سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰
کد خبر: 160125

وزیر نیرو با اعلام اینكه هم‌اكنون بندرعباس، بوشهر و كرمان با مشكلات جدی در تامین آب شرب مواجهند، گفت: در حال مطالعه و بررسی امكان واردات آب از خارج هستیم.

سلامت نیوز: وزیر نیرو با اعلام اینكه هم‌اكنون بندرعباس، بوشهر و كرمان با مشكلات جدی در تامین آب شرب مواجهند، گفت: در حال مطالعه و بررسی امكان واردات آب از خارج هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، حمید چیت چیان با ارائه گزارشی از وضعیت این روزهای آبی كشور افزود: متوسط بارش كشور در چند سال اخیر به ۲۰۷ میلیمتر رسیده كه این وضعیت به اضافه اینكه متوسط درجه حرارت كشور 2/1درجه افزایش یافته، موجب تبخیر بیشتر منابع آب شده است. در نتیجه با كاهش بارندگی و افزایش تبخیر از میزان آب در دسترس ما (آب تجدیدپذیر) به‌شدت كاسته شده به نحوی كه این رقم از ۱۳۰میلیارد متر مكعب به حدود ۱۱۰میلیارد متر مكعب كاهش پیدا كرده و در مقابل مصرف به‌شدت افزایش یافته است.

وی با تاكید بر اینكه با افزایش جمعیت و مصرف بالا در این روزها، از نظر منابع آبی در یك شرایط خاص بویژه در رابطه با آب‌های زیرزمینی قرار گرفته‌ایم، تصریح کرد: در چند سال اخیر سالانه تقریبا 7/5مترمكعب بیلان منفی داریم. یعنی برداشت ما از آب‌های زیرمینی نسبت به آبی كه دوباره به زیرزمین وارد می‌شود و سفره‌های زیرزمینی را تنظیم می‌كند، 7/5مترمكعب اضافه است.

چیت‌چیان خاطرنشان كرد: در رابطه با آب‌های سطحی نیز میزان روان‌آب ما در رودخانه‌های كشور به حدود ۶۰ درصد روان آب‌های سابق كاهش پیدا كرده و اگر ایستگاه‌ها را ملاك قرار دهیم روان آب‌ها به زیر ۵۰ درصد كاهش یافته است. متاسفانه بخشی از این آب هم در میانه راه بطور غیرمجاز توسط مردم برداشت می‌شود.

وزیر نیرو ادامه داد: درباره آب شرب هم ما در ۴ استان شرایط بسیار جدی را پشت سر گذاشته‌ایم. ما در شهرهای سنندج، كرمان، بندرعباس و بوشهر شرایط بسیار حاد آب شرب در سال جاری داشتیم. الحمدلله با اقداماتی كه در شهر سنندج انجام شد در قالب دو طرح اضطراری و یك طرح درازمدت بر مشكل فائق آمدیم ولی در سه شهر دیگر ما با مشكلات جدی آبی همچنان مواجهیم.

وی درباره انجام برخی اقدامات برای واردات آب از سایر كشورها بیان داشت: گزینه‌های گوناگونی را در این باره مورد مطالعه و بررسی قرار دادیم و با برخی از كشورهای همسایه هم در این مورد مذاكراتی داشته‌ایم و امیدوارم كه طی چند ماه آینده بتوانیم به یك نتایج مشخصی در این مورد برسیم. همچنین توانسته‌ایم 3/1واحد درصد میزان تلفات را كاهش دهیم اما لازم است بیان كنم برای اینكه یك واحد درصد این میزان را كاهش دهیم به سرمایه‌ای بالغ بر هزار میلیارد تومان مورد نیاز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha