سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9200

با یادگیری برخی تكنیك های رفتاری می توان خشم خود را مهار كرد.

این متخصص بیماری های اعصاب و روان افزود: معمولا عصبانیت هنگامی رخ می دهد كه فرد درباره یك موضوع استرس زا یا ناراحت كننده به طور ناگهانی و بدون تفكر واكنش نشان می دهد.

به گفته دكتر یدللهی : اگر فرد بتواند بین وقوع حادثه و بروز واكنش وقفه ای ایجاد بكند بهتر می تواند تصمیم گیری كند و واكنش نشان دهد.

برای این منظور همه افراد باید در مواقع عادی به خود گوشزد كنند كه عصبانیت و خشم هرگز برای آنان سودی نداشته است و به این ترتیب ، افراد اگر بتوانند حتی چند لحظه واكنش خود را در برابر وقایع تنش زا به تعویق بیاندازند ، خشم خود را بسیار بهتر مدیریت خواهند كرد.

دكتر یداللهی خاطر نشان كرد: برای وقفه انداختن زمان واكنش می توان از برخی تكنیك های رفتاری ساده نظیر شمارش اعداد از 1 تا 10 یا نوشیدن یك لیوان آب استفاده كرد كه باید این كارها را در زمان های عادی تمرین كرد تا بتوان در زمان عصبانیت به كار گرفت.

به گفته دكتر یدالهی : عصبانیت درپاره ای موارد یك واكنش طبیعی است و همیشه عصبانیت امری غیرطبیعی نیست اما گاه برخی بیماری ها مانند افسردگی ، اضطراب ، خلق تحریك پذیر و مشكلات خانوادگی باعث بروز خشم می شود كه برای كنترل بهتر خشم و عصبانیت باید این بیماری ها و مشكلات زمینه ای را نیز مد نظر قرار داد.

شایان ذكر است : عصبانیت بیش از حد یكی از علل ابتلا به بسیاری از بیماری ها نظیر بیماری های قلبی - عروقی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha