سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۸
کد خبر: 73177

سلامت نیوز : عضو کمیته کشوری ایدز با اشاره به کاهش موارد ابتلا به HIV/AIDS در معتادان تزریقی مواد مخدر در زندان‌ها به دنبال اجرای برنامه های کاهش آسیب، بر لزوم حمایت های روحی، اقتصادی و اجتماعی از زندانیان مبتلا به این بیماری پس از پایان دوره محکومیت و بازگشت به جامعه تاکید کرد.

دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی در گفت وگو با (ایسنا)، گفت: هنوز هم بیشترین موارد HIV/AIDS در کشور به دنبال استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی مواد مخدر، به این بیماری مبتلا شده اند.

وی با اشاره به برنامه‌های کاهش آسیب ایران ادامه داد: برنامه های مفصلی در جهت کاهش آسیب در کشور طراحی و اجرا شده است و حتی برنامه جهانی ایران در مورد کاهش آسیب در سازمان جهانی بهداشت ارایه و به عنوان برنامه نمونه کاهش آسیب نام برده شد. به این ترتیب است که اکنون می توان گفت اجرای این برنامه ها از روند رو به تزاید ابتلا به HIV/AIDS از طریق تزریق مواد مخدر در زندان‌ها کاست و به مرحله‌ای استیبل رساند و به نظر می‌رسد این مرحله نیز به تدریج رو به بهبودی است.

مردانی تاکید کرد: آمارها حاکی از آن است که برنامه‌های کاهش آسیب در زندان‌ها، در معتادان تزریقی مواد مخدر و در بیماران مبتلا به هپاتیت B، C و HIV رو به بهتر شدن است.

وی به اقدامات انجام شده در جهت تدوین برنامه جامع استراتژیک کنترل HIV/AIDS در کشور اشاره کرد و گفت: بخشی از این برنامه جامع در رابطه با بیماران HIV/AIDS در زندان‌هاست که برنامه‌ای بلند مدت است و با تصویب آن می‌توان این مشکل را بیش از پیش حل کرد.

این متخصص عفونی افزود: بسیاری از مبتلایان به HIV/AIDS که یا به دنبال استفاده از سرنگ مشترک یا به دنبال تماس جنسی به این بیماری مبتلا شده اند، با اتمام دوره محکومیت و آزاد شدن از زندان، زمانی که به جامعه وارد می‌شوند، متاسفانه بی‌پناه می‌مانند و به نخستین فردی که ممکن است ضربه زده و وی را مبتلا کنند، همسرشان است. متاسفانه این افراد برنامه‌های آموزشی مداومی ندارند و از طرفی هم ممکن است خود برای شرکت در این برنامه های آموزشی تمایلی نداشته باشند. بر این اساس حمایت، برنامه‌ریزی و آموزش‌های ویژه آنها پس از آزادی از زندان بسیار حائز اهمیت است و لازم است این افراد پس از آزادی از زندان از نظر روحی، اجتماعی و اقتصادی تامین باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha