معاون سلامت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با بیان این كه از سال 1990 تا 2005 میلادی، تعداد مبتلایان به بیماری ایدز در جهان چهار برابر شده است، هشدار داد: چنانچه برنامه‌های پیشگیری به طور جدی دنبال نشود، ممكن است در مدت كمتر از 15 سال این میزان نیز چهار برابر افزایش یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر موید علویان در همایش روز جهانی ایدز كه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به آمار شیوع بیماری ایدز در جهان و ایران، گفت: در سال 1990 تعداد این بیماران 150 هزار نفر و در سال 2000، 4/6 میلیون نفر در آسیا بود كه پیش‌بینی می‌شود تا سال 2010، تعداد مبتلایان به ویروس HIV/ ایدز در آسیا 10 میلیون نفر باشد.

وی همچنین، گفت: در حال حاضر بیشترین مبتلایان به ایدز در آسیا در دو كشور هند و چین به سر می‌برند.

علویان با بیان این كه برای انتقال ایدز راه‌های متعددی وجود دارد، گفت: عمده نگرانی‌ها در مورد افرادی است كه دارای رفتارهای پرخطر جنسی هستند؛ چرا كه این افراد در جامعه زندگی می‌كنند و به راحتی می‌توانند سایر مردم را نیز مبتلا كنند.

وی افزود: البته می‌توان از بروز بیماری HIV در این افراد جلوگیری كرد؛ به طوری كه در بسیاری از كشورهای جهان از جمله تایلند توانسته‌اند با حمایت‌های مالی و معنوی، رشد این بیماری را از طریق آمیزشی منفی كنند.

معاون سلامت وزیر بهداشت با تاكید بر این كه در كشور ما الگوی غالب انتقال ویروس HIV همچنان اعتیاد تزریقی است، گفت: بر این اساس در دو سال گذشته بسیاری از معتادان تزریقی را تحت پوشش درمان قرار دادیم. به طوری كه تا پیش از آن تنها پنج هزار معتاد تزریقی توسط وزارت بهداشت درمان می‌شدند، حال آن كه این تعداد در حال حاضر به بیش از 30 هزار نفر افزایش یافته است.

وی در عین حال یادآور شد: در درجه نخست باید از بروز اعتیاد تزریقی در افراد جلوگیری كرد و چنانچه فردی مبتلا به اعتیاد تزریقی شد باید از ابتلای وی به ایدز و در پی آن آلوده كردن این ویروس جلوگیری شود.

علویان در این زمینه به تاكید مسوولان در مورد لزوم پیشگیری از شیوع بیماری ایدز در كشور اشاره كرد و یادآور شد: ما نمی‌خواهیم قبح عمل خلاف اخلاق از بین برود اما باید بپذیریم كه در صورت اقدامات پیشگیرانه از بروز این گونه رفتارها، می‌توانیم از بروز بیماری ایدز جلوگیری كنیم.

وی در این رابطه به فردی كه دارای رفتار پرخطر تغذیه‌ای است، اشاره كرد و گفت: این فرد در صورتی كه دچار سكته شود، باید تحت درمان قرار گیرد. در مورد افراد دارای رفتارهای پرخطر نیز چنین است این افراد چنانچه دچار HIV شوند باید تحت مراقبت و درمان قرار گیرند. علاوه بر این كه HIV برخلاف سكته قلبی قابل سرایت به دیگران نیز هست.

به گزارش ایسنا، معاون سلامت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در ادامه با بیان این كه تعداد مبتلایان شناسایی شده به ویروس HIV/ ایدز بر اساس آخرین آمار موجود حدود 16 هزار نفر است، اضافه كرد: تعداد این افراد حدود 70 هزار نفر برآورد می‌شود.

وی، مهمترین عامل شیوع ایدز را اعتیاد تزریقی عنوان كرد و گفت: در دو سال گذشته برنامه‌های درمان معتادان تزریقی به ویژه در زندانها دنبال شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha