سلامت نیوز : معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تلاش می شود گزارش مستند وضعیت محیط زیست كشور در ۱۰۰ روز اول دولت امید و تدبیر ارایه شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ معصومه ابتكار در مراسم بیست و ششمین سالگرد پروتكل مونترال و روز جهانی ازون ضمن گرامی داشت آغاز هفته دفاع مقدس اظهار داشت: امسال بیست و ششمین سالگرد انعقاد كنوانسیون وین و پروتكل مونترال و بیست و چهارمین سالگرد پیوستن ایران به این دو معاهده بین المللی است.

وی اظهار داشت: سالگردهایی از این قبیل كه در حوزه حفاظت و بهسازی محیط زیست در سطح جهانی و ملی برگزار می شود، فرصت مناسبی برای گسترش دانش و آگاهی های عمومی برای حفظ محیط زیست است.

ابتكار افزود: اجرای برنامه های مونترال در ایران از برنامه زمان بندی مصوب اعضای پروتكل برای حذف مواد مخرب لایه ازون در گروه بندی های مختلف آن تبعیت می كند.

وی گفت: این فعالیت ها در سه بخش اصلی ازجمله فعالیت های مربوط به حذف فیزیكی مواد مخرب لایه ازون و انتقال فناوری های جایگزین، سیاست گذاری، اعمال قوانین ، تعیین مقررات كنترلی، برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی همگانی است.

ابتكار افزود: طرح ملی حفاظت از لایه ازون مسوولیت راهبری و هدایت طرح ها و پروژه های حذف مواد مخرب لایه ازون و اعمال قوانین كنترلی را با همكاری سایر نهادهای زیربط برعهده دارد.

وی ادامه داد: از برنامه های آینده ما در روند اجرای تعهدات كشور اجرای مصوبه نوزدهمین نشست اعضای پروتكل مونترال و تسریع در حذف هیدروكلروفلوروكربن ها (گازهای مورد استفاده در سیستم های سرمایشی) است.

ابتكار گفت: این مصوبه كشورهای مشمول ماده ۵ پروتكل را متعهد می كند تا نسبت به كاهش تدریجی واردات، مصرف و حذف آنها طبق برنامه زمان بندی پروتكل اقدام كنند كه بر این اساس اكنون ایران فاز یك یعنی تثبیت مصرف در سال های مشخص شده را اعمال كرده است و بعد از این مرحله كمتر از یك سال و نیم فرصت داریم تا به تعهدات خود در گام بعدی عمل كنیم.

وی افزود: طبق برنامه مصوبه حذف هیدروكلروفلوروكربن ها، در مرحله اول طرح تا سال ۲۰۱۵ با همكاری برنامه عمران ملل متحد، آژانس اجرایی سازمان توسعه صنعتی ملل متحد، سازمان همكاری های بین المللی آلمان و برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد در بخش های مختلف مصرف، در مجموع حدود ۱۰ درصد (۵۰۰ تن) از مصرف هیدروكلروفلوروكربن ها حذف خواهد شد.

ابتكار تاكید كرد: تقویت همكاری بین سازمانهای زیربط به منظور كنترل دقیق تر و جلوگیری از تجارت غیرقانونی مواد مخرب لایه ازون، تقویت و تحكیم همكاری ها در اجرای معاهدات بین المللی زیست محیطی شامل كنواسیون بازل، استكهلم و روتردام از دیگر برنامه های سازمان محیط زیست است.

وی ادامه داد: یكی از راهبردهای مورد توجه دولت تدبیر و امید بهره گیری از دیپلماسی محیط زیست است، ما معتقدیم از طریق اجرای الزامات محیط زیست و عمل به تعهدات كشورها در قبال معاهدات بین المللی زیست محیطی همكاری های بین ملت ها نزدیكتر و روابط این كشورها بهبود می یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha