چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۲
کد خبر: 71561
سلامت نیوز : معاون طب سنتی وزیر بهداشت و درمان گفت: بهورزان و پزشکان عمومی از اردیبهشت امسال برای ارائه خدمات طب سنتی به مردم آموزش‌های ۲۰۰ساعته می‌بینند و خدمات طب سنتی از تابستان در برنامه پزشک خانواده ادغام می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ محمود خدادوست با بیان این مطلب افزود: گسترش خدمات طب سنتی و مکمل یک رویکرد جهانی است که از 30 سال پیش توصیه سازمان بهداشت جهانی به کشورها بوده و از آنها خواسته است طب سنتی و بومی خود را در نظام‌های سلامت وارد کنند.

وی گفت:‌ طب سنتی ایرانی- اسلامی که طب مزاجی و اخلاطی است، چند هزار سال سابقه و قدمت دارد و دست كم از 5 قرن قبل منابع و کتب مرجع آن که به دست توانای دانشمندانی مانند بوعلی، رازی و علی بن عباس اهوازی تدوین شده، موجود است.

معاون وزیر بهداشت اظهار داشت:‌ طب سنتی در فرهنگ ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد و گسترش آن مورد تأکید مقام معظم رهبری است و از سویی، هم دسترسی به خدمات آن برای مردم آسانتر، پذیرش مردمی آن بیشتر و ارزانتر است.

خدادوست با اشاره به این كه توجه به گسترش طب سنتی در کشور ما بعد از انقلاب از سال 86 در دولت نهم با ایجاد دانشکده طب سنتی تهران آغاز شد، افزود: اکنون 120 دانشجوی طب سنتی و حدود 70 دانشجوی داروسازی سنتی در این دانشکده تحصیل می‌کنند و امسال بین 15 تا 20 نفر از دانشجویان این دانشکده به عنوان فارغ التحصیلان طب سنتی در ایران وارد عرصه کار می‌شوند.

وی گفت: دانشکده طب سنتی هم‌اکنون در دانشگاه‌های علوم پزشکی شاهد، شهید بهشتی، یزد، کرمان، بابل و ساری نیز به صورت مستقل تشکیل شده و بزودی شاهد گسترش این رشته در کشور خواهیم بود. معاون طب سنتی وزیر بهداشت اظهاركرد:‌ وزارت بهداشت به جز بحث آموزش طب سنتی در کشور، در بحث عرضه خدمات نظام سلامت هم برنامه های مفصلی دارد که از آن جمله ادغام خدمات طب سنتی در شبکه بهداشت و درمان کشور و برنامه پزشک خانواده است.

وی گفت: برای این کار بسته‌های آموزش کوتاه مدت طب سنتی که آموزش آن بین 200 تا 300 ساعت طول می‌کشد، آ‌ماده شده و از نیمه اردیبهشت امسال پس از برگزاری همایشی کشوری برای آگاه سازی مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی، این آموزش‌ها برای پزشکان عمومی و حتی بهورزان در سطوح مختلف آغاز می‌شود. وی افزود: تلاش ما این است تا در فرصت زمانی کوتاه خدمات طب سنتی، را وارد برنامه‌های شبکه بهداشتی و درمانی کشور کنیم و ظرفیت پزشکان عمومی و بهورزان را به این مسیر سوق دهیم.

وی در پاسخ به این که آیا آموزش 200 ساعته برای ارائه خدمات طب سنتی، کافی است و با این کار آیا امکان خطا و مخاطره برای مردم پیش نمی‌آید، گفت: تلاش می‌کنیم از افراط و تفریط بپرهیزیم. این آموزش‌ها در سطوح مختلف انجام می‌شود و هر فرد به اندازه سطح آموزشی، اجازه مداخله دارد.

به گفته خدادوست برای ارائه خدمات درمانی و تخصصی طب سنتی افراد تحصیلکرده و خبرگان طب سنتی که ممکن است پزشک هم نباشند، باید وارد عمل شوند. وی درباره برخورد با افرادی که به نام طب سنتی به سودجویی پرداخته و سلامت مردم را به خطر می‌اندازند، توضیح داد: قبول دارم، چنین افرادی هستند و لذا باید نظارت وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در این زمینه تقویت شود و هر کس به اندازه صلاحیت حرفه‌ای که دارد باید بتواند در این عرصه وارد شود، بنابراین نیازمند ساماندهی در ارائه خدمات طب سنتی هستیم.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این که قرار بود فارغ التحصیلان دانشکده‌های طب سنتی ارائه کنندگان خدمات طب سنتی به مردم باشد نه پزشکان عمومی و بهورزان، توضیح داد: این فارغ التحصیلان سیاستگذاران حوزه طب سنتی خواهند بود و ارائه خدمات به دست پزشکان عمومی، بهورزان و خبرگان غیر پزشک حوزه طب سنتی در سطوح مختلف انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha