سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 65116
سلامت نیوز: یک ماه و اندی مانده به برگزاری ششمین انتخابات صنفی پزشکان، منابع آگاه از رد صلاحیت گسترده کاندیداهای نزدیک به اصلاح‌طلبان خبر می‌دهند. انجمن اسلامی پزشکان هم در بیانیه‌ای از وضعیت موجود سازمان نظام مهندسی انتقاد کرده و فضای حال حاضر نظام پزشکی را به شدت «آلوده به سیاسی‌کاری» و «معامله‌گری‌های قدرت» توصیف کرده است.
با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام داوطلبان عضویت در هیات‌مدیره نظام پزشکی تهران و شهرستان‌ها، بررسی صلاحیت داوطلبان توسط هیات‌های نظارت آغاز شده و فردا و پس‌فردا نتایج بررسی صلاحیت‌ها اعلام شود.
علی تاجرنیا، عضو سابق شورای‌عالی نظام پزشکی در این‌باره به بهار گفت: «زمانی که کاندیداها رد صلاحیت می‌شوند نامه‌ای مبنی بر رد صلاحیت دریافت می‌کنند البته هنوز نامه‌ای به دست کسی نرسیده است، اما اخباری که از هیات نظارت بیرون آمده این بوده که تصمیم بر این است همه افرادی که نامه جمعی از پزشکان به بشار اشد را امضا کرده بودند، در این دوره از انتخابات نظام پزشکی رد صلاحیت شوند به چند نفر هم گفته‌اند که بیایید امضا را پس بگیرید.»

 فارس24 گزارش داده است، به جز تقی نوربخش، صلاحیت دو کاندیدای دیگر اصلاح‌طلبان در این انتخابات یعنی مصطفی معین و ظفرقندی رد شده است. هاشم زهی، رییس هیات نظارت بر انتخابات نظام پزشکی پیش از این گفته بود، در این دوره از انتخابات صلاحیت افراد با توجه به عملکرد سیاسی آن‌ها بررسی خواهد شد. او مشخصا به حوادث پس از انتخابات 88 اشاره کرده و گفته بود، کسانی که نشان داده‌اند برخلاف سیاست‌های نظام‌جمهوری‌اسلامی حرکت می‌کنند، تایید صلاحیت نخواهند شد.

 در این روزها که بازار انتخابات نظام پزشکی داغ است، تعداد زیادی از پزشکان پیامک‌هایی را دریافت‌کرده‌اند که در آن نوشته شده بود: «اجازه نمی‌دهیم افرادی که خلاف سیاست‌های نظام حرکت و از تروریست‌های سوریه حمایت کردند، انتخاب شوند.»

 سال گذشته 200 نفر از پزشکان در نامه‌ای خطاب به بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه از وقایع جاری در این کشور و کشته شدن مردم انتقاد کردند. پزشکان امضا‌کننده این نامه با توجه به تحصیل بشار اسد در رشته پزشکی به سوگند او «برای نجات جان انسان‌ها» اشاره کرده‌ و خواستار پایان خونریزی‌ها در سوریه شده بودند. پای این نامه امضای افرادی چون مصطفی معین، ایرج فاضل، قربان بهزادیان‌نژاد، محمدرضا خاتمی، علی تاجرنیا، علی شکوری‌راد و فاطمه رمضان‌زاده دیده می‌شد.
تاجرنیا معتقد است عده‌ای قصد دارند طوری زمینه‌چینی کنند که امکان پیروزی اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات نظام پزشکی به حداقل برسد، در حالی که اصولا انتخابات نظام پزشکی هیچ‌گاه رویکرد و رویه سیاسی نداشته و این نخستین بار است که عده‌ای بنا دارند برخی کاندیداها را به دلایل سیاسی رد صلاحیت کنند. در حالی که به جز برخی افراد شاخص چون معین که از نظر سیاسی شناخته‌شده‌تر هستند یا این ویژگی در ایشان برجستگی بیشتری دارد، سایر کاندیداها تنها از نظر پزشکی شناخته شده‌اند.»

به اعتقاد تاجرنیا به دلیل حضور چهره‌های شناخته‌شده‌ای از اصلاح‎طلبان چون مصطفی معین، ملک‌زاده و محمدرضا ظفرقندی عده‌ای هراس دارند که فهرست اصلاح‌طلبان احتمال پیروزی‌اش زیاد باشد و نمی‌خواهند سه ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری این اتفاق بیفتد.

در انتخابات نظام پزشکی، یک هیات مرکزی نظارت متشکل از سه نفر از نمایندگان مجلس، دو نفر نماینده وزیر بهداشت، یک نفر قوه‌قضاییه و یک نفر نماینده وزارت کشور (هفت نفر) به عنوان هیات مرکزی‌ هیات‌های نظارت شهرستان‌ها را انتخاب و صلاحیت داوطلبان را بررسی می‌کنند. سیاسی شدن این دوره از انتخابات سازمان نظام پزشکی تنها به این رد صلاحیت‌های احتمالی و البته پیامک‌هایی که در روزهای اخیر به تلفن همراه پزشکان فرستاده شده، محدود نمی‌شود، شهاب‌الدین صدر، رییس سازمان نظام پزشکی هم دیروز به فارس گفت: «برخی جریانات سیاسی می‌خواهند انتخابات این سازمان را با مشکل مواجه کنند اما این انتخابات سیاسی نیست.»

سازمان نظام پزشکی در سال‌های اخیر مباحث صنفی و کارشناسی را دنبال‌کرده و به مسائل سلامت پرداخته است. اما با دخالت افراد سیاسی، مداخلات سیاسی نیز به این صنف وارد می‌شود. انتخابات نظام پزشکی یکی از مهم‌ترین انتخابات صنفی غیردولتی در ایران است که هرچهار سال یک‌بار برگزار می‌شود. سازمان نظام پزشکی در حال حاضر بالغ بر ۲۰۰‌هزار عضو دارد و در این دوره از انتخابات، ۴۹۲۱ نفر کاندیدا شده‌اند.
ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی چهارم اسفند امسال در 196 حوزه انتخابیه در سراسر کشور برگزار خواهد شد. طبق قانون این انتخابات، حد نصاب هیات‌مدیره‌های شهرستان‌ها 11 نفر و هیات‌مدیره تهران 17 نفره خواهد بود. پیش از این هاشم زهی، رییس هیات نظارت بر انتخابات نظام پزشکی وعده داد که مورددارهای صنفی و سیاسی رد می‌شوند.
دیروز انجمن اسلامی جامعه پزشکی کشور هم با اعتراض به برگزاری دیرهنگام انتخابات سازمان نظام پزشکی، برگزاری سریع انتخابات را خواستار شد و از این‌که سازمان نظام پزشکی آلوده سیاسی‌کاری و معامله‌گری‌های قدرت شده، انتقاد کرد. بیانیه‌ای که محتوای آن نشان‌دهنده نگرانی جدی جامعه پزشکی از جهت‌گیری‌ها و سوگیری‌های احتمالی آشکار سیاسی در این دوره از انتخابات سازمان نظام پزشکی است.
 انجمن اسلامی پزشکان در این بیانیه نوشت: «به‌رغم سکوت خبری دست‌اندرکاران فعلی سازمان نظام پزشکی در مورد ثبت‌نام کاندیدا‌ها و تلاش در جهت ایجاد هراس از رد صلاحیت در بین اعضای جامعه پزشکی، استقبال همکاران مسئولیت‌پذیر قابل قبول و دلگرم‌کننده بود.» چنان‌که در این بیانیه آمده است: «سازمان نظام پزشکی که باید نهادی مستقل از دولت، با اهداف مندرج در قانون و در جهت استیفای حقوق اعضای جامعه پزشکی و بیماران باشد، طی سالیان اخیر از طرف مسئولان آن به شدت آلوده به سیاسی‌کاری و معامله‌گری‌های قدرت شده است.»
این بیانیه می‌افزاید: «امروز که در آستانه پایان دوره پنجم و انتخابات دوره جدید قرار گرفته‌ایم، مدیریت فعلی سازمان نظام پزشکی باید پاسخگوی عملکرد ضعیف خود در از دست دادن اختیارات نظام پزشکی، تنزل دادن جایگاه جامعه پزشکی کشور و بی‌اعتبارکردن بزرگ‌ترین نهاد صنفی کشور و مسائل و مشکلات مالی و غیرمالی متعدد باشد، تلاش می‌کند با قطبی‌کردن و سیاسی نشان دادن انتخابات، اذهان نهادهای حکومتی و امنیتی و هیات‌های نظارت را به سوی رقیبان انتخاباتی خود معطوف کرده و با نشان دادن آدرس نادرست به اذهان عمومی، از پاسخگویی در قبال نقاط ضعف فوق‌الذکر و کوتاهی‌ها طفره رفته و باز هم بر ریاست این نهاد مهم و اثرگذار تکیه زند.»
منبع: روزنامه بهار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha