طی چند دهه اخیر، تحقیقات متعددی درباره قدرت درمانی ترکیب های غذایی مانند لیکوپن، ویتامین D و اسیدهای چرب طبیعی انجام شده است. در عین حال، محققان پی برده اند که اگرچه آنتی اکسیدان مانند سلفورافین موجود در کلم بروکلی، می تواند به تنهایی یک ماده غذایی موثر علیه سرطان باشد اما ترکیب کردن آن با مواد دیگر مانند سلنیم موجود در مرغ، ماهی و مغزهای خوراکی، نتایج موثرتری در مقابله با بیماری دارد.

برای مقابله با سرطان از این ترکیب های جادویی استفاده کنید

سلامت نیوز: طی چند دهه اخیر، تحقیقات متعددی درباره قدرت درمانی ترکیب های غذایی مانند لیکوپن، ویتامین D و اسیدهای چرب طبیعی انجام شده است. در عین حال، محققان پی برده اند که اگرچه آنتی اکسیدان مانند سلفورافین موجود در کلم بروکلی، می تواند به تنهایی یک ماده غذایی موثر علیه سرطان باشد اما ترکیب کردن آن با مواد دیگر مانند سلنیم موجود در مرغ، ماهی و مغزهای خوراکی، نتایج موثرتری در مقابله با بیماری دارد.

بعضی از ترکیبات غذایی باعث پیشگیری از بیماری های مزمن از جمله بیماری قلبی، سکته، سرطان و دیابت می شود اما کدام ترکیب غذایی مناسب است:

سالاد و آواکادو یا مغز میوه

افزودن چربی های سالم مانند مغز میوه، روغن زیتون یا آواکادو به سالاد، میزان آنتی اکسیدان آن مانند لوتئین (موجود در سبزی های برگ سبز)، لیکوپن (در گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای قرمز) و بتاکاروتن (در هویج) را افزایش می دهد. چربی روند هضم را کند می کند و امکان جذب بیشتر مواد مغذی موجود در ترکیب گیاهی غذاها را فراهم می کند. چربی نیز به آنتی اکسیدان های محلول در چربی مانند ویتامین E کمک می کند تا در روده حل شود و به طور موثری از خون عبور کند. پس از جذب شدن، این آنتی اکسیدان ها به حذف رادیکال های آزاد در بدن کمک می کند. رادیکال های آزاد می تواند به دی ان ای آسیب برساند. نتایج بررسی ها نشان می دهد، خطر مرگ زودرس در افرادی که از ترکیبات آلفا و بتاکاروتن در سبزیجات زرد، نارنجی و قرمز رنگ زیاد استفاده می کنند، نسبت به دیگران ۲۰درصد کمتر است.

موز و ماست:ماست و غذاهای تخمیر شده دیگر مانند کفیر و ترشی کلم برگ حاوی باکتری های مفید به نام پروبیوتیک است که باعث تقویت سیستم گوارشی و سیستم ایمنی می شود اما این پروبیوتیک ها نیز به ماده ای برای زنده ماندن نیاز دارند. اینولین (Inulin) موجود در موز، مارچوبه، پیاز، سیر، تره فرنگی و کنگر فرنگی، نوعی کربوهیدرات غیرقابل هضم است که منبع غذایی مناسبی برای باکتری های روده محسوب می شود. اینولین به عنوان پری بیوتیک در تقویت رشد پروبیوتیک موثر است. علاوه بر آن اینولین، قدرت جذب کلسیم را که تقویت کننده استخوان است، افزایش می دهد.

لوبیا و فلفل خام (آهن + ویتامین C):آهن را می توان به دو دسته تقسیم کرد؛ «هم » موجود در محصولات حیوانی مانند گوشت گاو، ماهی، طیور و «غیر هم» موجود در محصولات گیاهی مانند غلات سبوس دار و اسفناج. میزان جذب آهن «غیر هم» در بدن نسبت به آهن «هم» کمتر است اما با مصرف انواع ویتامین ها که در میوه ها و سبزیجات موجود است، جذب آهن ۲ تا ۳ برابر افزایش می یابد. ویتامین C در تولید آنزیمی دخالت دارد که به جذب راحت تر آهن کمک می کند.

غذاهای شور با موز (شور و پتاسیم):اگر پتاسیم موجود در موز با غذایی شور ترکیب شود، کلیه ها را تحریک می کند تا سدیم را دفع کند. بنابراین، غذای شور را با غذاهای حاوی پتاسیم از جمله میوه، سبزی و گیاهان بنشنی مصرف کنید.

گیاهان و روغن زیتون و گوشت:محققان می گویند، افزودن رزماری و گیاهان دیگر به گوشت که با دمای بالا پخت می شود، تولید ترکیب سرطان زایی به نام هتروسیکلیک آمینز (HCAS) را تا ۷۰درصد کاهش می دهد. آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون نیز با HCAS مقابله می کند.

مواد غذایی که نباید ترکیب شود

چای و شیر:افزودن شیر به چای، خاصیت چای سیاه وشیر را از بین می برد. پروتئین شیر می تواند به چای بچسبد و مانع جذب آن شود.

شیر و شکلات:شیر قدرت جذب فلاوانوئید در کاکائو را کاهش می دهد. این فلاوانوئید آنتی اکسیدان در کاهش فشار خون موثر است. بنابراین هنگام خرید، شکلات تلخ را به شکلات شیری ترجیح دهید.

قهوه و جودوسر:تانن موجود در قهوه و چای با جذب آهن به ویژه در غذاهای گیاهی مانند جودوسر، لوبیا و گیاهان تداخل ایجاد می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha