استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران نسبت به افزایش خطر ابتلا به عوارض کلیوی و کبد چرب در پی مصرف نوشابه های گاز دار، هشدار داد و گفت: برای ارتقای سلامت جامعه باید مصرف این نوشابه ها قطع شود.

نوشابه های گازدار موجب تخلیه کلسیم از بدن میشود

سلامت نیوز:  استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران نسبت به افزایش خطر ابتلا به عوارض کلیوی و کبد چرب در پی مصرف نوشابه های گاز دار، هشدار داد و گفت: برای ارتقای سلامت جامعه باید مصرف این نوشابه ها قطع شود.

به گزارش ایرنا دکتر فرزاد شیدفر گفت: نوشیدن نوشابه های گازدار موجب تخلیه کلسیم از بدن شده و عوارض کلیوی نیز ایجاد می کند.

وی افزود: از سوی دیگر این نوشابه ها به دلیل دارابودن مقدار زیاد مواد قندی، احتمال بروز کبد چرب را نیز افزایش می دهد و یکی از مهم ترین عوامل ایجاد کننده کبد چرب مصرف زیاد مواد قندی و نوشابه های گازدار است.
وی تصریح کرد: متاسفانه میزان بروز بیماری کبدچرب در سنین کودکی و نوجوانی نیز در حال افزایش است که یکی از علل اصلی آن همین نوشابه های گازدار است.


این استاد تغذیه با بیان اینکه نوشابه ها عمدتا از مواد قندی تشکیل شده است، اظهار داشت: هر نوشابه حداقل حاوی 10 قاشق چایخوری شکر، کافئین و اسیدفسفریک و اسیدسیتریک است.


شید فر خاطرنشان کرد: نوشابه های گازدار هر ساله جان 184 هزار نفر را در جهان می گیرد و مهمترین عامل چاقی است و خود چاقی ، بیماری های دیگر مانند دیابت و بیماری های قلبی و عروقی را در پی دارد.
وی ادامه داد: بیماری های مرتبط با چاقی عامل بیش از 17 میلیون مرگ در سال است؛ همچنین کافئین موجود در نوشابه موجب افزایش فشار خون و افزایش قند خون می شود.


استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: نوشابه حاوی رنگ های مصنوعی نیز است و اگرچه این رنگ ها در گروه رنگ های مجاز هستند اما باید به مقدار مجاز استفاده شوند و مصرف زیاد نوشابه ها می تواند مقدار زیاد و بیش از مجاز رنگ مصنوعی را وارد بدن مصرف کننده کند.


شیدفر خاطرنشان کرد: همچنین این رنگ ها می توانند مضرات زیادی برای مصرف کننده داشته باشند.
وی که ریاست دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران را نیز بر عهده دارد، افزود: برخی افزودنی های دیگر مانند اسیدفسفریک نیز در بیشتر نوشابه های گازدار وجود دارد که در ایجاد پوکی استخوان و عوارض استخوانی نقش دارند.


این استاد تغذیه گفت: کودکان و نوجوانان بیش از سایر گروه های سنی در اثر مصرف نوشابه های گازدار در معرض پوکی استخوان قرار دارند و در سنین بالاتر در معرض شکستگی ها و دردهای استخوانی قرار می گیرند.


شیدفر اظهار داشت: از سوی دیگر اسید سیتریک موجود در برخی نوشابه ها اثر نامطلوبی بر دندان ها، استخوان و سایر بافت های بدن دارد.
وی گفت: نوشابه های گازدار عامل مخربی برای سلامت دندان ها بوده و موجب کاهش مقاومت به خوردگی، پوسیدگی، تحلیل املاح دندانی وکاهش استحکام دندان می شود.


به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، نوشابه های گازدار به دلیل داشتن مقدار زیاد انرژی می تواند احتمال بروز چاقی را در افراد افزایش دهد. زیرا این نوشابه ها فقط دارای کربوهیدرات (قند) بوده و پروتئین یا ویتامین و مواد معدنی ضروری ندارد.
شیدفر اضافه کرد: هر لیوان (240 سی سی) نوشابه گازدار حدود 400 کیلوکالری انرژی تولید می کند اما چون سایر مواد مغذی مانند پروتئین، ویتامین و مواد معدنی را ندارند احتمال بروز چاقی را در افراد افزایش می دهند.

**ضرورت قطع مصرف نوشابه
این استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: در توصیه های تغذیه ای برای ارتقای سلامت جامعه باید مصرف این نوشابه ها قطع شود.
شیدفر خاطرنشان کرد: در صورتی که کودکان در حال حاضر از این نوشابه ها به مقدار زیاد استفاده می کنند، نباید بطور ناگهانی مصرف آن را قطع کرد بلکه باید به این کودکان و نوجوانان آموزش داد و مضرات مصرف این نوشابه ها را به آنان گوشزد کرد.
وی اظهار داشت: مصرف این نوشابه ها باید با نوشابه های بدون قند تحت عنوان Zero یا Light ، جایگزین شده و به تدریج مصرف این دو نوع نوشابه نیز قطع شود و بجای آن از دوغ، دوغ کفیر و آب میوه های طبیعی برای تغذیه کودکان، نوجوانان و بالغین یا سالمندان استفاده شود.
گردد.


استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بهتر است در برنامه غذایی این افراد تنوع مصرف نیز وجود داشته باشد، بطور مثال در هفت روز هفته از انواع مختلف دوغ، دوغ کفیر و آب میوه طبیعی استفاده کرد تا جذابیت مصرف این نوشیدنی ها برای افراد حفظ شود.


شیدفر افزود: بهتر است در مدارس، دبیرستانها، دانشگاها و سایر اداره ها و سازمانها فروش نوشابه ها ممنوع شود و بجای آن از انواع شیر مانند شیر معمولی، شیرکاکائو و شیر موز، انواع دوغ، دوغ کفیر و آب میوه های طبیعی استفاده شود.


وی یادآور شد: نوشیدنی گازدار از مواد غذایی است که مصرف آن بین کودکان، نوجوانان و جوانان رواج گسترده ای دارد و حتی در برخی بالغین و سالمندان نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha