سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲

بی‌توجهی هیأت رئیسه مجلس به طرح‌های دوفوریتی در نوبت مانده که یکی از آنها قرار است افزایش مستمری دست‌کم ۶میلیون نیازمند از کارافتاده در سال آینده را پیگیری کند، تذکر جداگانه ۲نماینده مجلس را به‌دنبال داشت.

سلامت نیوز: بی‌توجهی هیأت رئیسه مجلس به طرح‌های دوفوریتی در نوبت مانده که یکی از آنها قرار است افزایش مستمری دست‌کم ۶میلیون نیازمند از کارافتاده در سال آینده را پیگیری کند، تذکر جداگانه ۲نماینده مجلس را به‌دنبال داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، پس از در دستور كار قرار گرفتن خارج از نوبت یك طرح تقریبا سیاسی، حسینعلی حاجی دلیكانی عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس، این كار هیأت رئیسه را غیرقانونی و مصداق بی‌توجهی به فقرا توصیف كرد.

    فقر تریبون

اسفند هر سال اوج تلاش و چانه‌زنی باهدف افزایش حقوق و درآمد‌های اصناف و گروه‌های مختلف براساس تورم برای سال بعد است. در بخش‌های مختلف هستند كسانی كه حقوق كارمندان، كارگران، معلم‌ها، بازنشسته‌ها و نظامی‌ها را پیگیری كنند. می‌ماند افراد از كارافتاده كه انگار ته‌صف هستند و كمترین افزایش همیشه سهم آنهاست. برای مثال همین حالا در مورد افزایش حقوق كاركنان و كارگران تصمیم‌های كلی گرفته شده و تعلل در اعلام افزایش حقوق‌های نهایی تنها به‌دلیل تلاش برای افزایش بیشتر آن است. تنها در یك نمونه محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وعده افزایش درصدی حقوق كاركنان دولتی و حاكمیتی كشور در سال ۹۵ را داده است. سخنگوی دولت همچنین قول داده است حقوق بازنشستگان۲۰ درصد افزایش ‌یابد. افزایش بیشتر این اعداد در مقایسه با سال‌های گذشته به‌دلیل كمتر شدن تنگناهای اقتصادی دولت و گشایش‌های اقتصادی پس از برجام ارزیابی می‌شود.درمقابل می‌توان گفت سهم فقرا از برجام چندان زیاد نیست. نشان به اینكه تكلیف فقرا برای سال آینده و میزان مستمری كه دریافت خواهند كرد روشن نشده است.

بیشتر از 4سال است با وجود افزایش تورم و بالارفتن هزینه‌های زندگی، مستمری مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی هیچ افزایشی پیدا نكرده است.در چنین شرایطی وزیر كار چند روز گذشته اعلام كرد تصمیم‌گیری برای افزایش مستمری‌ها اوایل سال آینده اعلام خواهد شد.رئیس كمیته امداد امام خمینی و رئیس بهزیستی نیز در یك‌ماه گذشته با تأیید كم بودن مستمری افراد تحت پوشش خواستار افزایش آن شده‌اند.اما در میان انبوه چانه‌زنی‌ها برای افزایش حقوق، صدای فقرا و كسانی كه حقوق آنها را دنبال می‌كنند به جایی نمی‌رسد و «فقر تریبون» مهم‌ترین مشكل این افراد است. حتی چند روز قبل سیدپرویز فتاح و شاید برای جلب توجه مسئولان و رساندن صدای فقرا بود كه گفت:«باید به برخی مسئولان پول بدهیم تا به خانه فقرا بیایند و وضعیت آنها را ببینند تا دلشان بسوزد و كاری برای آنها بكنند.» روز گذشته هم تعدادی از نمایندگان مجلس به نوع دیگری تلاش كردند همین صدا به گوش همه مسئولان برسد؛ وقتی از هیأت رئیسه مجلس برای بی‌توجهی به طرح‌های دوفوریتی انتقاد كردند....

    تذكر به هیأت‌رئیسه

روز گذشته وقتی برای دومین بار طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس با 2 فوریت در دستور كار مجلس اعلام شد، 2نماینده مجلس با انتقاد از رفتار برخلاف آیین‌نامه داخلی مجلس، خواستار رسیدگی به طرح‌های فوریت دار براساس نوبت‌ها اعلام شدند كه یكی از آنها طرح رسیدگی به معیشت نیازمندان ازكارفتاده است. در نخستین تذكر الیاس نادران گفت:«چرا وقت مجلس برای دغدغه عده‌ای از نمایندگان راه یافته به مجلس دهم گرفته می‌شود آن هم در شرایطی كه طرح‌ها و لوایح اساسی مربوط به رفع گرفتاری‌های مردم در حوزه مسائل اقتصادی در دستور كار مجلس قرار دارد؟» اما اشاره مستقیم‌تر به فقرا را حسینعلی حاجی دلیگانی داشت، وقتی گفت:« وقتی هیأت رئیسه عملكردی برخلاف قانون دارد چه انتظاری از جامعه است؟ این در حالی است كه طرح رسیدگی به معیشت فقرا مدت‌هاست در نوبت رسیدگی قرار دارد.»

اشاره او به طرحی است كه خرداد‌ماه امسال با 175امضا تقدیم هیأت رئیسه شد.این طرح كه بعد در رسانه‌ها به طرح «6میلیون نفر» معروف شد، هنوز فرصت طرح در مجلس را پیدا نكرده است و حاجی دلیكانی معتقد است به‌دلیل مانع‌تراشی عده‌ای در هیأت رئیسه مجلس این طرح مسكوت مانده است:«زمانی كه این طرح را تقدیم كردیم، 22طرح فوریت دار جلوی ما بودند.الان چند‌ماه است كه 6طرح جلوتر هستند و هیأت رئیسه اجازه بررسی نمی‌دهد.هیچ جای قانون به اعضای هیأت رئیسه اجازه بررسی طرحی خارج از نوبت داده نشده است.البته این طرح را تعداد انگشت‌شماری از نمایندگان امضا نكرده‌اند كه عمده آنها در هیأت رئیسه حضور دارند و مخالف طرح این موضوع هستند.اما نمایندگان این مسئله را پیگیری می‌كنند و من از كسانی كه خلاف قانون عمل می‌كنند شكایت خواهم كرد.اگر كسی تردید دارد كه موضوعی مهم‌تر از معیشت فقرا هست، بگوید تا در هر جایی هست من آدرس فقرا را بدهم تا برود و ببیند.»

پیش از این فرج‌الله عارفی نایب رئیس كمیسیون اجتماعی مجلس نیز از هیأت رئیسه مجلس خواسته به این طرح توجه بیشتری بكنند. مددجویان نهادهای حمایتی هنوز عیدی‌شان را دریافت نكرده‌اند و البته چیزی به پایان سال 94باقی نمانده است.مجلس فعلی هم در سال آینده هم فرصت زیادی نخواهد داشت تا این طرح را بررسی كند. آیا تصویب طرحی كه ریشه‌كنی فقر مطلق را هدف قرار داده، در كارنامه مجلس نهم ثبت خواهد شد؟

    درباره طرح 6میلیون نفر

براساس طرح حمایت از 6میلیون نیازمند از كار افتاده، این افراد پس از شناسایی توسط نهاد‌های حمایتی، برای همیشه و تا زمانی كه شرایط قرار گرفتن در این گروه را داشته باشند، نسبتی مشخص از حقوق رسمی یك كارگر را دریافت خواهند كرد. بر این اساس خانواده‌های چهارنفره 50درصد، خانواده‌های سه‌‌نفره 40درصد، خانواده‌های دونفره 30درصد و خانواده‌های یك نفره 20درصد حقوق و مزایای یك كارگر با حداقل دستمزد قانون كار را خواهند گرفت و به ازای هر نفر در خانواده‌های بیش از 4نفر 10درصد افزوده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha