سلامت نیوز : بهزاد رحمانی‌  در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: آلودگی هوا زمانی رخ می‌دهد که میزان مواد مضری که توسط ریه جذب می‌‌شوند از حد معینی بالاتر می‌رود.

وی گاز CO2 و آزبست ناشی از لنت‌های ترمز را مهمترین عوامل مضر در شرایط آلودگی هوا دانست و افزود: هنگامی که غلظت این مواد از حد مجاز دفاع بدن بیشتر شود، افرادی که در مرز سلامت و بیماری هستند از جمله مبتلایان به بیماری‌های مزمن ریوی، آسم ، برونشیت و تنگی نفس ناشی از بیماری قلبی بیشتر آسیب می‌بینند زیرا برخلاف افراد سالم توان جبران دامنه تغییرات را ندارند و ظرفیت آنها استفاده شده است.

رحمانی با اشاره به اثرات زودرس و طولانی مدت ناشی از قرار گرفتن در معرض هوای آلوده گفت: افراد بیمار دچار تنگی نفس، سرفه، افزایش ضربان قلب، احساس خفقان و خارش پوست می‌شوند.

وی تصریح کرد: منگی، حالت گیجی (کانفیوژن) از دیگر عوارض آلودگی هوا برای بیماران است که باعث اختلال در تصمیم‌گیری و به تبع آن افزایش احتمال قضاوت‌های نادرست در رانندگی و بالا رفتن تصادفات می‌شود.

به گفته وی، ابتلا به سردرد، کاهش سطح تحریک‌پذیری و پرخاشگری از دیگر عوارض هوای آلوده برای تمام افراد است که اختلال در روابط اجتماعی را نیز موجب می‌شود.

این متخصص ریه در ادامه با بیان اینکه راجع به آلودگی هوا بزرگنمایی می‌شود، عمده آسیب‌ها و مضرات آن را بر بیماران عنوان کرد و افزود: اگر چه اعلام تعطیل می‌تواند به بیماران کمک کند اما راه‌حل واقعی نیست و باید برای  کنترل آلاینده‌ها و رعایت استانداردها تلاش شود.

وی اظهار کرد: استاندارد برای واحدهایی که از آزبست استفاده می‌کنند به درستی رعایت نمی‌شود و با این واحدها با تساهل برخورد می‌شود.

رحمانی تصریح کرد: در شرایط فعلی خارج نشدن از منزل و قرار نگرفتن در معرض آلودگی می‌تواند بهترین راه برای جلوگیری از تشدید بیماری افراد باشد.

این پزشک متخصص همچنین تأکید کرد: در شرایط آلودگی هوا تعداد مراجعان به مطبش حدود 15- 10 درصد افزایش می‌یابند البته آمار عمومی کلی در دست نیست.

وی تصریح کرد: با توجه به در دست نبودن سیستم‌های تأمین اطلاعات و بیماران از جمله جامع نبودن پرونده‌های بیمارستانی، مطالعه علمی در این باره و اعلام آمار دقیق ممکن نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha