در مورد افراد مبتلا به ایدز ، پیشگیری از ابتلا به عفونت های ویروسی مثل سرماخوردگی بسیار حیاتی است.بعلاوه عوارض یک سرماخوردگی مثل ذات الریه می تواند وضعیت سیستم ایمنی بدن را کاملا تخریب کند.به همین منظور لازم است که افراد مبتلا به ایدز نکات لازم و ضروری را راجع به پیشگیری از سرماخوردگی رعایت کنند.

چرا ابتلا به سرماخوردگی برای مبتلایان به ایدز مشکلی جدی می باشد؟
ویروس HIV  که عامل ابتلا به ایدز می باشد، باعث از بین رفتن سلولهای موثر در کنترل سیستم ایمنی بدن می شوند و به همین دلیل مبارزه با عفونت های مثل ویروس سرماخوردگی بسیار سخت می شود. به همین ترتیب امکان توسعه سرماخوردگی و تبدیل آن به ذات الریه در افراد مبتلا به ایدز بالا می رود.مطالعات نشان می دهد که میزان بستری شدن مبتلایان به ایدز در اثر مشکلات ریوی و قلبی به خصوص در فصل شیوع سرماخوردگی قابل مقایسه با سایر فصول سال نمی باشد.

روش پیشگیری از سرماخوردگی

ممکن است که پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی سخت باشد، اما کاهش احتمال ابتلا امکان پذیر است.بهترین روش مقابله با سرماخوردگی در مورد افراد مبتلا به ایدز دریافت واکسن آنفولانزا می باشد. واکسینه شدن این افراد به خصوص به دلیل تماس با سایرین که مبتلا به سرما خوردگی هستند لازم و ضروری است.همچنین پیشنهاد می شود که مبتلایان به ایدز واکسنی که حاوی ویروس غیرفعال (کشته شده) می باشد را دریافت کنند. نوعی دیگر از واکسن آنفولانزا به نام  flumist  وجود دارد که حاوی ویروس ضعیف شده آنفولانزا می باشد و تنها برای افراد سالم 2 تا 49 سال استفاده می شود. با این حال هر دو نوع واکسن باعث تولید آنتی بادی علیه ویروس می شود.

بهترین زمان برای دریافت واکسن
واکسن آنفولانزا 2 هفته بعد از دریافت در بدن فعال می شود.به همین دلیل متخصصان پیشنهاد می کنند که به محض شروع فصل پاییز این واکسن دریافت شود.
آیا افراد مبتلا به ایدز ، هر سال باید واکسن آنفولانزا دریافت کنند؟
بله. ویروس سرماخوردگی هر سال تغییر می کند. بنابر این واکسنی که امسال دریافت می کنید، ممکن است سال دیگر به طور موثر علیه ویروس های جدید عمل نکند. دریافت واکسن در هر سال باعث ارتقا ایمنی و پیشگیری می شود.

آیا مبتلا یان به ایدز باید واکسن ذات الریه نیز دریافت کنند؟
ذات الریه اصطلاحی است که برای هر نوع عفونت ریه استفاده می شود. در حالی که واکسن ذات الریه تنها علیه یک نوع خاص از عفونت ریه عمل می کند. با این حال توصیه می شود که افرادی که در معرض خطر ابتلا به ذات الریه هستند، این واکسن را دریافت کنند.اصولا یک دز این دارو کافی است، اما پزشک ممکن است پیشنهاد دریافت  واکسن دوم ذات الریه را نیز بدهد.

آیا رعایت بهداشت صحیح در مورد افراد مبتلا به ایدز باعث پیشگیری از سرما خوردگی می شود؟
بدلیل اینکه افراد مبتلا به ایدز ، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های باکتریایی و ویروسی هستند، رعایت بهداشت صحیح از جانب آنها و به خصوص اطرفیانشان لازم است. این افراد باید در هنگام سرفه جلوی دهان خود را با دستمال بگیرند. مرتب دست های خود را شست و شو دهند. و از تماس دست با چشم ها اجتناب کنند.بعلاوه اجتناب از اماکن پر ازدحام در فصل سرما لازم است.حفظ سیستم ایمنی سالم با استراحت کافی، رعایت رژیم غذایی مناسب، ورزش و اجتناب از استرس مفید است. همچنین عدم مصرف دخانیات و سایر آلاینده های هوا مفید است.
بدلیل طبیعت خاص ویروس HIV ، ابتلا به هر نوع مریضی باید جدی تلقی شود.زیرا ممکن است سرماخوردگی ساده به ذات الریه تبدیل شود و فرد مبتلا به ایدز را بکشد.لذا به محض مشاهده علائم سرماخوردگی سریعا به پزشک اطلاع دهید.علائمی نظیر:
1-     تب
2-    درد شدید مفاصل و ماهیچه ها و اطراف چشم
3-    ضعف عمومی
4-    ظاهر بیمار مثل گرمی، پوست ملتهب و قرمز و چشمان آبکی
5-    سردرد
6-    سرفه خشک
7-    گلو درد و ترشحات آبکی بینی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha