنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ البته یادتان باشد برای تشویق كودك، فقط از جمله‌ها و عبارات مثبت استفاده كنید و به هیچ وجه جمله‌های منفی را به كار نبرید. علاوه بر این، تمام تشویق‌ها باید در زمان و مكان مناسب انجام شود. به این معنی كه نباید برای كار خوبی كه كودك انجام می‌دهد، چند روز بعد او را تشویق كنید.

همچنین لازم است این نكته را در نظر داشته و بیشتر از این كه انتظار نتیجه‌ای مثبت و موفق را داشته باشید، فرزندتان را تشویق كنید تا كارها را درست و بدون مشكل انجام دهد. یادتان باشد نتیجه چندان مهم نیست و آنچه باید مدنظر قرار گیرد، تلاش كودك است.

اگر كودك چنین برخوردی را ببیند، اطمینان پیدا می‌كند كه تشویق كردن شما تنها وابسته به گرفتن نتیجه كامل نیست و ماهیت انجام كار درست و مناسب برای تشویق كودك كفایت می‌كند.

گاهی اوقات كودكان كارهای خوبی انجام می‌دهند كه شما باید آنها را تشویق كنید، اما خوب است یادمان باشد این كارهای خوب تكرار می‌شود و با تكرار برای او به شكل عادت درمی‌آید. در نتیجه زمانی كه شما حضور ندارید نیز فرزندتان چنین كارهایی را انجام خواهد داد. مثلا وقتی به مدرسه او مراجعه می‌كنید و معلم یا مسئول كتابخانه مدرسه، از نظم و انضباط كودك تعریف می‌كند و می‌گوید او به حقوق دیگر دانش‌آموزان احترام می‌گذارد، مشخص است چنین ویژگی‌های مثبتی برای كودك به شكل عادت درآمده است. بنابراین همیشه او را تشویق كنید و نشان دهید از این ‌كه فرزند خوبی دارید، راضی هستید و به او افتخار می‌كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha