شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۷
کد خبر: 107742

سلامت نیوز : یک روانشناس با تاکید بر اینکه حرمت مادران تغییری نکرده است بلکه توقعات فرزندان و سطوح انتظارات آنان از مادر باعث شده است تا در ظاهر نوع برخورد با آنان متفاوت شود و این گونه به نظر آید که به حرمت مادران خدشه ای وارد شده است.

پرویز رزاقی در گفت وگو با زندگی در خصوص ضرورت حرمت مادران تصریح کرد: از نظر من حرمت مادران در دنیای گذشته با امروز خیلی متفاوت نیست بلکه روش ها متفاوت است و چیزی از ارزش ذاتی یک مادر در هیچ شرایطی کم نمی کند ولی توقعات و سطوح انتظاراتی که فرزندان از مادران دارند باعث شده تا احساس فرزند به مادر تغییر کند و نتیجه این است که حرمت ها هم تغییر پیدا خواهد کرد.

در گذشته فرزندان از مادران توقعات کم تری داشتند

او افزود: در دنیای گذشته امکانات کم بود بنابراین فرزندان از مادران توقعات کم تری داشتند و به نوعی توقعات متناسب با موقعیت مادران برای فرزندان تعریف می شد در نتیجه تنش ها کم تر می شد ولی در دنیای امروز و با افزایش امکانات به التبع توقعات از مادران هم افزایش می یابد در این صورت عدم تایید انتظارات فرزند بیشتر خواهد شد در نتیجه حرمت ها شکسته می شود و روابط مخدوش خواهد شد به همین دلیل می توان گفت امکانات رابطه مستقیم با میزان رعایت حرمت فرزندان دارد.

تفاوت در سطح آگاهی مادران و فرزندان تنش در خانواده ها ایجاد می کند

رزاقی اظهار کرد: دلیل دیگر به طرز تلقی و نگرشی که بچه ها نسبت به مادران دارند برمی گردد یعنی سطح آگاهی که مادران در گذشته نسبت به فرزندان داشتند قابل مقایسه با حال حاضر آنها نیست و این خود موردی است که باعث تنش می شود. چون مادران در مقایسه با فرزندان رشد کم تری کردند ولی در گذشته این رشد نزدیک تر به هم بود. در حال حاضر فرزندان جندین برابر مادران هر روز درحال رشد اطلاعاتی هستند.

این روانشناس گفت: در این حوزه باید به این نکته توجه داشت که انتظارات فرزندان همیشه معطوف به شرایط مادر نیست گاهی این انتظارات از حق ها و توقعاتی که فرزندان از آن خود می دانند به وجود می آید. یعنی انتظارات فرزندان با توجه به رشد و صنعتی شدن هر چه بیشتر جامعه ما باعث این تغییر انتظارات شده است. به طور مثال در دوران گذشته فرزندان انتظار نداشتند که مادر همه خطا ها را به اطلاع پدر خانواده نرساند بلکه این انتظار در مورد خطاهای کوچک بود اما در حال حاضر فراوانی خطاهای فرزندان زیاد شده است و این انتظار در مورد همه خطاها وجود دارد که به پدر اطلاع داده نشود. امروزه بچه ها انتظار دارند خطاهایی مانند افت تحصیلی را به اطلاع پدر نرسانند و اگر مادر این کار را انجام دهد متهم به آبروریزی و رازدار نبودن می شود در این شرایط آنها رفتار خطای خود را نادیده می گیرند و این دلیل دیگری در از بین رفتن حرمت ها می شود.

او با تاکید بر اینکه تفاوت بین نسلی و تغییر ساختارهای اجتماعی هم یکی از عوامل مهم در این تغییر نگاه است گفت: این مساله باعث شده تا چالش ها  در بین خانواده زیاد رخ دهد.

تفاوتی بین حقوق مادران با پدران وجود ندارد

رزاقی در پاسخ به این سوال که حق و حقوق معنوی یک مادر در خانواده چه تفاوتی با سایر اعضای خانواده دارد تصریح کرد: در اینجا باید به بحث روانشناسی انسان گرا اشاره کرد و در این قسمت تفاوتی بین حق و حقوق مادران با پدران وجود ندارد همان حقی که مردان از آن خود می دانند مادران هم باید از آن خود بدانند و جایگاه های آنان یکسان است و فقط نقش های آنها و جنسیت آنها با هم متفاوت است. البته امروزه مادران هم با وارد شدن به عرصه اجتماع و پذیرفتن نقش های بیشتر باعث شده اند تا پیشرفت های زیادی را داشته باشند از طرفی زنان در این عرصه از عواطف خود چیزی کم نکرده اند و تلاش نموده اند تا عواطف و احساسات آنان همچنان  پر رنگ تر از مردان دیده شود.

زنان از بعد اجتماعی و مادری نقش پررنگ تری نسبت به گذشته دارند

این روانشناس افزود: در حال حاضر زنان نقش اجتماعی پر رنگ تر و هم نقش مادری پر رنگ تری دارند البته بیشتر مادران شاغل دچار این عذاب وجدان هستند که چون نیمی از زمان خود را در کنار فرزندان خود نمی گذرانند در صدد هستند تا وقتهای باقی مانده را به نحو احسنت استفاده کنند. مردان جامعه ما درحال رشد یک بعدی هستند و در بعد عاطفه همچنان در جا می زنند و زنان دو چندان رشد کرده اند.

خشونت در بین زنان افزایش پیدا کرده

او بیان کرد: البته متاسفانه زنان با توجه به ویژگی های روانی با پذیرفتن نقش های اجتماعی فراوان بعضی از آیتم ها را از دست داده اند و خشونت در بین زنان افزایش پیدا کرده است. مساله قابل توجه در این است که زنان در سه دهه قبل تلاش می کردند نقش های خود را با پذیرش قبول کنند اما در دهه اخیر با تنش، خشونت و برخورد به خود نقش بخشیده اند؛ در این دهه با ارتقا در سطح دانش و تحصیلات خود را رشد داده اندو متاسفانه آسیب هایی هم به آنها رسیده است.

اهمیت سلامت روحی و جسمی مادر

رزاقی با تاکید بر اینکه سلامت روحی و جسمی مادران بسیار اهمیت دارد اظهار کرد: چون زنان محور و کانون آرامش خانواده هستند وقتی بیمار می شوند فضای خانواده به هم می ریزد. سلامت ماردان بسیار بیشتر از پدر قابل اهمیت است چون ظرفیت های زنان بیشتر است و آنان قدرت نگه داری فرد بیمار در خانواده و همزمان انجام بقیه مسئولیت های خود را دارند ولی پدران این طور نیستند و این هم به دلیل ضعف عاطفه در مردان است.

حضور پدران در خانواده کم رنگ تر شده

این روانشناس نقش تربیتی مادران بر فرزندان را بیشتر از پدران دانست و گفت: به دلیل صنعتی شدن جامعه، حضور پدران در خانواده کم رنگ تر شده است و از طرفی فشارهایی که از جامعه به مردان می شود بیشتر است این دلایل باعث از بین رفتن توان آنها خواهد شد البته  زنان هم به نوعی در این شرایط قرار دارند اما خداوند توانایی روحی و عاطفی که به زنان داده است را به مردان نداده و این تفاوت زیادی را ایجاد می کند. مردان ضعف هایی در بعد عواطف دارند که در زنان کم تر دیده می شود و این عاملی برای موفقیت زنان در چندین نقش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha