دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۱
کد خبر: 71311
سلامت نیوز :اسم استان سمنان كه به گوش می‌رسد، خبرهای بحث‌برانگیز زیست محیطی‌اش داغ دل را تازه می‌كند. عبور جاده از میان جنگل ابر شاهرود و از بین رفتن بخشی از گونه‌های گیاهی منطقه از سویی و انتقال آب دریای خزر به فلات مركزی ایران كه دشت سمنان یكی از مقاصد این آبدهی است، از سوی دیگر دلنگرانی را در میان فعالان محیط زیست زیاد می‌كند. البته خبر جدیدتری در راه بود كه به زودی به مقصد هم می‌رسد. چندی پیش خبر اكتشاف نفت در میان پارك ملی كویر به گوش فعالان محیط زیستی رسیده بود كه مدیران زیست محیطی را با موجی از مخالفت و انتقاد مواجه كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ رییس‌جمهور پنجشنبه گذشته به زادگاهش سفر كرد، استان سمنان. از میان سخنان احمدی‌نژاد خبرهای فراوان محیط زیستی بود كه شنیده می‌شد. او از احداث جاده جنگل ابر در آینده بسیار نزدیك خبر داد، او اجرا نشدن طرح جاده را در این سال‌ها، گیر محیط زیستی بود كه این طرح داشت و با اعلام خبر برطرف شدن آن به مردم سمنان، این خبر را در قالب خبری خوش به مردم داد، خبری كه نگرانی را در دل فعالان این حوزه می‌اندازد. به گزارش فارس، محمود احمدی‌نژاد در تایید اجرای این طرح اظهار داشت: «برخی از جاده‌های شهرستان شاهرود وضعیت خوبی پیدا كرده‏اند و جاده ابر هم گیر بزرگ محیط زیستی داشت كه برطرف شده است و ان‌شاء‏الله طرح آن اجرا خواهد شد.»جنگل ابر شاهرود با 35 هزار هكتار وسعت قسمتی از قدیمی‌ترین و زیباترین جنگل‏های هیركانی است كه با گونه‌های گیاهی و جانوری نادر، یكی از منحصربه‌فردترین زیست بوم‌های ایران محسوب می‌شود.

معادن را به مردم واگذار می‌كنیم

اما خبر جاده ابر تنها خبری نبود كه توسط رییس‌جمهور داده شد، واگذاری معادن به مردم با تكیه بر مصوبه اخیر دولت، خبری دیگر بود كه بالاترین مقام اجرایی كشور اعلام كرد. هنوز یك ماه از تصویب مصوبه جنجالی ورود به مناطق حفاظت شده با هدف بهره‌برداری معدنی نگذشته كه رییس‌جمهور در ششمین روز كاری سال جدید، خبر از واگذاری معادن به مردم می‌دهد، معادنی كه در مناطق تحت حفاظت محیط زیست است و باید تحت حمایت این سازمان باشد. وزیر صنعت هم از سویی دیگر گفته است: «دولت، محیط زیست را موظف به اكتشاف اولیه معادن در پهنه‌های منابع طبیعی كرد.»

رییس‌جمهور پنجشنبه گذشته در جمع مردم سمنان با بیان اینكه ستادهای كشاورزی و معادن در استان‌ها فعال شده‌اند، گفت: «14 میلیون هكتار در كشور زیر كشت محصولات كشاورزی می‌رود در حالی كه 50 میلیون هكتار زمین قابل كشت در كشور وجود دارد كه می‌شود این زمین‌ها را به مردم داد تا خود آن را آباد كنند. معادن كشورمان ظرفیتی به اندازه بخش نفت و كشاورزی دارند، با فراهم كردن شرایط مناسب می‌توان به نحو بهتری از این منابع بهره‌برداری كرد.»محمود احمدی‌نژاد عصر پنجشنبه در جلسه كارگروه‌های تخصصی كشاورزی و معدن كه در ساختمان استانداری استان سمنان برگزار شده بود، با اشاره به فراهم كردن شرایط مناسب‌تر برای بهره‌برداری از معادن گفت: «باید از همه مردم در زمینه اكتشافات و بهره‌برداری معادن استفاده كنیم به این صورت كه سكه و ارزی كه مردم برای خود ذخیره كرده‌اند را نقد كرده و در حوزه معادن سرمایه‌گذاری كنند كه این خود باعث ایجاد تولید، صنعت، خدمات و فرآوری‌های گسترده خواهد شد. بهره‌برداری از معادن كشور در مسیر درستی نیست و بخش زیادی از معادن بلا استفاده مانده است، معادن در اختیار عده‌یی معدود است كه با فعال شدن ستاد معادن در استان‌ها، واگذاری معادن به مردم شروع شده است.»

نجات سمنان با آب خزر

«پروژه انتقال آب خزر به سمنان را هر دولتی كه سركار‌ آید ناگزیر است به اتمام برساند.» این سخن معاون اول رییس‌جمهور در سمنان است، سفری كه برای همراهی با رییس‌جمهور رفته بود و پروژه انتقال آب را پروژه‌یی نجات بخش برای این استان اعلام كرد. محمدرضا رحیمی پس از پایان جلسه هیات‌دولت در سمنان به خبرنگاران گفت: «طرح انتقال آب دریای خزر كه از مسیر خط انتقال نفت نكا اجرا می‌شود غیرقابل بازگشت است و هر دولتی كه پس از این سر كار ‌آید ناگزیر است این پروژه عظیم را به اتمام برساند. اگر این پروژه با موفقیت به اتمام برسد استان سمنان را نجات دادیم.» او هزینه اجرای این پروژه را 25 تا 30 هزار میلیارد ریال اعلام كرد و افزود: «این پروژه از پروژه‌های اساسی دولت است و اگر چه هزینه زیادی باید برای اجرای آن مصرف شود اما به سرعت هزینه‌های آن از محل منافعی كه دارد جبران می‌شود و استان‌های دیگر نیز از آن بهره‌مند می‌شوند.» اما خبر آخر همان خبر معدن‌هاست؛ معدن‌هایی كه هنوز مهر مصوبه‌اش خشك نشده است، از واگذاری معادن به مردم می‌شنویم.

نخستین خبر، آغاز اكتشاف نفت در پارك ملی كویر است، خبر را مدیرعامل شركت ملی گاز كه به نمایندگی از وزیر نفت در جلسه هیات دولت در استان سمنان حضور یافته بود می‌گوید و صادر‌كننده مجوز، سازمان حفاظت محیط زیست است. جواد اوجی از آخرین نتایج این جلسه می‌گوید: «بر این اساس، عملیات اكتشاف نفت در بلوك گرمسار، محدوده كویر و پارك ملی كه قبلا مشكلاتی درباره محیط زیست داشته است، هم‌اكنون برطرف و مجوزهای لازم صادر شده كه باید بلافاصله آغاز شود.»اكتشاف نفت در پارك ملی كویر در حالی قرار است آغاز شود كه به موجب ماده 8 آیین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، هر گونه عملیات عمرانی كه منجر به تخریب محیط شود حتی در حد

بوته‌كنی در محدوده پارك‌های ملی ممنوع اعلام شده اما محمدجواد محمدی‌زاده، ‌رییس سازمان محیط زیست در نخستین ماه‌های حضورش در سازمان محیط زیست تلویحا از موافقت خود با این اقدام خبر داد و بعدها نیز بارها موافقت خود را با این عمل اعلام كرد. پارك ملی كویر یكی از 10 زیستگاه یوزپلنگ ایرانی در كشور محسوب می‌شود كه به دلیل تخریب‌های صورت گرفته هم‌اكنون فقط یك قلاده یوز در آن باقی مانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha