یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۶
سلامت نیوز : عابران پیاده اگر چه خودرو سوار نیستند اما بیشترین خسارت را از خودروها می‌بینند. براساس آمارها میزان مرگ عابران پیاده در ایران بیش از میانگین جهانی است. این آمار دیروز و همزمان با دومین سالگرد دهه ایمنی راه‌ها اعلام شد .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ محمد طالبیان، رئیس اورژانس کشور در نشستی خبری گفت: سالانه در جهان یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بر اثر حوادث ترافیکی فوت می‌کنند و 30 تا 50 میلیون‌ نفر مجروح می‌شوند.وی افزود: پرداختن به کاهش مرگ‌ و میر ناشی از حوادث ترافیکی یک ضرورت است چرا که تلفات حوادث ترافیکی در کشور برابر با آمار شهدای 8 سال جنگ تحمیلی بوده است چرا که شهدای 8 سال دفاع مقدس 213 هزار نفر بوده و هر سال 27 هزار شهید داشته‌ایم که با تلفات جاده‌ای در هر سال برابری می‌کند.طالبیان گفت: مدیریت ایمنی راه‌ها، ایجاد زیرساخت‌های لازم، ورود وسایل نقلیه ایمن که شامل مجهز شدن وسایل به ترمز ای‌بی‌اس، کمربند ایمنی و استانداردهای جهانی است، همچنین حضور کاربران جاده‌ای ایمن‌تر و ارائه خدمات پس از حادثه از چارچوب‌های فعالیت این حوزه است.

رئیس اورژانس کشور گفت: هدف جهانی در این دهه این است که میزان مرگ و میر حوادث ترافیکی را که در جهان یک میلیون و 300 هزار نفر است به زیر یک میلیون طی ۱۰ سال آینده برسانیم، به عبارتی زندگی 5 میلیون نفر را حفظ کنیم.طالبیان گفت: میزان مرگ‌ و میر بر اثر حوادث ترافیکی در کشور به ازای هر 100 هزار نفر، 30 تا 40 نفر است.طالبیان گفت: جایگاه حوادث ترافیکی بر اساس شاخص مرگ و میر در حال افزایش است طوری که در سال گذشته رتبه 9 را در میان حوادث جهان داشت اما اکنون هشتمین علت است و در ایران دومین علت مرگ و میر است.رئیس اورژانس کشور تصریح کرد: علت مرگ و میر در سال‌های اخیر در جهان تغییرات بارزی نداشته است چرا که وسایل نقلیه رشد 15 درصدی داشته و در ایران رشد 21 درصدی داشته است.وی گفت: در کشور ما 270 هزار نفر از میان فوتی‌های سالانه بر اثر حوادث ترافیکی، عابران پیاده هستند و به 28 درصد رسیده است یعنی آمار فوت عابران پیاده در کشور از میانگین جهانی بیشتر است چرا که در دنیا 22 درصد را فوت عابران تشکیل می‌دهد.طالبیان تصریح کرد: 50درصد کل فوتی‌ها، اقشار آسیب‌پذیر مانند پیاده‌روها و دوچرخه‌سواران هستند.رئیس اورژانس کشور ‌فاکتورهای حوادث جاده‌ای عابران را سرعت، تحت تأثیر مشروبات ‌الکلی بودن، نبود وسایل نقلیه ایمن، دیده نشدن عابران بویژه در هنگام شب عنوان کرد و گفت: در کشور ما اکثرا عابران لباس‌های تیره به تن می‌کنند که این مساله ریسک خطر را بالا می‌برد.

اجرای طرح پیشگیری از تصادفات عابران پیاده

برهمین اساس رئیس پلیس‌راه کشور از اجرای طرح پیشگیری از تصادفات عابران پیاده خبر داد.

سرهنگ محمدرضا مهماندار گفت: برنامه‌ریزی جدی برای پیشگیری از تصادفات عابران پیاده از سال گذشته به صورت آزمایشی در استان گیلان آغاز شده و امسال این طرح را در استان‌های جنوبی کشور ادامه می‌دهیم.

تصادفات رانندگی دومین عامل مرگ

معاون درمان وزیر بهداشت نیز در نشستی به همین مناسبت گفت: تصادف‌های رانندگی دومین عامل مرگ ایرانیان است. حسن امامی‌رضوی افزود: آخرین فعالیت جدی ما در حوزه راه‌ها مربوط به نوروز 92 است که به‌رغم افزایش 30 تا 50 درصدی سفرها، تلفات جاده‌ای کاهش یافته است.وی ادامه داد: اگر در حوزه سلامت برنامه‌ها را مرور کنیم یکی از موفق‌ترین برنامه‌ها کاهش بار بیماری‌ها در حوزه حوادث ترافیکی است.معاون درمان وزیر بهداشت گفت: حوادث ترافیکی در گذشته سومین عامل بود و اکنون دومین علت مرگ در کشور است، به همین دلیل سبب شده در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه به کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی بپردازیم.امامی‌رضوی با اشاره به اقدامات پلیس راهور ناجا، ادامه داد: اصلاح قوانین راهنمایی و رانندگی به کاهش حوادث ترافیکی منجر به فوت انجامیده و همه تلاش‌ها در جهت سالم‌سازی جامعه و رسیدن به اهداف برنامه پنجم توسعه است.وی افزود: علاوه بر برنامه‌های تدوین شده، راه درازی داریم و هر سال با کارهای پژوهشی باید برنامه‌ها را بازنگری کنیم.

امامی‌رضوی با تاکید بر آموزش مردم، اصلاح برنامه‌ها، اصلاح ایمن‌سازی محیط فیزیکی و راه‌ها، گفت: امسال بر موضوع تصادف افراد پیاده که مورد آسیب قرار می‌گیرند و آمار آنها بسیار زیاد است، تمرکز کرده‌ایم.

۶۰درصد قربانیان نان‌آورند

رئیس اداره پیشگیری از حوادث و فوریت‌های پزشكی کشور نیز گفت: حوادث ترافیکی سالانه جان 24/1 میلیون نفر را در جهان می‌گیرد. در بین کشورهای منطقه مدیترانه شرقی، ایران بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات را دارد که ۶۰درصد این قربانیان نیز نان‌آور خانواده هستند.

مشیانه حدادی، رئیس اداره پیشگیری از حوادث و ارتقای ایمنی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور افزود: بر اساس دومین گزارش بین‌المللی وضع ایمنی راه‌ها(2013) که 6/98درصد جمعیت جهان یعنی بالغ بر 8/6 میلیارد نفر جمعیت را پوشش داد، سالانه 24/1میلیون نفر بر اثر حوادث ترافیکی در سراسر جهان فوت می‌کنند. وی ادامه داد: درباره کشورمان ایران، در نخستین گزارش جهانی ایمنی راه‌ها آمار فوت حوادث ترافیکی 22 هزار و 918 مورد بود (سال 86) که در دومین گزارش افزایش داشت به 23 هزار و 249 مورد(سال 89) رسید. این افزایش 4/1 درصدی در آمار فوت در حالی است که تعداد وسایل نقلیه ثبت شده کشور 5/21درصد افزایش داشت. به گفته وی، میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی به ازای یکصد هزار نفر جمعیت در ایران، در نخستین گزارش جهانی ایمنی راه‌ها 8/35 بود که در دومین گزارش جهانی ایمنی راه‌ها به 1/34 کاهش یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha