یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۵
سلامت نیوز : تا به حال به این موضوع دقت کرده‌اید در زمانی که اضطراب را تجربه می‌کنید، نمی‌توانید از عهده کارهای زیادی که خودشان باعث اضطراب شما بوده‌اند به خوبی بربیایید؟ در این موارد، چه‌ طور رفتار می‌کنید؟ محققان علم روانشناسی می‌گویند در این شرایط، رفتاری که از خود نشان می‌دهید، به احتمال زیاد در راستای اهدافی که دارید، نیستند. مطالعات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد افرادی که اضطراب بالایی را تحمل می‌کنند، به جای اینکه برای رسیدن به اهدافشان تلاش کنند، به احتمال زیاد به عادت‌های ساده خود برمی‌گردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ در یک مطالعه جدید دانشمندان، شرکت‌کنندگان که افراد سالمی بودند، وقتی داروهای حاوی هورمون‌های اضطراب دریافت می‌کردند، تمایل بیشتری از خود نشان می‌دادند که یک کار را تکرار کنند و شکلاتی را به عنوان پاداش آن کار دریافت کنند، حتی بعد از اینکه از خوردن شکلات اشباع شده بودند. این در حالی است که افرادی که دارونما دریافت می‌کردند، با احتمال بالاتری، مراحل کار را عوض می‌کردند و سخت‌تر کار می‌کردند تا پاداش‌های تازه به دست بیاورند.

 تصویر مغزی افرادی که اضطراب را تجربه می‌کردند، نشان می‌دهد تعامل دو هورمون اضطراب، یعنی کورتیزول و آدرنالین، فعالیت مناطقی از مغز را که در رفتار معطوف به هدف نقش دارند، کاهش می‌دهد. این هورمون‌ها روی قسمت‌هایی از مغز که مسوول رفتارهای عادتی هستند، تاثیر ندارند. بنابراین به گفته محققان، اختلال در سیستم معطوف به هدف، باعث ایجاد رفتارهای عادتی می‌شود. در چنین شرایطی، توانمندی‌های افراد برای ایجاد تغییر در رفتارشان با بازداری مواجه می‌شود. همان‌طور که گفتیم جدیدترین نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از افراد در زمان اضطراب به عادت‌های ناسالم برمی‌گردند که پاسخی است برای اینکه چرا معتادانی که ترک کرده‌اند دوباره عود داشته‌اند.

همچنین به گفته این گروه از دانشمندان، نتایجی که نشان می‌دهند تعامل دو هورمون استرس باعث می‌شود فعالیت قسمت‌های مغزی لازم برای انجام رفتارهای معطوف به هدف کاهش یابد، می‌تواند نحوه رفتار افراد مبتلا به اعتیاد را نشان دهد. در مجموع، اضطراب باعث می‌شود به جای اینکه در راستای اهدافی که دارید به پیش بروید، به رفتارهای قبلی خود برگردید و پیشرفتی نداشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha