وزیر بهداشت ،درمان و آموزش پزشكی از توزیع داروی "آیمود"برای كنترل سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری ایدز در سه ماه آینده بین بیمارانی كه در مرحله فاز سه بیماری ‪ HIV‬مثبت هستند، خبرداد.

دكتر "كامران باقری لنكرانی" روز شنبه در همایش روز جهانی ایدز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران با اشاره به این كه این داروی تولید داخل در سازمان مالكیت معنوی جهان ثبت شده است، افزود: هم اكنون این دارو به عنوان یك روش درمان همراه، برای بیماران مبتلا به "اچ‌ای وی" مثبت به كار می رود.

وی به برخی از آمارهای موجود در زمینه تعداد مبتلایان به "اچ آی وی" مثبت در دنیا اشاره كرد و گفت : در سال ‪ ۲۰۰۷‬تعداد مبتلایان به اچ‌آی وی مثبت حدود ‪ ۳۳‬میلیون نفر برآورد شده است كه این رقم نسبت به سال ‪ ۲۰۰۶‬كه ‪ ۴۰‬میلیون نفر برآورد شده بود، كاهش یافته است.

لنكرانی ادامه داد: این در حالی است كه براساس آمار، تعداد كودكان مبتلا به اچ آی وی مثبت در جهان در سال ‪ ۲۰۰۶‬و ‪ ۲۰۰۷‬كاهش نیافته است و جمعیت زیر ‪ ۱۵‬سال بسیار آسیب پذیرتر در برابر این بیماری مهلك هستند.

وی خاطرنشان كرد : در ایران به دلیل اجرای برنامه‌های مشاوره‌ای و خدمات پیش‌گیری به صورت گسترده و رایگان در میان خانواده‌ها ، در حال حاضر درصد افراد مبتلا به اچ آی وی مثبت در میان كودكان زیر ‪ ۱۵‬سال به شدت كاهش یافته است.

وزیر بهداشت با هشدار به این كه در آسیا درصد مبتلایان به اچ آی وی مثبت نسبت به قاره‌های دیگر رو به افزایش است، گفت : به رغم این كه تعداد مبتلایان به این بیماری در قاره‌های مختلف در ‪ ۱۵‬سال اخیر، چهار برابر شده است، در آسیا این افزایش ‪ ۴۰‬برابر بوده است كه در این میان كشورهای چین و هندوستان بیشترین افزایش را داشته‌اند.

وی توضیح داد: با گسترش رفتارهای پر خطر در آسیا احتمال وجود این مشكل در كشور ما نیز وجود دارد و در واقع درصد زنان مبتلا به اچ آی وی مثبت رو به گسترش است اما با برنامه‌ریزی‌های خوب در سه سال گذشته میزان ابتلا به این بیماری در زنانی كه از طریق شوهران معتاد مبتلا شده ، كاهش یافته است.

وزیر بهداشت علت مرگ بیماران مبتلا به "اچ آی وی مثبت" را علل مختلفی از جمله عفونت همراه با هپاتیت " ‪ "B‬و "‪" C‬ذكر كرد و گفت: مرگ‌های ناشی از این دو علت در بیماران اچ آی وی مثبت رو به افزایش است و با پوشش حمایتی و اقدامات پیش‌گیرانه این بیماران می‌توان طول عمر آن‌ها را افزایش داد.

لنكرانی گفت : در حال حاضر نگاه سیاست‌گذاران، نگاه مدیریت بحران برای بیماری اچ آی وی مثبت است در حالی كه این بیماری به صورت مزمن درآمده‌است و سال‌های متمادی در جهان وجود خواهد داشت .

وی افزود: باید نگاه سیاست‌گذاران به این بیماری ، یك مدیریت متفكر باشد تا با برنامه‌ریزی‌های اساسی به صورت مداوم در حال مبارزه با این بیماری باشیم.

وزیر بهداشت یادآور شد: اگر روند افزایش این بیماری در جهان كنترل نشود به یك بحران تبدیل خواهد شد.

لنكرانی در مورد برنامه‌های وزارت بهداشت به منظور مقابله و كنترل این بیماری گفت: اولویت‌بندی تدوین برنامه ملی برای مبارزه با اچ آی وی مثبت و همكاری‌های بین بخشی با وزارت‌خانه‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش و علوم از مهمترین سیاست‌های وزارت بهداشت است و سعی داریم با تامین منابع مالی مناسب همه افراد مبتلا را تحت پوشش قرار دهیم .

وزیر بهداشت تاكید كرد: باید در مورد رفع انگ ازاین بیماری در كشور توجه جدی شده است و از این رو با همكاری وزارت‌آموزش و پرورش بایداطلاعات لازم در مورد این بیماری به اولیا و در برخی از موارد به دانش آموزان ارایه می‌شود.

لنكرانی، اختصاص ‪ ۵۰‬درصد از بودجه‌های مربوط به اچ آی وی مثبت برای تهیه داروی بیماران ، ایجاد ‪ ۷۰‬مركز مشاوره‌ای و تحت پوشش قرار دادن بیش از ‪ ۱۰‬هزار نفر زندانی در برنامه‌های كاهش آسیب را از اقدامات دیگر وزارت بهداشت ذكر كرد.

وی گفت : در حال حاضر ‪ ۷۰‬هزار نفر بیمار مبتلا به اچ آی وی مثبت توسط وزارت بهداشت و سازمان‌های غیردولتی تحت پوشش برنامه كاهش آسیب هستند.

وزیربهداشت همكاری‌های بین بخشی در حمایت از بیماران مبتلا به‌اچ‌آی وی مثبت را ضروری دانست و گفت : دربودجه امسال این مساله مورد توجه قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha