اداره نظارت بر مواد غذایی و دارویی آمریكا كه از زمان جمع‌آوری داروی مسكن وایوكس از بازار زیر ذره‌بین قرار داشته است در ماههای اخیر درخواستهای تعداد زیادی از داروهای آزمایشی را رد كرده است یا تایید آنها به تاخیر انداخته و به ارایه اطلاعات بیشتر منوط كرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازپایگاه اینترنتی خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اقدام علاوه برآنكه از عرضه داروهایی كه نیاز مبرم برخی بیماران است جلوگیری كرده است، ارزش سهام شركتهای داروسازی را كاهش داده و انتظار می‌رود هزینه و مدت زمان تهیه داروهای جدید را افزایش دهد.

رد و تاخیر در تایید درخواستهای دارویی نه تنها غول‌های دارویی نظیر گلاسكواسمیت كلاین، مرك‌اند كو، نوارتیس‌ای جی، سانوفی آونتیس و ویث ‪Wyeth‬ بلكه شركتهای جدید كه قصد دارند اولین داروی خود را روانه بازار كنند تحت تاثیر قرار داده است.

اداره نظارت بر مواد غذایی و دارویی آمریكا اخیرا هشدارهای مربوط به چندین دارو را شدیدتر كرده است كه مهمترین آنها داروهای دیابت آواندیا و آكتوس است. این اداره پنج ماه پیش شركت نوارتیس را واداشت داروی یبوست زلنورم را جمع آوری كند.

كریستوفر كلی سخنگوی این اداره گفت تغییر اصولی در نحوه اجرای استانداردهای تایید درخواستهای جدید دارویی رخ نداده است. وی تعیین میزان نقش بحثهای عمومی و انتقاد از ایمنی داروها در اقدامات كنونی این اداره را بسیار دشوار خواند.

اما كریس میلن معاونت مركز مطالعه تهیه دارو در دانشگاه "تافتس" گفت این اداره بطور اصولی برای بررسی داروها به ویژه از نظر عوارض جانبی آنها بر قلب و كبد كنترل بیشتری اجرا كرده است. به عقیده وی روند تایید داروها هنوز روشن نیست، این اداره كارخانه‌های داروسازی را ملزم كرده است كه داروهای آزمایشی را كه مشابه داروهای موجود در بازار هستند، موثرتر و سالمتر از انواع قبلی باشند.

برخی كارشناسان روند افزایش عدم پذیرش درخواستهای دارویی را بیان می‌كنند، اما در مورد داروهای بیماریهای خطرناك كه هیچ درمانی ندارند درخواستها عموما تایید می‌شوند.

استیو بروزاك تحلیلگر ‪ wbb securities‬می‌گوید این اداره محتاط تر عمل می‌كند. آنها اكنون می‌دانند بیماران بسیاری، و بیشتر از كسانی كه مورد نظر هستند داروهای جدید را مصرف می‌كنند، و دارو برای بیماری بجز آنچه برای آن تایید شده است مصرف می‌شود. این امر احتمال بروز آسیب در اثر عوارض جانبی را در برخی بیماران افزایش می‌دهد.

براساس اعلام خدمات تحقیقات داروسازی و بیوتكنولوژی ‪،BioMedTracker‬ این اداره ‪ ۶۱‬درصد درخواستهای دارویی را تا اوسط ماه اوت تایید كرده است كه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ‪ ۷۳‬درصد كاهش نشان می‌دهد.

جیمز كامپل از شركت فریدمان، بیلینگز، رامسی اخیرا گزارشی را منتشر كرد كه نشان می‌دهد تایید "هویت‌های مولكولی جدید" كه طی آن بجای ایجاد تغییراتی در داروهای موجود از تركیبات شیمیایی جدید تهیه می‌شود امسال كمترین سطح طی دهه گذشته قرار داشته است.

فقط هفت داروی تا پایان ماه ژوییه تایید شده است ، بطور متوسط در هفت ماه اول سال از سال ‪ ۱۹۹۸‬تاكنون این تعداد به ‪ ۱۲‬دارو می‌رسید.

اداره نظارت بر مواد غذایی و دارویی آمریكا با الزام به جمع‌آوری اطلاعات بیشتر، افزایش تعداد افراد مورد بررسی و طولانی‌تر كردن مطالعات، كار را برای شركتهای داروسازی سخت تر كرده است. این موانع شمار داروهای موثر جدید را محدود می‌كند.

میانگین هزینه تهیه یك داروی بالقوه از مرحله كشف تا تایید ‪۹۸۰‬ میلیون دلار است كه این رقم در سال ‪ ۸۰۲ ، ۲۰۰۰‬میلیون دلار بوده است. این فرایند بطور متوسط ‪ ۱۴/۲‬سال طول می‌كشد.

كامپل گفت به نظر می‌رسد این اداره از سال ‪ ۲۰۰۴‬تاكنون در موضع دفاعی قرار گرفته است. در این سال شركت مرك داروی مسكن وایوكس را به علت افزایش خطر حمله قلبی و سكته از بازار جمع‌آوری كرد.

سال گذشته این اداره داروی آركوكسیا شركت مرك را كه جایگزین وایوكس است و در بسیاری از كشورهای دیگر عرضه می‌شود رد كرد.

شركت داروسازی هولدینگز اعلام كرد این اداره برای دومین بار خواستار مدت زمان بیشتری برای مرور داروی فروا ‪ Frova‬شده است. داروی میگرن فروا كه پیشتر تایید شده برای كاربرد جدیدی یعنی جلوگیری از میگرن قاعدگی درخواست شده است.

اداره نظارت بر مواد غذایی و دارویی آمریكا اثربخشی یا ایمنی را در رد یا تاخیر در تایید داروهای آزمایشی نظیر داروی دیابت ‪ Galvus‬ساخت شركت نوارتیس ، داروی كاهش وزن ‪ Zimulti‬ساخت سانوفی آونتیس و حتی دوز بالاتر داروی ‪ Advair Diskus‬شركت گلاسكواسمیت كلاین برای برونشیت و آمفیزم اعلام كرده است.

داروی تجربی ‪ bifeprunox‬شركت ‪ Wyeth‬برای شیزوفرنی و ‪ Pristiq‬كه اولین داروی غیرهورمونی برای علایم یائسگی است نیز پذیرفته نشده‌اند.

در این میان شركتهای كوچك داروسازی نیز آسیب دیده‌اند. شركت ‪ Pozen‬این اف‌دی‌ای اخیرا برای دومین بار از شركت ‪ Pozen‬خواست در مورد داروی میگرن ‪ Trexima‬كه با همكاری گلاسكواسمیت كلاین می‌سازد، اطلاعات بیشتری در اختیار بگذارد. انتشار این خبر قیمت سهام این شركت را ‪ ۴۶‬درصد كاهش داد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha