دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۱
سلامت نیوز : به دنبال طرح مطالبی در مورد خروج برخی کالاها از جمله گوشت قرمز، روغن، برنج و دارو از اولویت های ارز مرجع، عده ای از کارشناسان معتقدند که بخشی از این کالاها که با دلار ارزان وارد می شود، به خارج از کشور قاچاق می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ مسئولان دولتی اعلام کرده‌اند که گوشت قرمز و روغن با ارز مرجع وارد می‌شوند. اما در عین حال خبرهایی در مورد خروج دارو و گوشت و روغن و سایر اقلام به صورت قاچاق از کشور مطرح است. براین اساس، در عین حال که باید بخشی از نیازهای کشور با دلار مرجع وارد شود اما در عین حال باید به تدریج فرصت واردات این اقلام با دلار 2500 تومانی نیز فراهم شود و روش های نظارتی دقیق بر میزان واردات و توزیع این کالاها اجرا شود تا این گونه کالاها در دسترس مردم باشد یا از طریق فروشگاه ها و شبکه های مجاز و قابل اتکای دولت و مردم، توزیع شود.در شرایطی که نرخ دلار آزاد به مرز 4 هزار تومان رسیده، لازم است که نظارت های دقیق تری بر نوع واردات این گونه کالاها با ارز مرجع صورت گیرد و شاید بهتر باشد که مواد اولیه تولید روغن و گوشت وارد کشور شود تا تولید کننده داخلی برای ماه های آینده و سال آینده تولید این قبیل کالاها را در دستور کار خود قرار دهد و بازار به تعادل برسد.

دارو از کشور قاچاق می‌شود
چندی پیش پدرام سلطانی، نایب رییس اتاق ایران اعلام کرده بود که به دلیل کاهش ارزش پول ملی تعداد زائران ورودی به کشور افزایش یافته است و بسیاری از این زائران با توجه به پایین بودن نرخ دارو در کشور ما به داروخانه‌های مشهد مراجعه و هر آنچه دارو که توانسته‌اند خریداری کرده‌اند.به گفته وی، این پدیده به این معنی است که به جهت پایین بودن نرخ ارز تخصیصی به دارو زائران خارجی از یارانه موجود در کشور ما استفاده کرده و داروهای ایرانی را در کشور خود به چند برابر قیمت فروخته یا به مصرف شخصی می‌رسانند.وی گفته بود که نظیر این اتفاق در مرزهای ایران در رابطه با سایر اقلام مشمول ارز مرجع نیز رخ می‌دهد. آرد، گندم، شکر، روغن نباتی و امثال این کالاها نیز به کشورهایی نظیر افغانستان و پاکستان برده می‌شود و اگر هم اجازه صادرات نداشته باشند این کار به صورت قاچاق صورت می‌گیرد. آمار واردات کالاهای با ارز مرجع نشان می دهد که شتابی در واردات این کالاها نسبت به سال گذشته ایجاد شده و میزان کالای وارداتی و ثبت سفارش شده به مراتب بیش از سال گذشته است.

تعبیری که وزارت صنعت، معدن و تجارت از این موضوع می کند این است که ما به میزان کافی کالاهای اساسی وارد کرده‌ایم ولی نکته قابل توجه این است که این کالاها وارد و سپس از مرزهای کشور خارج می‌شود.در حالی که همواره از سوی فعالان اقتصادی ارز مرجع موجب رانت و فساد در فعالیت‌های اقتصادی می‌شود علی‌اصغر ملکی، رییس اتحادیه گوشت گوسفندی دلیل اصلی افزایش قیمت گوشت در بازارهای داخلی را خروج غیر قانونی آن از کشور اعلام کرده است.این در حالی است که به گفته وی دلیل این موضوع واردات گوشت قرمز با از مرجع بوده و تا کنون بحثی بر سر جایگزینی ارز مبادله‌ای به جای ارز مرجع برای واردات گوشت قرمز نبوده است.البته بنا بر اظهارات رییس کمیسون واردات اتاق ایران نیز هر نوع نرخ گذاری غیر واقعی روی قیمت ارز منجر به شکل‌گیری بازارهای فاسد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha