رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۴۸ هزار آسیب دیده در مراکز بهزیستی پذیرش شده اند، گفت: پیشگیری و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌ها است و اطلاعات موجود نشان می‌دهد که این دستگاه‌ها تاکنون به طور کامل به وظیفه خود عمل نکرده‌اند.

سلامت نیوز: رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۴۸ هزار آسیب دیده در مراکز بهزیستی پذیرش شده اند، گفت: پیشگیری و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌ها است و اطلاعات موجود نشان می‌دهد که این دستگاه‌ها تاکنون به طور کامل به وظیفه خود عمل نکرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر همایون هاشمی در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب‌های چاپ شده در حوزه توانمندسازی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در جمع خبرنگاران تاکید کرد: پیشگیری و فعالیت‌های مربوط به آگاه‌سازی عمومی از جمله مشاوره ژنتیک، توانمندسازی زنان، مداخلات روانی و اجتماعی، بلایای طبیعی و... از جمله موضوعاتی است که سازمان با توجه به آنها کتاب‌هایی را به چاپ رساندند.

وی همچنین به موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به گفته کارشناسان و متخصصین آسیب ها بیش از ۵۷ درصد بار درمان اعتیاد برعهده سازمان بهزیستی است و این نشان می دهد که دستگاه‌های دیگر نتوانستند از عهده وظیفه خود برآیند.

هاشمی گفت: از دستگاه های مرتبط با آسیب های اجتماعی و اعتیاد می خواهیم که برای پیشگیری و کنترل موضوعات مرتبط با آسیب ها وارد عمل شوند.

رئیس سازمان بهزیستی به موضوع تکدی گری نیز اشاره کرد و گفت: سازمان بهزیستی به عنوان یکی از متولیان در مورد ساماندهی متکدیان وارد عمل شده و دستگاه های دیگر نیز که در تولید آسیب ها نقش دارند بخصوص آسیب هایی مانند آسیب های نوپدید، اعتیاد، بیکاری و غیره باید به وظایف خود عمل و بهزیستی را کمک کنند.

وی از توسعه آسیب های نوپدید خبر داد و گفت: در حال حاضر شبکه های مختلف اجتماعی زیاد شده به طوری که سن استفاده از تلفن همراه به شدت در حال کاهش است و این موضوع می تواند در آینده تبدیل به آسیب شود به همین دلیل درخواست می کنیم برای جلوگیری از افزایش این آسیب همه سازمان های متولی اقدامات ضروری و لازم را انجام دهند.

این مقام مسئول از آموزش و سازماندهی دو هزار کودک متکدی در تهران خبر داد و گفت: بیش از ۸۰ درصد این کودکان والدین دارند اما به نوعی خانواده شان دچار آسیب و مشکل هستند به همین دلیل نمی توانند از عهده آموزش و نگهداری آنها برآیند. بر همین اساس باید در پهنه مداخلات آسیب های اجتماعی بر یک برنامه ملی به صورت منسجم و فراگیر اقدام کنیم که بخشی از این کار نیز بر عهده بهزیستی است.

هاشمی گفت: در سنوات گذشته ۴۰ درصد متکدیان را ساماندهی کردیم، اما ظرفیت ما بیش از این اندازه نیست.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه در ۶ ماهه گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ متکدی در تهران ساماندهی شده اند، گفت: در سال گذشته نیز ۵ هزار متکدی را در سراسر کشور ساماندهی کردیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مداخلات اجتماعی نیازمند مساعدت قضایی هستیم، افزود: در برخی از موارد مددکاران ما از سوی متکدیان و یا افراد آسیب دیده دچار ضرب و شتم می شوند، به همین دلیل بارها به مسئولین قضایی اعلام کردیم به عنوان ضابط قضایی معرفی شویم تا تیم های مددکاری ما دچار مشکل نشوند.

این مقام مسئول به تصویب طرح فوریت های اجتماعی اشاره کرد و گفت: این طرح در گذشته به تصویب رسیده که نیاز به همکاری دستگاه های مختلف دارد و مشکلاتی که هم اکنون با آن مواجه هستیم نشان می دهد که دستگاه های ذیربط پای کار نیامده‌اند.

هاشمی از فعالیت دو هزار گروه همیار خبر داد و گفت: این گروه ها در خصوص برنامه های مداخله ای مانند توانمندسازی برای زنان و همچنین آسیب دیدگان، مداخله در اعتیاد و... فعالیت می کنند و رابط بین خانواده و بهزیستی هستند.

رئیس سازمان بهزیستی در مورد مراکز مداخله در آسیب های اجتماعی گفت: در حال حاضر ۹۶۳ مرکز مداخله در خصوص آسیب های اجتماعی در تمامی استان ها فعال است، به طوری که از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۴۸ هزار نفر در این مراکز پذیرش شده و به آنها خدمات ارائه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha