سلامت نیوز : تنبیه ‌بدنی در مدارس از آن دسته موضوعاتی است که همواره در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ گاهی خبر تنبیه‌ یک دانش‌آموز در رسانه‌ها منتشر می‌شود و پس از انتشار اخبار ضد و نقیض از اصرار خانواده و انکار مسئولان، با سکوت پایان می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ آنتوان سوروگین معروف به «آنتوان خان» عکاس‌ ایرانی-گرجستانی زمان ناصرالدین شاه قاجار، از جمله نخستین عکاسان ایرانی است که وی در مجموعه عکس‌های خود، عکس از تنبیه‌بدنی در مکتب‌خانه نیز گرفته است.

در آن زمان، شاگردان، فلک می‌شدند و این تنبیه از جمله تنبیه‌های رایج آن دوران در سطح جامعه نیز بوده است که تا سال‌ها بعد از آن نیز ادامه داشت اما آیا دانش‌آموزان این روزها نیز تنبیه می‌شوند؟ یا تنبیه بدنی مختص دوره قاجار بوده است؟

* ماجرای تنبیه‌بدنی در مدارس، هاله‌ای در ابهام

ماجرای تنبیه‌بدنی در مدارس از آن دسته موضوعاتی است که همواره در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ گاهی خبر تنبیه‌بدنی یک دانش‌آموز در رسانه‌ها منتشر می‌شود و پس از انتشار اخبار ضد و نقیض از اصرار خانواده و انکار آموزش و پرورش، در نهایت این موضوع با سکوت پایان می‌یابد؛ گاهی هم خبر تنبیه‌بدنی به حادثه‌ای تلخ انجامیده است که در آن صورت آموزش و پرورش با طرح این موضوع که این مسئله در دست پیگیری و است و با متخلف برخورد شده است، به پایان این حادثه می‌رسد.

* ممنوعیت وجود تنبیه‌بدنی در مدارس

* تنبیه بدنی مال دوره قاجاریه است!

مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص تنبیه بدنی در این خصوص اظهار داشت: «در آیین نامه اجرایی مدارس این بحث به صراحت مطرح شده و اعلام شده است که تنبیه‌بدنی به هر شکلی در آموزش و پرورش ممنوع است؛ اگر کسی تخلف کند، جریمه می شود و بر اساس قوانین، به هیئت تخلفات اداری ارجاع می شود».

علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در دوره سرپرستی این وزارتخانه به خبرنگار فارس در خصوص موضوع تنبیه‌بدنی در مدارس گفت: «مال زمان قاجاریه است».

وی در پاسخ به این پرسش که «یعنی الان در مدارس ما تنبیه نیست؟»، افزود: «ان‌شاءالله که نیست».

* والدین نگران

هفته گذشته، مادر یک دانش‌آموز دوم دبستانی در شهرستان‌های استان تهران مدعی شد که فرزندش توسط معلم کلاس تنبیه‌ شده است.

این مادر گفت: «آنطور که فرزندم تعریف کرده است، به دلیل ضعف او در درس فارسی و عدم دقت در کلاس درس، معلم با کتاب بر سرش زده است و او را به کلاس پایه اول برده و گفته است که تو باید در این پایه درس بخوانی».

وقتی از این مادر خواسته شد که این موضوع به وزارت آموزش و پرورش گزارش شود، وی ممانعت کرد و گفت: «می‌ترسم که مسئولان مدرسه با وی بد شوند و در نتیجه تا آخر سال اذیت شود».

چند مادر دانش‌آموز نیز موضوع تنبیه فرزندانشان در مدرسه را تأیید کردند اما معتقد بودند که رسانه‌ای کردن این موضوع چندان هم به نفع دانش‌آموز نیست و در نهایت مسئولان آموزش و پرورش با تنبیه‌بدنی مبارزه نمی‌کنند.

* چه باید کرد؟

طی سال‌های گذشته وقتی بحث تنبیه‌ مطرح می‌شد، مسئولان آموزش و پرورش به دنبال مورد مشخص بودند و همواره می‌گفتند، «کدام دانش‌آموز؟ کدام مدرسه؟ اسم ببرید پیگیری می‌کنیم؟»

آیا دیگر وقتش نیست که برای موضوع تنبیه‌ فکری کرد؟؛ آیا تنبیه تنها به ضرب و شتم دانش‌آموز اطلاق می‌شود یا تنبیه روانی نیز می‌تواند، نیازمند پیگیری باشد؟

آیا اصلا تنبیه برای دانش‌آموزان می‌تواند موثر باشد؟ مسئولان مدارس در برخورد با دانش‌آموزان شلوغ و کم توجه چه باید کنند؟

اینها سؤالاتی است که به نظر می‌آید مسئولان آموزش و پرورش باید ورود پیدا کنند و به حل این مشکل بپردازند.

آنچه مسلم است، هیچ معلمی نمی‌خواهد که به دانش‌آموزانش آسیب برسد و مطمئناً شرایط به وجود آمده در مدارس، به این اتفاق می‌انجامد و نیازمند بررسی کارشناسی این موضوع و حل مشکل به صورت ریشه‌ای است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha