شاخص های زیست محیطی ایران طی سال های اخیر نامطلوب بوده و در حال سقوط است. این مطلب نقل قولی از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست است که با ابراز نگرانی از سقوط شاخص های زیست محیطی تاکید کرد: «نبود نگاه جامع و فراگیر طی سال های اخیر سبب شده است تا محیط زیست کشور با مشکلات قابل توجهی مواجه شود.» معصومه ابتکار آلودگی منابع آبی و پسماند را از موارد قابل توجه خواند و یادآور شد: «علاوه بر این ها بر اساس شاخص های جهانی مصرف انرژی در ایران گویای اسراف گری است.»

سلامت نیوز: شاخص های زیست محیطی ایران طی سال های اخیر نامطلوب بوده و در حال سقوط است. این مطلب نقل قولی از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست است که با ابراز نگرانی از سقوط شاخص های زیست محیطی تاکید کرد: «نبود نگاه جامع و فراگیر طی سال های اخیر سبب شده است تا محیط زیست کشور با مشکلات قابل توجهی مواجه شود.» معصومه ابتکار آلودگی منابع آبی و پسماند را از موارد قابل توجه خواند و یادآور شد: «علاوه بر این ها بر اساس شاخص های جهانی مصرف انرژی در ایران گویای اسراف گری است.»

به گزارش سلامت نیوز، زهرا جواهریان، مدیرکل توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست در برنامه «فردای بهتر» گروه سلامت جسم و پیشگیری رادیو سلامت درباره علت سقوط شاخص محیط زیست ایران در آخرین بررسی دانشگاه ییل که ناشی از آلودگی منابع آبی، پسماند و مصرف بی رویه انرژی بوده است، گفت: با علم به افت شاخص منابع آبی، مدیریت پسماند و مصرف بی رویه انرژی برنامه هایی برای بهبود این وضعیت در دست اقدام است. یعنی همان طوری که بخشی از آلودگی هوا را با تغییر کیفیت  سوخت اصلاح کردیم، برنامه هایی نیز برای بهبود مدیریت منابع  آبی، پسماند و انرژی دردست تدوین است.


با تأکید بر این که ایران در شاخص سلامت EPI در سال 2014 رتبه خوبی را در کاهش مرگ و میر کودکان به دست آورده است تلاش می کند تا افت شاخص زیست محیطی خود را در سطح  منظقه ارتقا دهد. شاخص EPI یا شاخص عملکرد محیط زیست از شاخص های بین المللی است که هر دو سال یکبار با همکاری دانشگاه ییل و کلمبیا با هدف ارزیابی وضع کشورها در شاخص های زیست محیطی  منتشر می شود.گزارش سال 2012 گویای جایگاه 114 ایران است. با این وجود بسیاری از کارشناسان رتبه شاخص عملکرد زیست محیطی ایران را دلیلی بر وضع نامناسب محیط زیست نمی دانند، زیرا به نظر آنان هر دو سال یکبار شاخص ها تغییر می کنند و شاخص هایی در نظر گرفته می شود که ایران درآن شاخص وضع مناسبی ندارد.


مدیرکل توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به راه اندازی شورای عالی محیط زیست با حضور رئیس جمهور و سایر دستگاه های موثر، آن را مهمترین اصل در بهبود کیفیت شاخص محیط زیست دانست و افزود: رئیس جمهور بر توسعه اقتصاد سبز تاکید دارند. اقتصاد سبزی که ارزش افزوده و رشد اقتصادی داشته باشد؛ اما نه به نیت تخریب محیط زیست،  بلکه باید عوامل تخریب را به شدت کاهش داده و رفاه زندگی افراد را بهبود بخشید. از این رو اقتصاد سبز، زمانی میسر می شود که دولت، سایر قوا و مردم به عنوان  حافظان محیط زیست و بخش خصوصی در کنار هم قرار گیرند.
مدیرکل توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست در پایان خاطرنشان کرد: به طور کل دولت در گذشته چندان به محیط زیست توجه نکرده و بی توجهی به محیط زیست در یک برهه زمانی اتفاق افتاد که در نهایت باعث افت  شاخص های زیست محیطی ایران شد؛ که در حال حاضر محیط زیست 5 اولویت دارد که در درجه اول سلامت مردم، در درجه دوم جایگاه کلیدی محیط بانان و در درجه سوم سازمان های مردن نهاد قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha