پژوهشگران علوم پزشکی هشدار دادند که غذاهای فست فود خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند. آنان عنوان کردند بررسی نشان داده مصرف این نوع غذاها به عنوان میان وعده غذایی، خطر ابتلا به سرطان را در بیماران مبتلا به سندورم لینچ افزایش داده است.

سلامت نیوز: پژوهشگران علوم پزشکی هشدار دادند که غذاهای فست فود خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند. آنان عنوان کردند بررسی نشان داده مصرف این نوع غذاها به عنوان میان وعده غذایی، خطر ابتلا به سرطان را در بیماران مبتلا به سندورم لینچ افزایش داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت پزشکان بدون مرز، آنالیز اطلاعات مربوط به رژیم غذایی در ۴۸۶ فرد مبتلا به سندروم لینچ (lunch) در طول ۲۰ ماه پیگیری و وقوع پولیپ های کولورکتال (ضایعات پیش سرطانی) در ۵۸ فرد از افراد مورد مطالعه در این مدت نشان داده است که خوردن میان وعده های ناسالم خطر ابتلا به سرطان را در افراد دارای حساسیت ذاتی برای ابتلا به سرطان کولورکتال (سرطان کولون و رکتوم) و دیگر سرطان ها افزایش می دهد.

سندروم لینچ یک اختلال ژنتیکی موروثی غالب است که با تحت تاثیر قرار دادن ژن های مسئول تشخیص و ترمیم DNA آسیب دیده، موجب بروز سرطان می شود .

حدود ۵۰ درصد افراد مبتلا به سندروم لینچ عمدتا به سرطان روده و رحم مبتلا می شوند

بیماران مبتلا به سندروم لینچ که دارای الگوهای غذایی شامل مصرف وعده های غذایی سرپایی نامطلوب مانند اسنک ها، فست فودها، چیپس و یا میان وعده های سرخ شده بودند تا دو برابر بیش از بقیه در معرض خطر ابتلا به این پولیپ ها قرار گرفتند.

از طرفی یافته های به دست آمده از این مطالعه به این معنا نیست که کمتر مصرف کردن این غذاهای مضر کاملاً از رشد پولیپ ها جلوگیری می کند اما می تواند به این معنا باشد که وجود پولیپ ها در آن دسته از بیماران با سندروم لینچ که به میزان زیادی نسبت به بقیه از این غذاها مصرف می کنند می تواند بسیار بیشتر باشد.

به گفته محققان مطالعات قبلی نیز نشان داده اند که سیگار و چاقی نیز می تواند خطر ابتلا به پولیپ های کلورکتال را در میان افراد مبتلا به سندروم لینچ افزایش دهد بنابراین حتی اگر خطر بسیار بالایی از ابتلا به این سرطان ها در فردی به ارث رسیده باشد می توان این خطر را با داشتن یک شیوه سالم برای زندگی از جمله یک رژیم غذایی سالم، تحت تأثیرات مطلوبی قرار داد.

گفتنی است سندروم لینچ یک بیماری ارثی در معرض خطر ابتلا به سرطان کولورکتال، سرطان آندومتر و سرطان های دیگر در سنین پایین است که این سندروم به وسیله جهش در ژن های دخیل با ترمیم DNA در داخل سلول ها به وجود می آید.

نتایج این تحقیق در نشریه انجمن سرطان آمریکا منتشر شده است .

پیش از این نیز محققین هشدار داده بودند که فست فود در تمام دنیا حتی در کشورهای پیشرفته هم به یک معضل تبدیل شده و طبق تحقیقات ۹۸ درصد تبلیغات محصولات غذایی در آمریکا با استانداردهای جهانی از نظر نمک، سدیم و چربی و شکر تفاوت قابل ملاحظه ای دارد، فست فود در مجموع دشمن سلامت است، غذایی عموما بی ارزش، پر از چربی غیر اشباع که منجر به دیابت، سکته مغزی و قلبی، بیماری های قلبی و عروقی می شود.
فست فود به خصوص اگر ماده اولیه آن گوشت باشد، فرآوری شده است یعنی با افزودن مواد نگه دارنده که در بدن صددرصد منجر به جهش های ژنتیکی می شود تولید می شود، البته همیشه جهش های ژنتیکی مساوی با بروز سرطان نیست اما می دانیم که گوشت فرآوری شده موجود در فست فود منجر به ایجاد موادی می شود که می توانند در پی جهش ژنتیکی به ابتلای فرد به سرطان بینجامند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha