رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت با اعلام وجود حدود 70 هزار بیمار مبتلا به ایدز در ایران، گفت: برای كنترل این بیماری نظام جامع آموزش خانواده‌های ایرانی در مورد ایدز طراحی شده و از اواخر امسال اجرا می‌شود.


عباس صداقت در آستانه 10 آذر روز جهانی ایدز ، افزود: برنامه دوم استراتژیك كنترل ایدز تدوین شده و پس از بازگشت از كمیسیون اجتماعی دولت و اصلاح مجدد آن در وزارت بهداشت، هفته گذشته مجدداً به كمیسیون اجتماعی دولت ارجاع شد تا با تصویب آن و تخصیص بودجه‌های لازم، سهم هر دستگاه برای كنترل این بیماری در كشور مشخص شود.

وی ادامه داد: این برنامه سه ساله است و تا پایان برنامه توسعه چهارم به پایان می‌رسد و با وجودی كه بودجه این برنامه امسال تصویب نشد اما برنامه های مندرج آن كه شامل مشاوره، درمان و داروی رایگان از بیماران و مراقبت از افراد در معرض خطر این بیماری و نیز آموزش به مردم است، كماكان در حال انجام است.
وی گفت: یكی از محورهای استراتژی كنترل ایدز در ایران، آموزش به مردم است، كه بر اساس آن برنامه نظام جامع آموزش به خانواده‌ها در حال تدوین است و مراحل نهایی خود را می‌گذراند و انتظار داریم از اواخر امسال یا حداكثر اوایل سال آینده به صورت گسترده در كشور اجرایی شود.
به گزارش خبرگزاری فارس ، صداقت افزود: توانمند كردن خانواده‌ها و آموزش به كودكان، نوجوانان، جوانان و والدین برای پیشگیری از ابتلا به ویروس ایدز، آموزش مهارتهای زندگی برای حفظ انسجام خانواده و چگونگی برقرار كردن رابطه با دوستان حتی از دوره دبستان و پایین تر از آن محور این برنامه است تا از رفتارهای پر خطری كه خطر انتقال این بیماری در آن وجود دارد ، پرهیز شود.
وی ادامه داد: این برنامه ابعاد مختلفی دارد و تلاش می‌شود برای هر دسته از مخاطبان مختلف كه ممكن است سبك زندگی متفاوتی داشته باشند ، برنامه آموزشی مشخصی تدارك شود و برای این كار قرار است ، شورای سیاستگذاری سلامت صدا و سیما به عنوان مهمترین رسانه در اجرای این طرح نیز برنامه خود را ارائه كند.
رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت ادامه داد: علاوه بر آن پیش بینی شده است تا با تشكیل گروههایی در محلات مختلف آموزشهای پیشگیرانه به صورت محله‌ای با گویش ، زبان و فضای فرهنگی هر منطقه ارائه شود و برای این كار از همكاری داوطلبان جمعیت هلال احمر بهره‌مند می‌شویم.
وی گفت:‌در كنار این اقدامات ، پمفلت و بروشورهای آموزشی نیز آماده می‌شود تا از طریق پست ، جلوی در منزل خانواده‌های ایرانی تحویل شود و این روش نیز به عنوان یك رسانه در انتقال آموزش به خانواده ها پیش بینی شده است.

وی اضافه كرد: تدوین و تعیین محتوای آموزشها به عهده وزارت بهداشت و كمیته‌ای است كه با حضور روانشناسان و متخصصان مختلف تشكیل شده است و تا یكی دو هفته آینده فعالیتهای این كمیته برای تدوین محتوای آموزش ایدز به خانواده ها نهایی می‌شود.
وی اضافه كرد:‌ تاكنون 16 هزار و 90 فرد مبتلا به ویروس ایدز و بیمار در ایران شناسایی شده است ، برآورد وزارت بهداشت این است كه حدود 70 هزار نفر از جمعیت كشور یعنی حدود 0.1 درصد از مردم ایران آلوده به این ویروس باشند. وی گفت: گر چه بر اساس تجارب جهانی پیش بینی بروز موج سوم انتشار ایدز از طریق روابط جنسی می‌شود اما هنوز چنین اتفاقی در ایران نیفتاده و كماكان انتقال از طریق اعتیاد تزریقی الگوی اصلی انتقال ایدز در ایران است، به همین علت اولویت اصلی وزارت بهداشت برای كنترل این بیماری روی این گروه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha