سلامت نیوز : رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: اگر دریاچه ارومیه خشک شود کشاورزی رو به نابودی می‌رود، زیرا یک کویر نمک به وسعت بیش از چهار هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع تشکیل و ابعاد این کویر باعث می‌شود آب و هوای منطقه تغییر و نمک به سمت مزارع پراکنده شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ "مسعود محمدیان" در بازدید از پروژه دشت تبریز در جمع خبرنگاران با تأکید بر اهمیت مشکلات دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: در کنار توسعه آموزش‌های همگانی درجهت استفاده بهینه از امکانات موجود با درک کامل از شرایط حاضر، فرهنگ مصرف درست آب بین مردم و بهره برداران باید نهادینه تا راندمان آبیاری در مزارع بهبود یابد.

محمدیان دریاچه ارومیه را ثروتی طبیعی مهمی برای منطقه ذکر کرد و با اشاره به اقدامات سازمان جهادکشاورزی در این زمینه از جمله دشت تبریز افزود: در الگوی کشت ارائه شده برای دشت تبریز، بیش از ۱۷ درصد در آب مصرفی، سالانه معادل ۱۸ میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی این دشت صرفه جویی می‌شود.

وی تأکید کرد: تغییر روش کاشت محصولات کشاورزی به ویژه گسترش کشت محصولات کم آب و تغییر الگوی کشت با جایگزینی سطوح زیر کشت پسته در حاشیه دریاچه ارومیه با توجه به تحمل بالای این محصول به کم آبی و جلوگیری هرچه بیشتر از وقوع فاجعه زیست محیطی، از اقداماتی است که توسط این سازمان در اراضی حاشیه‌ای این دریاچه با جدیت دنبال می‌کند.

محمدیان افزود: بهره‌برداری بی‌رویه از زمین‌های کشاورزی، استفاده بیش از اندازه از آب‌های زیرزمینی، چرای مفرط مراتع، تخریب اراضی جنگلی و مرتعی و توسعه شهری می‌تواند افزایش بیابان‌ها در این حوزه را تشدید و این امر علاوه برتخریب و کاهش حاصلخیزی خاک و گسترش فرسایش آبی و بادی، می‌تواند افزایش سیل‌های مخرب و آلودگی هوا و ایجاد پدیده گرد و غبار را در پی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha