رئیس کمیته بهداشت مواد غذایی گفت: تبلیغات در خصوص خواص مواد غذایی اگر فاقد مجوزهای لازم از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و یا سازمان دامپزشکی باشد، هیچ گونه ارزشی نداشته و ضمن گمراه کردن مصرف کننده، تخلف محسوب می شود.

دکتر آراسب دباغ مقدم در یک نشست خبری افزود: تبلیغات انجام شده توسط تولیدکنندگان و یا فروشندگان یک ماده غذایی همچون قارچ، تخم مرغ، چای، عرقیات سنتی، آب میوه ها و غیره، در خصوص خواص آنها از جمله خاصیت ضد سرطانی، باید حتما با توجه به نوع ماده غذایی دارای مجوزهای لازم از دامپزشکی و یا وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی باشد.
وی اظهار داشت: مجوزهای تبلیغاتی در صورتی داده می شود که خواص یک ماده غذایی بر اساس آزمایشات انجام شده در محیط آزمایشگاه و بررسی نتایج آن روی حیوانات آزمایشگاهی و انسان های داوطلب، در کتب معتبر پزشکی و تغذیه به چاپ رسیده باشد.
رئیس کمیته بهداشت مواد غذایی در حاشیه برگزاری این نشست، در خصوص ارزش غذایی مواد غذایی با منشا گیاهی به خبرنگار ایرنا گفت: مواد غذایی با منشا گیاهی دارای فقر پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری بدن بوده و به همین دلیل نباید برای طولانی مدت جایگزین مواد غذایی با منشا دامی شوند.
دباغ مقدم افزود: در صورتی که مواد غذایی با منشا گیاهی همچون سویا و قارچ برای طولانی مدت جایگزین شیر و گوشت شوند، سلامت جسمی و مغزی انسان بخصوص اطفال را به خطر انداخته و سبب اختلال در رشد کودک می شوند.
وی اظهار داشت: مواد غذایی با منشا دامی به دلیل دارا بودن پروتئین و تعداد اسید آمینه بیشتر، تنوع در نوع این اسید و ضریب جذب بالاتر پروتئین از ارزش غذایی بیشتری نسبت به پروتئین های با منشا گیاهی برخوردار هستند.
وی یادآور شد: مصرف روزانه دو تا سه وعده مواد غذایی پروتئینی (هر وعده 60 گرم گوشت) برای سلامت بدن ضروری است.
دباغ مقدم خاطرنشان کرد: می توان نیمی از پروتئین مورد نیاز بدن را با مصرف پروتئین های با منشا گیاهی تامین کرد اما نیم دیگر باید بوسیله مصرف پروتئین های با منشا دامی تامین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha