به عقیده برخی از کارشناسان صدور مجوز برای داروی موسوم به "آتریپلا"، به منزله انقلابی در مبارزه با ویروس عامل بیماری ایدز است، با این حال این یک درمان نیست.

به گزارش سلامت نیوز، نخستین داروی مقابله با ویروس اچ آی وی که مصرف روزانه یک عدد آن کافی است توسط مقام های اروپایی تایید شده است.
خبرنگار امور بهداشتی بی بی سی می گوید، تا سال 1996 کسانی که از داروهای اچ آی وی استفاده می کردند مجبور بودند روزانه تا 30 قرص با شکم خالی در مقاطع مختلف روز مصرف کنند. اکنون رژیم دارویی برای بیماران آلوده به ویروس ایدز شامل روزانه مصرف چند قرص است.

آتریپلا در واقع ترکیب سه داروست که از قبل وجود داشته است و تولید آن حاصل همکاری سه شرکت رقیب داروسازی - Gilead Sciences, Bristol-Myers Squibb ،Merck- است.

این دارو ژوئیه سال گذشته در آمریکا مجوز گرفته بود و اکنون برای نیمی از کل بیمارانی که به تازگی به ویروس اچ آی وی مبتلا شده اند تجویز می شود.

اکنون تایید آتریپلا توسط کمیسیون اروپایی باعث می شود امکان تجویز آن در کشورهای آلمان، اتریش و بریتانیا به وجود آید.

دکتر سایمون پورتماوت، از مشاوران ممتاز اچ آی وی، می گوید: "این پیشرفتی بزرگ برای بیماران است. اچ آی وی را تقریبا (یک بیماری) عادی می کند."

وی همچنین گفت با توجه به اینکه عناصر آتریپلا قبلا استفاده شده می توان عوارض جانبی آن را پیش بینی کرد: احتمالا بیش از نیمی از بیماران در ابتدا کمی سرگیجه می گیرند، یا خواب های آشفته می بینند، یا دچار بدخوابی می شوند. اما در مجموع این دارو خیلی خوب تحمل می شود."

پل کارتر قائم مقام ارشد شرکت داروسازی گیلیاد گفت: "ورود این دارو به بازار به لطف حجم خیلی بالای کار تولیدی ممکن شده است."
"تلاش برای قرار دادن سه قرص در یک قرص روند خیلی بی دردسری نیست."

"اما به هرحال ما پیش بینی می کنیم که در سراسر اروپا، آتریپلا با بهایی در حد مجموع عناصر تشکیل دهنده آن در دسترس قرار گیرد."

همزمان شرکت "مِرک" در تلاش برای در دسترس قرار دادن این دارو برای بیماران در آفریقا با بهایی پایین پیشقدم شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha