یک روز از مدرسه رفتن خسته می شوید و تحمل شرایط آن برای تان سخت می شود، یک روز از امتحان داشتن، یک روز برای این که فلان مدل گوشی را نمی توانید بخرید، احساس می کنید سخت ترین و ناراحت کننده ترین روزهای زندگی تان را تجربه می کنید و یک روز هم به خاطر دردسرهای پروژه دانشگاهی تان. دوره نوجوانی و جوانی از آن دوره های زندگی است که مدام این احساس به افراد دست می دهد که سخت ترین روزهای زندگی شان را می گذرانند.

چگونه در نوجوانی و جوانی با سختی های زندگی کنار بیاییم

سلامت نیوز: یک روز از مدرسه رفتن خسته می شوید و تحمل شرایط آن برای تان سخت می شود، یک روز از امتحان داشتن، یک روز برای این که فلان مدل گوشی را نمی توانید بخرید، احساس می کنید سخت ترین و ناراحت کننده ترین روزهای زندگی تان را تجربه می کنید و یک روز هم به خاطر دردسرهای پروژه دانشگاهی تان. دوره نوجوانی و جوانی از آن دوره های زندگی است که مدام این احساس به افراد دست می دهد که سخت ترین روزهای زندگی شان را می گذرانند. امروز در گفت و گو با رضا آذریان؛ کارشناس ارشد روان شناسی می خواهیم به شما کمک کنیم که راحت تر با شرایط تان کنار بیایید.


با ترس تان برخورد کنید
این که از زندگی انتظار داشته باشید، همیشه عالی و بر وفق مراد شما باشد بیجا و غیرمنطقی است. البته مشکلات هم همیشه هست و نمی توان آن ها را نادیده گرفت با این حال، به هیچ وجه نگذارید درد و رنج یک موقعیت سخت از زندگی ناامیدتان کند. نگذارید منفی بودن خسته تان کند. نگذارید تلخی ها، همه شیرینی های زندگی تان را از شما بگیرد. وقتی زندگی سخت می شود، دنبال کردن هدف و برداشتن یک قدم دیگر کار سختی است؛ اما بدتر این است که اجازه دهید ترس های بیجا و الکی، جلوی پیشرفت شما را بگیرد.

با این که ترس می تواند وحشتناک باشد و بیشتر از هر نیروی دیگری در دنیا انسان ها را شکست می دهد، اما به آن اندازه که به نظر می رسد هم قوی نیست. ترس فقط به همان اندازه که ذهن شما اجازه می دهد، قوی می شود. هنوز هم می توانید کنترل اوضاع را به دست بگیرید. رمز کار این است که ترس تان را بشناسید و مستقیما با آن برخورد کنید، بنابراین برای به کرسی نشاندن حرف تان به او، باید سخت تلاش کنید چون اگر این کار را نکنید، خودتان را در برابر حملات آینده ترس قرار داده اید و شکست تان قطعی خواهد بود.


با تجربیات تان رشد خواهید کرد
تجربه، دقیقا همان چیزی است که وقتی اوضاع آن طور که می خواهید پیش نمی رود، به دست می آورید و تجربه، ارزشمندترین تسهیلات زندگی است، همان چیزی است  که به شما قدرت می دهد. شما این قدرت را دارید که زخم ها و نگرانی هایتان را به دانش تبدیل کنید فقط کافی است کاری برایشان بکنید. باید اتفاقی که افتاده را بپذیرید و از چیزی که آموخته اید برای برداشتن قدمی به جلو استفاده کنید. هر چیزی که تجربه کرده اید به شما توانایی می دهد تا با چیزهایی که قرار است تجربه کنید، کنار بیایید. این را درک و خودتان را آزاد کنید.


مشکلات را تقصیر زمین و زمان نیندازید
بیشتر آدم ها واقعا خواستار آزادی نیستند زیرا آزادی، مسئولیت پذیری طلب می کند و بیشتر آدم ها از مسئولیت می ترسند! نگذارید شما هم این طور باشید. وقتی دیگران را به خاطر اتفاقاتی که برایتان افتاده است مقصر می دانید، از مسئولیت شانه خالی می کنید. اشتباه نکنید، قیمت شادی و خوشبختی، مسئولیت پذیری است. به محض این که از مسئول کردن آدم ها و چیزهای دیگر برای خوشبختی تان دست بکشید، شادتر و خوشبخت تر خواهید شد. اگر الان ناراحت هستید، مقصر فرد دیگری نیست. جالب است بدانید که خوشبختی شما به اعتماد به نفس تان بستگی دارد و میل تزلزل ناپذیر شما به پذیرش مسئولیت زندگی خودتان،  حتی اگر دیگران هم در آن نقش داشته باشند.


همیشه چیزی برای شکرگزاری وجود دارد
مثبت بودن در موقعیت های منفی، ساده لوحانه نیست. اگر در زمان هایی که چیزهای زیادی برای شکایت کردن و گریه کردن وجود دارد، ترجیح دهید لبخند بزنید و شکرگزار زندگی تان باشید، کار درستی انجام می دهید. به همه زیبایی هایی که اطراف تان وجود دارد فکر کنید، به آن ها نگاه کنید و لبخند بزنید. برای همه چیزهای کوچکی که زندگی به شما داده است شکرگزار باشید زیرا وقتی همه آن ها را کنار هم قرار دهید، می فهمید که تا چه اندازه اهمیت دارند.


پایان شب سیه، سپید است
با صبر می توانید توانایی هایتان را به طرز قابل توجهی گسترش دهید. اگر همیشه همه آرزوهایتان فورا برآورده شوند، دیگر چیزی که به دنبالش باشید نخواهید داشت. آن وقت برای لذت منتظر ماندن و پیشرفت، دلتان تنگ خواهد شد. یادتان باشد، صبر به معنی منتظر ماندن نیست، صبر توانایی داشتن نگرشی خوب در زمانی است که برای چیزی که به آن باور دارید تلاش می کنید.


شما تنها نیستید
وسط سختی های زندگی، خیلی راحت می توانید به اطراف نگاهی بیندازید و آدم هایی را ببینید که زندگی راحتی را می گذرانند اما واقعا این طور نیست. همه ما به طریقی در زندگی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنیم و اگر بتوانیم به آن اندازه شجاع باشیم که درباره آن با همدیگر حرف بزنیم، متوجه خواهیم شد که در این احساس سردرگمی، تنها نیستیم. وقتی از خودتان می شنوید که می گویید «من تنها هستم»، این فقط ذهن نگران تان است که می خواهد شما را درگیر دروغ های خود کند.

اصلا یکی از بزرگ ترین نعمت های زندگی این واقعیت است که زندگی سخت است زیرا در برخورد با سختی های زندگی، قدرتی بسیار ارزشمند در ما به وجود می آید. این قدرت به ما این امکان را می دهد که بتوانیم به عمیق ترین و معنادارترین اهداف زندگی مان دست پیدا کنیم. دلیل آن، این است که زندگی سخت است و ما قادریم از آن چیزی فوق العاده بسازیم. چون زندگی سخت است و ما می توانیم فراتر از این سختی ها بلند شویم، می توانیم تفاوت و تغییر ایجاد کنیم.

منبع:روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha