دولت باید تکلیف این مسائل را روشن کند، اگر مشکلی با وزیر بهداشت دارد یا نسبت به عملکرد او نظر منفی دارد، نباید این اختلاف‌نظر منجر شود تا به بدنه بهداشت کشور ضربه وارد شود.

دولت باید تکلیف بودجه وزارت بهداشت را روشن کند

سلامت نیوز : اواخر آذر ماه بود که شایعه‌های برکناری مرضیه وحیددستجردی ــ وزیر بهداشت ــ رسانه‌ای شد، در هر بار نیز وزیر کابینه دهم در این باره مورد سوال قرار می‌گرفت پاسخ‌های کوتاه و غیرمستقیم او از جمله« هر آمدنی، رفتنی دارد.» ،« نگران برکناری نیستم.» یا « هیچ کس نمی‌داند تا چه زمانی در پست خود می‌ماند.» منجر شد تا اما و اگرها درباره رفتن یا ماندنش، شدت بیشتری به خود گیرد، شایعه‌های چند روز پیاپی ادامه داشت تا اینکه بیست و ششم آذر ماه، معاون اول دولت، تصریح کرد «تا احمدی‌نژاد هست، دستجردی نیز هست!»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ این اظهار نظر صریح و مستقیم دولت تنها برای چند روز کارساز بود، پس از گفت و گوی تلویزیونی رئیس‌جمهور در دوم دی ماه و صحبت‌های وزیر دو روز بعد از آن، آتش شایعه برکناری را بار دیگر شعله ور کرد، در این میان البته روزنامه ایران ــ وابسته به دولت ــ نقش مهمی در برافروختن این شعله‌ها داشت، زمانیکه در صفحه اول تیتر زد:« پافشاری خانم وزیر برای افزایش قیمت دارو». تیتری که وزیر بهداشت را در مقابل احمدی‌نژاد قرار داد. چراکه پیش از این احمدی‌نژاد تاکید کرده بود: «احدی حق ندارد به بهانه نبود ارز، دارو را گران کند.» این اقدام روزنامه دولت و اشاره به هواداری وزیر بهداشت از باقر لاریجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس شورای سیاست گذاری وزارت بهداشت به‌عنوان یکی از دلایل اختلاف‌نظر دولت با وزیر بهداشت، بار دیگر گمانه زنی‌های برکناری وزیر بهداشت، 6 ماه مانده به پایان دولت و در اوج مشکلات اخیر نظام سلامت در پی اختصاص نیافتن ارز دارو، افزایش نرخ ارز و تحریم‌ها ایجاد کرد، 24 ساعت بعد از آن بود که غلامحسین الهام در حاشیه جلسه هیات دولت، به انتشار برخی اخبار درباره اختلاف در داخل دولت و احتمال برکناری دستجردی به گفتن این جمله بسنده کرد که :«وزیر بهداشت با سیاست‌های دولت بر سر کار خود هستند.»

در ادامه تمام اتفاقات اخیر نظام سلامت، دستجردی به کمیسیون بهداشت مجلس فراخوانده شد تا در کنار پاسخگویی به پرسش برخی از نمایندگان، درارتباط با مشکل مالی این وزارتخانه با اعضای کمیسیون بحث کند. حسن تامینی لیچایی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با ارائه گزارش این جلسه در گفت و گو با آرمان به اختلاف‌نظر دولت با دستجردی اشاره می‌کند:

محور جلسه روز دوشنبه اعضای کمیسیون بهداشت مجلس با وزیر بهداشت چه بود؟ مشکلات اخیر نیز جزء مباحث مطرح شده بود؟

بحثی که روز دوشنبه مطرح شد این بود که به هر حال دولت تکلیفش را با وزارت بهداشت روشن کند، دستجردی نیز همین نظر را داشت که با توجه به تعریف‌ها و طرح‌هایی که تصویب شده از جمله پزشک خانواده، تجمیع بیمه ها، جداسازی بخش خصوصی از دولتی و ... بودجه نیاز است. ارز دارویی نیز یکی دیگر از این موضوع‌ها بود. در ماه‌های اخیر دانشگاه‌های علوم پزشکی به شدت با مشکل کمبود بودجه مواجه بوده به طوریکه قادر به پرداخت حقوق پرسنل نیستند و از روی ناچاری بودجه‌های عمران را برای پرداخت حقوق پرسنل هزینه می‌کنند، نتیجه این اقدامات تعطیل شدن پروژه‌های دانشگاهی و پایین آمدن سطح کیفیت آموزشی است.

به اعتقاد شما دلیل این اتفاقات چیست؟

ببینید دولت باید تکلیف این مسائل را روشن کند، اگر مشکلی با وزیر بهداشت دارد یا نسبت به عملکرد او نظر منفی دارد، نباید این اختلاف‌نظر منجر شود تا به بدنه بهداشت کشور ضربه وارد شود، ما اکنون مشکلات عمده‌ای در بخش واردات تجهیزات آزمایشگاهی و دارویی داریم، این مسائل شفاف نیست.

شنبه گذشته رئیس‌جمهور، در برنامه تلویزیونی تاکید کرد که ارز دارویی به طور کامل به وزارت بهداشت اختصاص داده شده و حتی تاکید کرد که دارو نباید گران شود، اما اظهارات مسئولان وزارت بهداشت از جمله وزیر در روزهای بعد، حکایت دیگری داشت.

بله متاسفانه، ما در جلسه روز دوشنبه به این نتیجه رسیدیم که اطلاعات نادرستی به احمدی‌نژاد داده شده، خبرهایی به دست ما می‌رسد که میزان پرداخت از جیب مردم در بخش دولتی درمان به 67‌درصد رسیده است، چه کسی باید پاسخگوی مردم باشد در بخش تعرفه‌ها نیز به‌دلیل گرانی‌های اخیر، برخی نمی‌دانند که چه میزان تعرفه را باید اعمال کنند. به طور کلی یک بخش از مباحث این جلسه به سوال تعدادی از نمایندگان اختصاص داشت که نیمه کاره ماندن بیمارستان‌های حوزه انتخابی شان پس از گذشت 20، 30 سال را جویا شدند و بخش دیگر نیز مربوط به این بود که در شرایط فعلی و فشاری که به مردم وارد شده، چه کاری باید انجام داد.

نظر وزیر چه بود؟

خانم دستجردی نیز معترف بود، متاسفانه شرایطی پیش آمده که وقتی نماینده مردم استان‌ها، جویای تعهداتی که احمدی‌نژاد داده بود، می‌شوند، تنها پاسخی که به آنها داده می‌شود این است که پول نداریم! اگر دولت چنین پاسخی می‌دهد، دیگر وزیر بهداشت چه می‌تواند بگوید.

از نظر شما اختلاف نظر دولت‌ با وزیر بهداشت که مورد اشاره روزنامه دولت نیز بود، در گرفتاری‌های مالی این وزارتخانه تاثیر گذار بوده است؟

بله صددرصد تاثیر گذاشته است، همین مسائل باعث شده تا دانشگاه‌های علوم پزشکی با مشکل مالی مواجه شوند.

ریشه این مسائل چیست؟

ما پشت پرده این اختلاف‌نظر را نمی‌دانیم، اول باید مشخص شود که اصلا اختلاف چیست، یا حتی اختلافی وجود دارد یا خیر. اگر واقعا اختلاف‌نظر نیست و دولت مشکلی با وزیر بهداشت ندارد، کم‌توجهی به این وزارتخانه چه علتی دارد. بحث کمیسیون نیز همین بود که دولت پاسخ دهد چرا شرایط وزارت بهداشت اینگونه شده است. حتی پیگیری‌های ما در زمینه کمبود دارو نیز نشان داد که دولت کم محلی می‌کند، این به هر حال کمیسیون در حال پیگیری این موضوع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha