بر اساس آمارهای منتشره روزانه حدود شش هزار و ‪ ۸۰۰‬نفر در جهان آلوده به ویروس ایدز می‌شوند و همچنین هر روز پنج هزار و‪ ۷۰۰‬نفر در جهان به علت این بیماری می‌میرند.

 روز به روز نیز بر شمار مبتلایان و قربانیان بیماری ایدز كه‌عمدتا مردان و زنان جوان و كودكان می‌باشند، افزوده می‌شود و این موضوع سبب شده است كه یك وضعیت اضطراری و اسفبار در جهان بوجود آید.

این ویروس با آلوده كردن و با هدف قرار دادن عمدتا نسل جوان و مولد، اقتصاد و توسعه كشورهای جهان بویژه كشورهای جنوب و در حال توسعه را بشدت تحت تاثیر قرار داده است.

وجود مشكلات عمیق اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی از جمله حاشیه‌نشینی و بی خانمانی، فقر و بی‌سوادی موجب تشدید اشاعه بیماری ایدز در كشورهای در حال توسعه و جهان سوم شده است.

ضمن اینكه مشكلات یاد شده بویژه فقر سبب شده است كه مبتلایان به بیماری ایدز در این كشورها، نتوانند از راهها و داروهای جدید مقابله با این بیماری مهلك استفاده كنند.

به گفته دست‌اندركاران امر، آمارهای منتشره درباره مبتلایان به بیماری ایدز و رشد سریع این بیماری، بسیار نگران‌كننده بوده و نیاز است كه سطح آگاهی مردم جهان از جمله مردم كشور خودمان را در زمینه این بیماری و راههای انتقال آن بالا برده شود.

براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مركز بهداشت استان گیلان، تاكنون ‪۸۱‬ بیمار مبتلا به ایدز در گیلان شناسایی شده است.

ازاین تعداد بیمار ایدزی شناخته شده در استان گیلان دو نفر زن هستند كه این بیماری را از همسران خود گرفتند.

از این تعداد بیمار شناخته شده در استان گیلان، تاكنون ‪ ۲۳‬نفر جان خود را از دست داده‌اند.

‪ ۸۶‬درصد از افراد شناخته شده به ایدز در گیلان، از طریق تزریقات آلوده "معتادان تزریقی"، ‪ ۸/۸‬درصد از طریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده و بقیه از طریق روابط جنسی به این بیماری مبتلا شده‌اند.

حدس زده می‌شود كه شمارافراد مبتلا به بیماری ایدز در استان گیلان بیشتر از رقم شناسایی شده، یعنی حدود ‪ ۴۰۰‬نفر باشند.

ایدز بیماری است كه توسط ویروسی به نام اچ آی وی "‪ "HIV‬منتقل می‌شود.

این ویروس به تدریج قدرت دفاعی بدن را ضعیف می‌كند به طوری كه فرد به انواع عفونت‌ها و سرطان‌ها مبتلا شده و در نهایت منجر به مرگ می‌شود.

تماس جنسی با فرد مبتلا بدون استفاده از كاندوم، استفاده مشترك از وسایل تزریق و یا سایر ابزار تیز و برنده مثل تیغ و سوزن خالكوبی، انتقال خون و فرآورده‌های خونی آلوده و از مادر مبتلا به نوزاد در طول حاملگی، زایمان و شیردهی از راههای شناخته شده انتقال ویروس این بیماری است.

به گفته كارشناسان امر، خویشتنداری درزمان تجرد، وفاداری به‌همسر، پرهیز از مصرف مواد مخدر یا محرك زا، خودداری از مصرف تزریقی مواد مخدر، عدم استفاده مشترك از وسایل تیز و برنده مثل تیغ اصلاح، سوزن خالكوبی و وسایل تزریق به صورت مشترك از جمله راههای جلوگیری از ابتلا به ویروس اچ آی وی است.

به گفته آنان، براساس تحقیقات صورت گرفته ویروس بیماری ایدز از طریق استفاده از لباس یا سایر وسایل شخصی افراد مبتلا مثل حوله، بستر و شانه، زندگی كردن یا خوابیدن در اتاق افراد مبتلا، در آغوش گرفتن یا بازی كردن با نوزاد یا كودك مبتلا، شناكردن در استخر شنا، رودخانه یا چاله آب با شخص یا اشخاص مبتلا، قرارگرفتن در معرض سرفه یا عطسه افراد مبتلا، استفاده مشترك از موادغذایی ، فنجان‌ها و ظروف غذای فرد مبتلا، منتقل نمی‌شود.

به‌گفته دكتر ارسلان داداشی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان با توجه به شعار روز جهانی ایدز با عنوان"هم پیمان در برابر گسترش ایدز پیشگام شویم"، همه با هم بایستی برای پیشگیری از این بیماری تلاش كنیم.

داداشی گفت: آموزش و اطلاع رسانی، تامین سلامت خون، پیشگیری و درمان بیماریهای آمیزشی، تقویت زیرساخت‌ها از جمله راهبردهای كشوری برای مبارزه با ایدز است.

وی اظهار داشت: اطلاع رسانی در زمینه ایدز، راههای انتقال و پیشگیری از بیماری ایدز بایستی تكرار شود و هر روز بایستی در رابطه با ‪ HIV‬صحبت شود.

وی باتاكید برضرورت پیشگیری بیماری ایدز، خاطر نشان كرد: این مهم زمانی تحقق می‌یابد كه به سطحی از آگاهی در خود و جامعه برسیم.

وی با تاكید بر این مطلب كه بایستی اطلاع رسانی در مدارس افزایش یابد، گفت: سطح آگاهی واطلاعات دانش آموزان را بایستی در زمینه ایدزافزایش دهیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی استان گیلان افزود: با توجه به كشف داروهای جدید، هنوز درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی استان گیلان افزود: همه باید به این مطلب توجه كنیم كه ما با بیماری ایدز می‌جنگیم نه با بیمار ایدز.

وی افراد ایدزی را یك بیمار دانست و خاطر نشان كرد: نباید زمانی كه بیمار ایدزی را می‌بینیم با او مقابله كنیم.

وی با اشاره به هزینه بالای داروی بیماری ایدزی، گفت: هزینه داروی یك بیمار مبتلا به ایدز در هفته ‪ ۱۵۰‬هزار تومان است كه البته یك ریال از بیمار دریافت نمی‌شود.

همچنین به گفته كارشناسان امر، حمایت بیشتری از سازمانهای غیردولتی و شوراها در امر مبارزه با ایدز بایستی صورت پذیرد.

به گفته آنان كنترل و پیشگیری ایدز كاری دست‌جمعی است و برای كنترل این بیماری عزم جدی، هماهنگی و همكاری همه دستگاههای اجرایی را می‌طلبد.

آنان معتقدند كه پیشگام بودن و شتاب بخشیدن به اقدامات مربوط به ایدز تنها به عهده سیاستمداران و دستگاههای ذیربط نیست، لازم است همه اقشار جامعه اعم از خانواده‌ها، سازمانها، نهادهای دولتی، مردمی، روحانیون، معلمان، مدیران مدارس، شوراهای اسلامی و مدیران اجرایی فعال شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha