پژوهشی که در دانشگاه ایالتی میشیگان انجام شده، نشان داده است که قضات و وکلا نمی‌توانند اعتراف‌های ثبت شده در پرونده افراد مظنون را الزاماً معتبر بدانند.

سلامت نیوز:پژوهشی که در دانشگاه ایالتی میشیگان انجام شده، نشان داده است که قضات و وکلا نمی‌توانند اعتراف‌های ثبت شده در پرونده افراد مظنون را الزاماً معتبر بدانند.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از آنا، افراد محروم از خواب خیلی بیشتر از افرادی که خوب استراحت کرده‌اند، احتمال دارد به امضای اعترافات دروغین واداشته شوند.

طبق گزارشی که پژوهشگران دانشگاه ایالتی میشیگان ارائه داده‌اند، احتمال امضای اعترافات دروغین برای افرادی که به مدت 24 ساعت بیدار بوده‌اند، چهار و نیم برابر بیشتر از کسانی است که هشت ساعت در شب خوابیده‌اند.

به گزارش futurity.org که پژوهش‌های برتر دانشگاهی را پوشش می دهد، نتایج تحقیقات دانشگاه میشیگان پیامدهای مهمی برای اداره پلیس و نظام قضایی آمریکا خواهد داشت.

کیمبرلی ام. فِن، استادیار روانشناسی دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گوید: «این اولین مدرک مستقیمی است که نشان می‌دهد محرومیت از خواب این احتمال را که فرد به دروغ به تخلفی اعتراف کند که هرگز مرتکب نشده است، افزایش می دهد. این اولین گام مهم به سوی درک نقش کمبود خواب در اعترافات دروغین است و به نوبه خود، پرسش‌های پیچیده‌ای را در مورد استفاده از محرومیت از خواب در بازجویی از مظنونان بی گناه و گناهکار مطرح می‌کند.»

پژوهشگران دانشگاه میشیگان برای این مطالعه، 88 شرکت کننده را پس از فعالیت‌های مختلف با رایانه و انجام آزمون شناختی در طول چند جلسه در آزمایشگاه در طول دوره‌ای یک هفته‌ای آگاه کردند که فشار دادن دکمه خاص Escape در صفحه کلید اشتباه است و سبب پاک شدن اطلاعات باارزش می‌شود.

در روز پایانی این آزمایش، نیمی از شرکت کنندگان به مدت هشت ساعت خوابیدند، در حالی که نیمی دیگر به مدت یک شب بیدار ماندند. صبح روز بعد و قبل از خروج از آزمایشگاه، از شرکت کنندگان خواسته شد بیانیه‌ای را امضا کنند که در آن به دروغ ادعا شده بود آنها دکمه Escape را فشار داده‌اند.

نتیجه بسیار جالب بود: 50 درصد از شرکت کنندگان محروم از خواب اعتراف دروغ را امضا کردند، در حالی که فقط 18 درصد از شرکت کنندگان استراحت کرده حاضر به امضای آن شدند.

علاوه بر این، محرومیت از خواب اثر قابل توجهی در آزمون بازتابِ شناختی داشت که نشان می‌داد هوش شرکت کنندگان محروم از خواب به شدت افت کرده است.

اعترافات دروغین در ایالات متحده مسئول 15 تا 25 درصد از محکومیت‌های اشتباه است که بعداً اشتباه بودن آنها آشکار می‌شود. تحقیقات پیشین نشان داده است که بازجویی از بازداشت‌شدگان بی‌خواب در آمریکا رایج است و محروم ماندن مظنونان از خواب امری عادی محسوب می‌شود.


  
   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha