اغلب موارد سوختگی در زنان و 84 درصد موارد سوختگی کودکان در منازل اتفاق می افتد درحالیکه موارد سوختگی مردان در خارج از محیط خانه و در محل کار و موارد سوختگی سالمندان نیز در حمام و سپس در آشپزخانه رخ می دهد.

سلامت نیوز :  دکتر ˈمحمدرضا مبینˈ در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود:همچنین سالانه بیش از 200 هزار مورد سوختگی به صورت سرپایی به مراکز سوختگی مراجعه می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ وی اظهار داشت: بیشترین موارد مکان های سوختگی در کشور مربوط به منازل (به ویژه در و آشپزخانه ها) است.

مبین گفت: اغلب موارد سوختگی در زنان و 84 درصد موارد سوختگی کودکان در منازل اتفاق می افتد درحالیکه موارد سوختگی مردان در خارج از محیط خانه و در محل کار و موارد سوختگی سالمندان نیز در حمام و سپس در آشپزخانه رخ می دهد.

کارشناس علمی مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تصریح کرد موارد سوختگی غیرعمدی بیشتر در مردان شیوع دارد اما خودسوزی ها در زنان ، شایع تر است.به گفته مبین ، درحالیکه در دنیا موارد سوختگی زنان بیشتر از مردان است اما 54 درصد موارد سوختگی در کشور مربوط به مردان و 46 درصد مربوط به زنان است.

وی با اشاره به معیار ارزش سلامت بیماران موسوم به LA50 ، گفت: براساس این معیار ، شانس زنده ماندن و سلامت بیماران دچار سوختگی در ایران معادل میزان شانس بیماران در 50 سال قبل اروپا است؛ در هیچ رشته پزشکی تا این اندازه از کشورهای توسعه یافته، عقب نیستیم.

کارشناس علمی مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بی توجهی والدین و عدم استاندارد بودن وسایل گرمایشی و پخت و پز را دو عامل مهم در بروز سوختگی ها عنوان کرد.مبین، متوسط هزینه درمان بیماران سوختگی در بیمارستان های دولتی را به ازای هر یک درصد سوختگی دو میلیون و 400 هزار تومان عنوان کرد که 10 درصد این مبلغ را باید بیماران بپردازند.

به گفته وی، متوسط هزینه درمان بیماران سوختگی در بیمارستان های خصوصی بین دو تا چهار میلیون تومان است به آن معنا که فردی با 30 درصد سوختگی باید بیش از 60 میلیون تومان، هزینه بپردازد.

کارشناس علمی مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد 10 قطب (بیمارستان مجهز تک تخصصی مرجع) سوختگی و 45 مرکز درمان سوختگی در کشور وجود دارد که قطب سوختگی تهران بیمارستان شهید مطهری و دو مرکز درمانی آن مراکز درمانی چمران و یافت آباد است.

مبین در ادامه به آمار سوختگی در بیمارستان مطهری اشاره کرد و گفت: این بیمارستان سالانه 15 هزار مراجعه سرپایی و یک هزار و 500 مورد بستری سوختگی حاد دارد که 5/17 درصد آنها جان خود را از دست می دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha