سلامت نیوز : گرفتن روزه برای مبتلایان به نقرس و بعضی از بیماران قلبی می‌تواند مفید باشد ولی روزه داری در بیماران کلیوی باید تحت نظارت پزشک معالج صورت گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ مدیر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: روزه داری در صورت نارسایی متوسط و شدید کلیه مانند وقتی کلیه از کار افتاده و بیمار باید تحت درمان با دیالیز قرار گیرد یا دفع شدید پروتئین از ادرار دارد یا بیمار دفع مکرر سنگ‌های کلیوی دارد از لحاظ پزشکی ضرر جدی دارد و منع شده است.

صفورا محبی گفت: روزه داری صحیح برای مبتلایان به نارسایی‌های خفیف کلیه که عمدتا علت زمینه‌ای بیماریشان فشار خون، نفریت مزمن کلیه یا علل مادرزادی است بسیار مناسب است چرا که بسیاری از این بیماران به چاقی مبتلا بوده و برای کنترل بیماریشان باید کاهش وزن داشته باشند.

وی افزود: روزه داری برای مبتلایان به نقرس نیز مفید است زیرا روزه داری در این بیماران باعث می‌شود که از مصرف غذاهای اضافی جلوگیری کرده و باعث پایین آمدن اسیداوریک خون می‌شود.

وی در مورد شایع‌ترین بیماری کلیوی که عفونت کلیه و مثانه است، گفت: روزه داری در این افراد بلامانع است زیرا داروهای مصرفی این افراد در دو گروه آنتی بیوتیک‌های خوراکی و تزریقی می‌گنجد که در ماه رمضان می‌توان با نظر پزشک به جای استفاده از دو تا سه نوبت آنتی بیوتیک خوراکی از داروهایی استفاده کرد که اثر آن‌ها ماندگار‌تر باشد و در موقع سحر و بعد از افطار مصرف شود.

مدیر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا در مورد روزه‌داری در بیماران قلبی، اظهار داشت: گرفتن روزه برای بعضی از بیماران قلبی می‌تواند مفید باشد چرا که روزه گرفتن باعث کاهش عوامل خطرزای بیماری‌های قلبی می‌شود و روزه داری صحیح با رژیم غذایی مناسب موجب کاهش وزن، کاهش کلسترول بد یعنی LDL، کاهش فشار خون و افزایش چربی‌های خوب یعنیHDL می‌شود. ولی بیمارانی که سکته قلبی جدید داشته‌اند نباید به علت احتمال غلیظ شدن خون و نیاز به مایعات فراوان روزه بگیرند.

وی به کسانی که بیش از سه ماه از عمل قلبشان گذشته باشد و تحت نظر پزشک معالج باشند، توصیه کرد: این افراد می‌توانند با نظر پزشکشان روزه بگیرند اما باید از نظر مصرف دارو و غذا مراعات کنند که دارو به موقع مصرف شود و غذا نیز زیاد خورده نشود که فشار بیشتر به قلبشان وارد نشود.

محبی بیان داشت: روزه داری برای بیمارانی که دریچه مصنوعی و باطری دارند یا به خاطر جلوگیری از لخته شدن خون داروی رقیق کننده مصرف می‌کنند با نظر پزشک منعی ندارد اما اگر لخته در رگهای پا وجود داشته باشد با توجه به خطر حرکت لخته بهتر است روزه نگیرند.

صفورا محبی چند نکته را به بیماران قلبی یادآور شد: بیماران قلبی نباید چربی، نمک، قند و کالری را در ماه مبارک رمضان افزایش دهند و سعی کنند از خشک شدن آب بدن جلوگیری کنند به خصوص امسال که ماه رمضان با هوای گرم همراه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha