شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰
کد خبر: 156824

یک فوق تخصص خون و سرطان بالغین گفت: آمار ابتلا به سرطان در ایران نسبت به میانگین جهانی کمتر است.

سلامت نیوز:یک فوق تخصص خون و سرطان بالغین گفت: آمار ابتلا به سرطان در ایران نسبت به میانگین جهانی کمتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ابوالقاسم الله‌یاری دبیر چهاردهمین کنگره سراسری انجمن مدیکال انکولوژی و هماتولوژی ایران و کنفرانس سالانه پرستاری سرطان، با انتقاد از به کار بردن اصطلاح سونامی سرطان که اخیرا برخی از رسانه‌ها آن را مطرح کرده‌اند، اظهار کرد: این اصطلاح نادرست است. با توجه به اینکه سرطان بیماری سنین سالمندی است و در حال حاضر جمعیت سالمند ایران نسبت به گذشته افزایش یافته، همچنین به دلیل اینکه تشخیص سرطان با امکانات نوین تسهیل شده، این اصطلاح مطرح شده است؛ این درحالیست که در گذشته بیمار فوت می‌کرد و علت بیماری تشخیص داده نمی‌شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سن ابتلا به سرطان در کشور نسبت به گذشته کمتر است و سرطان در افراد جوان بیشتر مشاهده می‌شود.

الله‌یاری با بیان اینکه عوامل محیطی و ژنتیک دو عامل عمده در ابتلا به سرطان هستند، گفت: ریسک‌ فاکتورهایی مانند سیگار، مصرف بیش از حد گوشت قرمز و چربی، استرس و استفاده از غذای آماده در ابتلا به سرطان موثر هستند.

دبیر اجرایی چهاردهمین کنگره سراسری انجمن مدیکال آنکولوژی و هماتولوژی ایران با اشاره به اینکه مصرف استاندارد گوشت قرمز دو تا سه نوبت در هفته است، افزود: احتمال درمان سرطان در مراحل اولیه زیاد است، اما در مراحل پیشرفته این بیماری صعب‌العلاج می‌شود.

وی با بیان اینکه سرطان‌های پوست، پستان و معده به ترتیب شایع‌ترین سرطان‌های کشور هستند، عنوان کرد: علت سرطان پوست تماس مستقیم و طولانی مدت با آفتاب بدون استفاده از کرم ضد آفتاب است.

الله‌یاری ادامه داد: علائم هشداردهنده در سرطان پوست بروز توده و خال‌های پوستی است که سطح ضخیمی پیدا کرده و در حال بزرگ شدن است.

دبیر اجرایی چهاردهمین کنگره سراسری انجمن مدیکال آنکولوژی و هماتولوژی ایران و کنفرانس سالانه پرستاری سرطان با بیان اینکه نسبت ابتلا به سرطان پستان در مردان نسبت به زنان یک به 100 است، اضافه کرد: علائم هشداردهنده این سرطان، توده در پستان، ترشح از نوک پستان به خصوص اگر خونی باشد، عدم تقارن، تورم بافت، زخمی شدن و قرمزی پوست پستان است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در رابطه با سرطان پستان باید از سن 40 سالگی بیماریابی شروع شود و افراد هر دو سال یک بار «ماموگرافی» انجام دهند. البته از سن 50 سالگی به بعد ماموگرافی باید هر سال انجام شود.

وی تصریح کرد: هر توده پستانی، سرطان پستان نیست؛ زیرا برخی از بیماری‌های خوش‌خیم پستان نیز همراه با احساس توده است، اما اگر فرد احساس توده کرد باید به پزشک مراجعه کند که تشخیص دهد خوش‌خیم یا بدخیم است.

الله‌یاری با بیان اینکه شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان، سرطان معده است‌، خاطرنشان کرد: بی‌اشتهایی و ‌کاهش وزن غیرقابل توجیه‌، دل‌درد یعنی فرد به خصوص افراد مسن احساس نفخ و سوزش داشته باشند، سوء هاضمه، دفع مدفوع سیاه رنگ و استفراع خونی علائم هشداردهنده در این سرطان است.

الله‌یاری تصریح کرد: کشنده‌ترین سرطان‌های کشور سرطان ریه و معده هستند که علائم سرطان ریه سرفه‌های طولانی‌مدت که علتی برای آن پیدا نشده باشد، کاهش وزن، ‌خشونت و دو رگه شدن صدا و خلط خونی است.

وی ادامه داد: احساس گیر کردن غذا در گلو از علائم سرطان‌های مری و قسمت فوقانی معده بوده و دفع خون از مدفوع، تغییر اجابت مزاج و درد شکمی که طول کشیده باشد از علائم سرطان روده بزرگ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha