رد صلاحیت نزدیک به 120 نامزد از بین 4900 نامزد انتخابات در هیات مدیره نظام پزشکی در سراسر کشور، نشان می دهد موضوع رد صلاحیتها، بحث جدی درانتخابات پیش رو نظام پزشکی است.

تمام ۱۲۰ پزشک رد صلاحیت شده اعتراض دارند
سلامت نیوز :  رد صلاحیت نزدیک به 120 نامزد از بین 4900 نامزد انتخابات در هیات مدیره نظام پزشکی در سراسر کشور، نشان می دهد موضوع رد صلاحیتها، بحث جدی درانتخابات پیش رو نظام پزشکی است.

از جمله کسانی که گفته می شود رد صلاحیت شده اند، شهاب الدین صدر، نایب رئیس دوره قبلی مجلس و رئیس کل نظام پزشکی کشور است که در حاشیه همایش سلامت، بیمه و بانک که امروز در دانشگاه تهران برگزار شد به پرسشها پاسخ داد.

او در پاسخ به خبرآنلاین گفت سلیقه سیاسی نامزدها، مبنای رد صلاحیت آنها در انتخابات آینده نظام پزشکی نیست. او همچنین تاکید کرد همه کسانی که صلاحیتشان رد شده، اعتراض دارند و امیدوارند به این مسئله رسیدگی شود.
 
آقای دکتر صدر، رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی دیروز گفته در صورتی که اعتراض نامزدهای رد صلاحیت شده زیاد باشد، روند تایید صلاحیتها افزایش می یابد. نظر شما در این باره چیست؟

این موضوع درستی است و همه افرادی که بهشان اعلام شده رد صلاحیت شده اند ، همه اعتراض دارند و رسیدگی به این مسایل صورت می گیرد.
 
ولی چرا این همه نامزد انتخابات در سراسر کشور، رد صلاحیت شده اند؟

ببینید درباره رد صلاحیتها، نظر هیات مرکزی نظارت بر انتخابات تعیین کننده است. ما طالب این هستیم افراد شاخص در انتخابات حضور داشته باشند و در رقابت شرکت کنند و همه گروه ها و سیلقه ها حتما حضور داشته باشند. رد صلاحیتهایی که مطرح شده، بر اساس ماده 10 آیین نامه انتخابات است که طبق آن باید برای احراز صلاحیت از 5 مرکز استعلام صورت گیرد. وزارت های اطلاعات، دادگستری، بهداشت و درمان و همچنین سازمان نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی که مرتبط با نامزدهاست درباره صلاحیت آنها اظهار نظر می کنند. جالب اینجاست 5 مرکز یاد شده صلاحیت من را تایید کردند و کسی صلاحیتم را رد نکرده ولی باز هم اعلام شده رد صلاحیت صورت گرفته است.
 
چرا اینطور شد؟ آیا این رد صلاحیتها سیاسی است؟

تصور می کنم در این باره سوءتفاهم وجود دارد. هیات نظارت بر انتخابات تهران به لحاظ قانونی این برداشت را داشت کسانی که در انتخابات مجلس رد صلاحیت شده اند، باید در انتخابات نظام پزشکی نیز رد صلاحیت شوند. ولی این مسئله، موضوعیت ندارد. هر چند موضوع رد صلاحیتم در انتخابات مجلس نیز هنوز باز است و در مورد بررسی صلاحیتم توسط شورای نگهبان پرونده هنوز بسته نشده. ولی در قانون نیز چنین ماده و تبصره ای وجود ندارد که رد صلاحیت شدگان مجلس، در انتخابات صنفی نظام پزشکی نیز باید رد صلاحیت شوند. اعلام هم شده که مسئولان نظارت بر انتخابات به این موضوع رسیدگی می کنند چون این موضوع به لحاظ قانونی موضوعی روشن است و تکلیف آن نیز بیان شده.
 
ولی برخی از جریانات دیگر نیز می گویند رد صلاحیتها سیاسی است و سوءتفاهم نیست؟

درباره افراد و شخصیتهای دیگری که در رسانه ها اعلام شده رد صلاحیت شده اند، باید همه منتظر باشند هیات مرکزی اعلام نظر کند. ما منتظر هستیم همه افراد شاخص، چهره های معتمد جامعه پزشکی در انتخابات شرکت کنند چون رقابت باید وجود داشته باشد و بهترین شکل انتخابات زمانی است که همه حضور دارندوگرنه اگر همه را بخواهند رد صلاحیت کنند انتخاباتی شکل نمی گیرد.

انشااله بتوانیم انتخابات پرشور با پشتوانه جدی برای نظام پزشکی باشد. الان کسانی که در هیات مدیره شورای عالی نظام پزشکی حضور دارند، شخصیتهایی از سلایق مختلف سیاسی و جناحی هستند که در چارچوب نظام و قانون اساسی اند، حضورشان باید اقتدار سازمان و پرشورتر شدن انتخابات کمک کند. مطمئنا سلیقه سیاسی مبنای رد صلاحیت افراد نیست.

با این حال شما بارها گفته اید انتخابات صنفی این دوره نظام پزشکی سیاسی است؟

هرگز اعلام نکردم سیاسی است. یکی دو سایت گفتند این انتخابات در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است و این انتخابات سیاسی خواهد شد. پاسخ دادم قبول دارم این انتخابات سیاسی است. لذا هر کسی نزدیکی این دو انتخابات و شباهتها را ببیند، می گوید این انتخابات مینیاتور و نمادی از انتخابات آینده است اما انتخابات ما، صنفی و بر مبنای صنف و چهارچوب فعالیتهای شغلی است. نظام پزشکی باید به دنبال دفاع از حقوق بیماران و حرف پزشکی باشد.

منتقدان شما می گویند در دوره فعلی نتوانستید حق تعرفه گذاری بخش خصوصی درمان را برای نظام پزشکی حفظ کنید. پاسختان چیست؟

عملکرد نظام پزشکی در این دوره، بسیار گسترده و بیش از این حرفهاست. ممکن است نقاط ضعف وجود داشته باشد، ولی زمانی که مجلس و دولت می خواهند اختیاری که بر طبق قانون به صنفی داده اند از او پس بگیرند، ما همه تلاش و پیگیری خود را داشتیم که این اختیار بماند، تعیین تعرفه بخش خصوصی توسط دولت، تا پایان برنامه تا 3 سال است و بعد از پایان می گیرد و این اختیار به نظام پزشکی برخواهد گشت. نباید با این مسایل صنفی، برخورد سیاسی صورت بگیرد.

نظام پزشکی این همه کار کرده، امسال اصلا بودجه دولتی و کمک ندادند و با کمک اعضا، سازمان را اداره کردیم، نقد اگر هست باید منصفانه باشد قاعدتا رقبا اینطور مسایل را مطرح کنند تا با رئیس فعلی رقابت کنند. همه گروه های سیاسی نمایندگانشان در این نظام حضور دارند. درباره تعیین تعرفه های بخش خصوصی، تصمیم قاطع دولت و مجلس این بود که این اختیار در طول پنجسال برنامه به دولت واگذار شود، ما تلاش کردیم. الان نیز دنبال موضوع هستیم تا این اختیار به سازمان برگردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha