شنبه ۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9389

دبیر انجمن پوست و مو با اشاره به وجود تنها حدود 30 متخصص پیوند مو در كشور و كاذب و تبلیغاتی بودن احساس نیاز به پیوند مو در اغلب موارد كه از سوی افراد غیرمتخصص وارد شده به این حوزه دامن زده می‌شود، هشدار داد: مردم در انتخاب پزشكان متخصص پیوند مو دقت كنند.

دكتر حسین طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این كه مساله پیوند مو یكی از معضلات جامعه امروز ایران است،‌ گفت: امروزه تبلیغات وسیعی در برخی رسانه‌ها به خصوص شبكه‌های فارسی زبان خارج از كشور دیده می‌شود كه مردم را تشویق به پیوند مو می‌كنند.

وی گفت: انسان از یك حالت فیزیولوژیك برخوردار است كه طبق آن، پس از بلوغ از پرپشتی موی سر مردان كاسته می‌شود كه به جذابیت مردانه می‌رسند و همزمان با ریزش طبیعی، موی سرشان به تدریج نازك و كم پشت شده و در مواردی منجر به تاسی آنها می‌شود.

دبیر انجمن متخصصان پوست و موی ایران با بیان این كه زنان پس از بلوغ، هورمون زیاد زنانه و كم مردانه دارند، تصریح كرد: چنانچه زنان طاسی را به ارث برده باشند، موهای آنها نیز كم پشت می‌شود.

وی با بیان این كه پیوند مو یكی از روش‌های جراحی در علم پزشكی برای ترمیم و پر كردن موی سراست، اذعان ذاشت: پیوند مو نزدیك به 40 سال است كه وارد علم پزشكی شده اما اخیرا این روش علمی به بیراهه پیش می‌رود و برخی افراد كه تخصصی در این زمینه ندارند، صرفا به منظور كسب درآمد بیشتر وارد سیكل این درمان شده‌اند.

دكتر طباطبایی با بیان این كه پزشكی كه اقدام به پیوند مو می‌كند، باید متخصص رشته پوست و یا رشته جراحی پلاستیك باشد، خاطرنشان كرد: متاسفانه در حال حاضرعمده افرادی كه اقدام به تبلیغ انجام پیوند مو می‌كنند، غیر متخصص بوده و یا تحت نظر متخصص پوست و یا جراحی پلاستیك فعالیت می‌كنند.

وی افزود: متخصصان پوست و جراحی پلاستیك برای انجام پیوند مو باید دوره مخصوص پیوند مو را در دانشگاه‌ها و یا مراكز معتبر گذرانده باشند، علاوه بر آن باید تحت نظر متخصص و استاد پیشكسوت دوره عملی را طی كنند.

دبیر انجمن متخصصان پوست و موی ایران با بیان این كه انتخاب بیمار به منظور انجام پیوند بسیار حائز اهمیت است، اظهار كرد: افراد زیر 25 سال سن نباید اقدام به پیوند مو كنند؛ زیرا در این سن روند نازك شدن و كم پشتی موها ادامه دارد؛ زیرا در صورت ترمیم قسمتهای خالی سر، بعد از مدتی دوباره سایر قسمتهای سر، موی خود را از دست می‌دهند كه در نهایت سر دچار آشفتگی می‌شود بنابراین پیوند مو باید پس از 25 سالگی باشد تا روند نازك و كم پشتی مو كند یا متوقف شده باشد.

وی با بیان این كه در حال حاضر بیشتر افراد زیر 25 سال اقدام به پیوند مو می‌كنند به ایسنا گفت: علاوه بر شرایط مذكور، ضرورت شغلی و اهمیت زیبایی در زندگی فرد، برای انجام پیوند مو از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. همچنین پزشكان متخصص در صورت داشتن اخلاق شغلی، ابتدا فرد متقاضی پیوند را آگاه كرده و در اقناع و منصرف كردن فرد تلاش می كنند، اما نزدیك به 90 درصد افرادی كه پیوند مو می‌كنند، نه ضرورت شغلی داشته و نه پول كافی دارند.

دكتر طباطبایی با بیان این كه تبلیغات بیش از اندازه باعث توجه به مساله پیوند مو از سوی مردم شده است به ایسنا گفت: بیشتر افراد غیر متخصص اقدام به تبلیغ زیاد پیوند مو كرده و برای جلب مردم مشاورهای رایگانی نیز در اختیار مردم قرار می‌دهند. همچنین پزشكان عمدتا به علت كسب درآمد، افرادی را كه دلیل عقلانی برای پیوند مو ندارند، تحت عمل قرار می‌دهند.

وی خاطرنشان كرد: پیوند مو برای همه لازم نیست و افرادی كه شغل و شرایط اجتماعی آنها را مجبور به انجام این كار می‌كند، می‌توانند از پیوند مو بهره ببرند.

دبیر انجمن متخصصان پوست و موی ایران با بیان این كه تنها حدود 10 تا 15 نفر در رشته پوست، متخصص پیوند مو هستند، اظهار كرد: اما در رشته جراحی پلاستیك بیش از 20 نفر متخصص این كار هستند؛ این در حالی است كه در حال حاضر حدود صدها هزار نفر مدعی انجام پیوند مو هستند.

وی در پایان با بیان این كه عوارض ناشی از پیوند مو و تزریق ژل‌های پركننده چروك پوست، بالاترین شكایات را در نظام پزشكی و پزشكی قانونی به خود اختصاص می‌دهد كه ناشی از عدم تخصص و مهارت كافی انجام‌دهندگان این اعمال است تاكید كرد: از آن جا كه امكان نظارت و كنترل بر تبلیغات غلط شبكه‌های فارسی زبان خارج از كشور وجود ندارد راهی جز افزایش آگاهی مردم در این خصوص نیست و متخصصان و مسوولان امر باید مردم را با آموزش و آگاهی دادن در تصمیم‌گیری‌های مناسب، كمك ‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha