یکی از تاثیرات مهم فناوری در بخش کشاورزی، توسعه روشهای باغبانی و پرورش گیاه در گلخانه است. از چند سال قبل بخش پرورش گلخانه ای در تمام اروپا با مفاهیم فناوریهای جدیدی آشنا شده که می تواند تحولات عظیمی در این بخش ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، هلند به عنوان کشوری با پیشرفته ترین سیستم گلخانه ای در شرکتهای کوچک پرورش گیاه توانسته است با کمک فناوریهای نوین از 5 سال گذشته به رشد چشمگیری در توسعه گلخانه های خود دست یابد.

از سویی دیگر با افزایش قیمت و هزینه های تامین سوخت مورد نیاز گلخانه ها، تحقیقات مهمی در عرصه استفاده از سوختهای جدید و سیستمهای نوین گرمایشی انجام شده است.

در حقیقت صاحبان گلخانه های اروپا به ویژه هلند بر روی مفاهیمی فعالیت می کنند که می تواند تحولی عظیم در کشت گلخانه ای ایجاد کند.

توسعه تغییرات جدید، استفاده از محیطهای پرورش برخوردار از فناوریهای برتر، استفاده کاربردی از تکنیکهای جدید کاشت و بسیاری دیگر از فاکتورها علاوه براینکه موجب ارتقای کیفیت و کمیت محصولات و سود خالص حاصل از فروش آنها شود در بسیاری از هزینه های تولید نیز صرفه جویی کرده است.

از میان فناوریهایی که درحال حاضر برای توسعه گلخانه ها در دسترس قرار دارد می توان به روشهای ثبت و جمع آوری اطلاعات و کنترل فضاهای داخلی گلخانه ها با کمک دوربینهای مدار بسته اشاره کرد.

استفاده از گار دی اکسید کربن برای حفظ تازگی و طراوت گلها و گیاهان

دی اکسید کربن تازگی و طراوت گلها و گیاهان را حفظ می کند و تولید گلخانه ها را افزایش می دهد. دی اکسید کرین یک عنصر بسیار مهم برای فتوسنتز گیاهان به شمار می رود. در حقیقت رشد گیاهان بدون حضور دی اکسید کربن تاحد قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.

 

استفاده از این گاز در محیطهای پرورش گیاهان می تواند به رشد سریعتر، گلهای بزرگتر و شکوفایی بهتر گلها، بهبود رنگ و گلهای تولیدی با کیفیت تری منجر شود.

امروزه استفاده از دی اکسید کربن مایع نسبت به منابع گازی بیش از گذشته مورد توجه پرورش دهندگان حرفه ای گل و گیاهان گلخانه ای قرار گرفته است. به همین منظور و با هدف توسعه بهینه از دی اکسید کربن در هلند یک شبکه لوله کشی برای توزیع این گاز راه اندازی شده است.

شرکت "شل" یک خط لوله گازی شبیه به خطوط لوله گاز متان را از روتردام تا آمستردام نصب کرده است که دی اکسید کربن را مستقیما به گلخانه های حدود 500 شرکت پرورش گل و گیاه انتقال می دهد. 

آمار نشان می دهد که با استفاده از این پروژه، انتشار دی اکسید کربن مشتق شده از بخش گلخانه ای هلند در حدود 170 هزار تن در سال کاهش یافته است. بنابراین با به کارگیری از این فناوری در سیستمهای گلخانه ای دنیا می توان به نتایج قابل ملاحظه ای در کاهش گازهای گلخانه ای جهانی دست یافت.

پتانسیل بالاتر سیستم پرورش گیاه خارج از خاک نسبت به متدهای سنتی

سیستم کشت گیاه بدون خاک (هیدورپونیک) یکی از روشهای پرورش گیاهان گلخانه ای است که نسبت به متدهای سنتی از پتانسیل بهره وری و راندمان بیشتری برخوردار است.

 

در سیستم خارج از خاک، کنترل و تشریک مساعی مدیریتی بعضی از بخشها نتایج بنیادی در بهبود کمی و کیفی گیاهان در برخواهد داشت. این پارامترها در مقوله های همچون مدیریت آب و هوا، مدیریت آبیاری، مدیریت گیاه و فناوری در دسترس در گلخانه مطرح می شود.

پرورش بدون خاک امکان آزاد شدن از خاک و استفاده از منابع آبی را به منظور دستیابی به کیفیت بیشتر گیاهان را فراهم می کند و با ارائه شرایط رشد مطلوب تر گیاهان با این روش گیاهانی تمیزتر و با سلامت و بهداشت بهتر و بدون تماس گیاه با آلودگیهای خاک تولید می شود و نیاز به درمان گیاهان با داروهای کشاورزی کاهش می یابد.

گروه فناوریهای نوین خبرگزاری مهر در روزهای آینده در گزارشهایی به بررسی ابعاد مختلف فناوری های نو در کشاورزی خواهد پرداخت و در نهایت وضعیت کشور در این حوزه بررسی خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha