رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، از تامین داروهای مورد نیاز زائران حج تمتع خبر داد و گفت: بیماری های تنفسی و عصبی، عضلانی دو بیماری شایع در میان زائران تمتع است.

سلامت نیوز: رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، از تامین داروهای مورد نیاز زائران حج تمتع خبر داد و گفت: بیماری های تنفسی و عصبی، عضلانی دو بیماری شایع در میان زائران تمتع است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، سیدعلی مرعشی در نشست خبری روز دوشنبه به اقدامات انجام شده در مورد اعزام زائران به حج تمتع اشاره کرد و افزود: اقدامات حج سال گذشته مورد بازنگری قرار گرفت و برای تمتع سال‌جاری نقاط ضعف برطرف و نقاط قوت نیز تقویت شد و در نهایت اقدامات جدیدی در دستور کار قرار گرفت.


وی از خریداری ۵ دستگاه آمبولانس خبر داد و گفت: با توجه به اینکه ناوگان حمل و نقل بیمار در عربستان فرسوده بود، در طول عمره سال گذشته ۵ دستگاه آمبولانس خریداری کردیم که در تمتع از آنها استفاده خواهیم کرد و همچنین تجهیز سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آمبولانس‌ها انجام شد، بطوریکه در لحظه‌ای که زائر در آمبولانس است، می‌توانیم اطلاعات نوار قلب، آزمایش‌های روتین قند، فشار خون و... را به صورت همزمان در آمبولانس از وی بگیریم و این اطلاعات توسط سیستم نرم‌افزاری به مرکز پزشکی حج در مکه و مدینه ارسال می‌شود.


مرعشی همچنین از خرید ۱۵۰ کامپیوتر برای پزشکان و نصب سیستم HIS در دو درمانگاه مکه و مدینه خبر داد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مراحل ویزیت و درمان بیمار از طریق این سیستم‌ها انجام خواهد شد و نسخه نویسی کاغذی نیز برداشته می‌شود.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، از فعالیت یک پزشک زن برای هر کاروان تمتع خبر داد و گفت: در تمامی پروازهای رفت و برگشت به عربستان، پزشک مستقر خواهد بود.


مرعشی با اشاره به اینکه با توجه به افزایش دما، احتمال گرمازدگی زائران زیاد است، گفت: کلاس‌هایی برای پزشکان در این خصوص تشکیل داده‌ایم و یک پروتکل بیماری‌های زنان در واحدهای درمانی را تدوین کرده‌ایم.


وی به دو بیماری شایع در تمتع اشاره کرد و اظهار داشت: بیماری‌های تنفسی و همچنین بیماری‌های عصبی، عضلانی از شایع‌ترین بیماری‌ها در ایام حج هستند که زائران بهتر است برای جلوگیری از آنها از هم اکنون رژیم غذایی و پیاده‌روی خود را شروع کنند.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر به آخرین وضعیت بیماری کرونا اشاره و تاکید کرد: از سال ۲۰۱۲ تاکنون ۱۰۵۵ مورد به عربستان گزارش شد که در حال حاضر ۹ بیمار دچار کرونا هستند که با مکه و مدینه فاصله زیادی دارند و در ماه های اخیر نیز موردی از کرونا مشاهده نشده است.
مرعشی در مورد بیمارانی که نتوانستند به تمتع اعزام شوند نیز افزود: از میان بیش از ۶۰ هزار زائر حج، ۴۸ نفر به دلیل بیماری و ناتوانی نتوانستند اعزام شوند و ۲۶۰ نفر نیز هنوز جواب آنها اعلام نشده است.


وی به ارسال دارو به عربستان و ترخیص داروهای خریداری شده اشاره کرد و گفت: بخشی از محموله داروهای خریداری شده در استانبول، مقداری در گمرک امام خمینی(ره) است و مابقی نیز تا پایان هفته وارد می‌شود و در این خصوص مشکلی نداریم و با توجه به اینکه زمان ورود این داروها طولانی شده است، به همین دلیل مجددا آزمایش‌های کنترل کیفی انجام می‌شود و پس از تایید به عربستان برای زائران تمتع ارسال خواهد شد.
به گفته مرعشی، بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت به حج عربستان، ارسال دارو برای موسم حج از ۱۵ شوال امکان‌پذیر است، بنابراین بعد از این زمان، داروها را ارسال خواهیم کرد و هیچ کمبودی برای داروی مورد نیاز زائران نخواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha