چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 66738

بین خواهر و برادرهایی كه رابطه بسیار خوبی با هم دارند ممكن است لحظات دعوا و اختلاف وجود داشته باشد.

رقابت بین فرزندان
سلامت نیوز : اگر بیش از یك فرزند دارید احتمال این كه بین آنها رقابت و كشمكش وجود داشته باشد بسیار زیاد خواهد بود. در حقیقت، حتی بین خواهر و برادرهایی كه رابطه بسیار خوبی با هم دارند ممكن است لحظات دعوا و اختلاف وجود داشته باشد، اما با به كارگیری اندكی بینش و صبر و تحمل می‌توانید بین فرزندان خود هماهنگی ایجاد كرده و خانه‌ای آرام داشته باشید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  جام جم ؛ وقتی پدر و مادر​ها بتوانند خیلی زود بین فرزندان خود ارتباط خوب برقرار كنند و به آنها یاد بدهند چگونه بحث و جدل میان خود را كنترل نمایند، جنگ و رقابت بین‌شان به حداقل خواهد رسید. وقتی كودكان یاد بگیرند با وجود تفاوت‌های فردی‌شان كنار هم زندگی كنند، پیوند خانوادگی بین‌شان مستحكم‌تر از همیشه خواهد شد و با قدرت رشد خواهد كرد.

چرا خواهر و برادرها دعوا می‌كنند؟

والدین هنگام دیدن نزاع كودكان خود باید سعی كنند بفهمند دعوا برسر چه بوده است. مثلا ممكن است كودك كوچك‌تر فكر كند نمی‌تواند مثل خواهر یا برادر بزرگ‌ترش خیلی از كارها را انجام دهد. یا گاهی اوقات بعضی از كودكان دنبال آرامش هستند در حالی كه كودك دیگر به دنبال بازی‌های پر سر و صداست.

چگونه می‌توان این نزاع‌ها را به حداقل رساند؟

دلیل دعوا و كشمكش هر چه باشد باید والدین تمام توان خود را به كار گیرند تا ارتباط خوب و مناسبی بین فرزندان خود برقرار كنند و مراقب باشند كشمكش‌های گاه و بیگاه بین آنها به روابط‌شان صدمه‌ای نرساند.

راهكارهای زیر در این گونه مواقع مناسب است:

1 ـ برخورد صحیح

به كودكانتان بیاموزید با روشی مثبت با مشاجرات رخ‌داده برخورد نمایند. كودكانی كه این مهارت‌ها را می‌آموزند، مثلا با گوش‌دادن به حرف‌ها و نظرات خواهر یا برادرشان و ابراز نظر خود با ملایمت، علاوه بر این كه می‌توانند از دعوا جلوگیری كنند و ارتباط خوب خود را با خواهر یا برادر خود حفظ نمایند بلكه در آینده می‌توانند در مذاكرات و معاملات موفق‌تر عمل كنند.

2 ـ برقراری هماهنگی

به كودكانتان توضیح دهید خانواده همانند یك تیم است و اعضای این تیم ـ از مادر و پدرگرفته تا كودكان ـ مانند هر تیم خوبی باید تلاش كنند خانه‌ای آرام و پر از عشق و علاقه داشته باشند. هر نوع جنگ و دعوا میان اعضای خانواده می‌تواند به كل گروه آسیب برساند.

3 ـ مداخله كنید

برخی خانواده‌ها به اشتباه تصور می‌كنند هنگام دعوای فرزندانشان نباید دخالتی كنند. این موضوع زمانی صحت دارد كه كودكان یاد گرفته باشند مشكلشان را با رفتاری مثبت و صلح‌آمیز حل كنند، اما اگر آنها با هم برخورد فیزیكی یا كلامی داشتند باید بلافاصله مداخله نمایید. اگر هم از نزدیك شاهد رفتارهایشان نبودید باید به دقت به حرف‌های طرفین گوش كنید، اما به آنها یادآوری كنید برخورد فیزیكی و كلامی به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست.

4‌ـ منصف باشید

در هر مشاجره‌ای داستانی وجود دارد و شما باید با صبر و حوصله بدون این كه كلام كودك‌تان را قطع كنید به حرف‌هایشان گوش كنید و بلافاصله قضاوت نكنید. كودكان وقتی راحت می‌توانند حرف‌هایشان را بزنند احساس بهتری پیدا می‌كنند و نیمی از مشكلاتشان حل می‌شود. سپس درباره مشكل با آنها صحبت نمایید.

5 ـ به آنها احترام‌گذاشتن را بیاموزید

یعنی این كه آنها باید یاد بگیرند هرگز با القاب بد همدیگر را صدا نكنند و به حرف‌های هم با دقت گوش كنند. در ضمن وقتی از دست همدیگر ناراحت می‌شوند، با رفتار بد برخورد كنند نه این كه شخصیت طرف مقابل را خرد كنند مثلا اگر برادر یا خواهری نوع بازی را همیشه خودش تعیین می‌كند به جای این كه بگوید: «تو بد هستی» به او بگوید دوست ندارد همیشه او نوع بازی را انتخاب كند.

6 ـ از كودكان بخواهید راه‌حل‌هایی پیشنهاد دهند

از كودكانتان بخواهید برای مشكل پیش‌آمده راه‌حل‌های منصفانه‌ای پیشنهاد دهند و در واقع خودشان را به جای همدیگر بگذارند.

7 ـ الگوی خوبی باشید

مهم‌تر از همه این است كه بدانید كودكان دائم از شما الگوبرداری می‌كنند و اگر شما هنگام مشكل در برخورد با همسر، دوست، اقوام یا دیگران به درستی رفتار كنید، آنها نیز با الگوبرداری از شما در این‌گونه مواقع بهترین رفتار را از خود نشان می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha