آیمد داروی ضد ایدز نیست ولی امید به زندگی را در بیماران ایدزی بالا می‌برد و برای عرضه آن نیازی به تایید شرکتهای آمریکایی یا اروپایی نبوده و تایید وزارت بهداشت کافی است.

برای اولین بار است که چنین دارویی در کشور تولید می‌شود. تا قبل از تولید این دارو در ایران چنین داروهایی از خارج برای استفاده بیماران مبتلا به ایدز وارد می‌شد که هزینه زیادی برای وزارتخانه در پی داشت. از این رو با تلاش محققان داخلی توانستیم این دارو را در داخل تولید و به بیماران ارائه نماییم.

دکتر کامران معتمدی معاون بازرگانی و مطالعانی شرکت پارس روس و سازنده داروی ضد ایدز "آیمد" در گفتگو با خبرنگار اجتماعی «فردا» با توضیح در باره روند تولید این دارو گفت: تحقیقات این دارو از سال80-81 بعد از مطالعات سم شناسی و بالینی طی مراحل طولانی شروع و در سال 1385 این دارو ثبت و پروانه تولید آن از وزارت بهداشت گرفته شد.


وی با اشاره به اینکه حتی ایده این دارو از دستاوردهای محققان ایرانی است و تاکنون در هیچ کجای دنیا ساخته نشده گفت: داروهایی وارداتی ارزش کار مطالعاتی ندارد زیرا دارو زمانی که به ایران می رسد سالها از زمان تولیدش گذشته و صرفه اقتصادی و علمی ندارد. اما این دارو کار خود محققان وطنی است و باعث افتخار است.

وی در پاسخ به انتقادات وارده نسبت به عدم تاثیر درمانی داروی ایمد برروی بیماران مبتلا به ایدز تاکید کرد: داروی آیمد تقویت کننده سیستم‌های ایمنی بدن بیماران است یعنی کمترین کاری که می‌توان برای یک بیمار مبتلا به ایدز انجام داد. ایمد دارویی است که امید به زندگی را در بیماران ایدزی بالا می برد.

دکتر معتمدی همچنین با عنوان این مطلب که شرکتهای بزرگ داروسازی در دنیا و پزشکانی که برای این شرکتها کار می کنند از تولید ایمد ابراز نگرانی کرده اند یادآور شد: عموما کشورهای جهان سوم مناطق پر منفعتی برای شرکتهای داروسازی دنیا هستند از این رو با ساخت یک دارو در داخل این کشورها احساس خطر کرده و در برابر آن موضع گیری منفی می کنند غافل از این که با این کار ضربه بزرگی به جامعه دانشمندان و محققان داخلی زده می شود.

این متخصصص بیماریهای عفونی تصریح کرد: قبول داریم زمانی که دارویی برای اولین بار در داخل تولید می شود شبهه ناکارامدی دارو به وجود خواهد آمد البته بیماران حق دارند و احتیاط می کنند. اما این دارو مورد تایید وزارت بهداشت بوده و دارویی که تاییدیه وزرات بهداشت دارد نیازی به تایید شرکتهای آمریکایی یا اروپایی نیست. وزارت بهداشت نیز زمانی دارو را تایید می کند که اثر بخشی ویژگیهایی آن بررسی شده و آزمایشات و بررسیهای خود را سپری کرده باشد.

وی با انتقاد از نامهربانی‌هایی که در برخورد با تولید این دارو شده است گفت: چرا نسبت به محصول داخلی خود با دید عدم اطمینان برخوردمی‌کنند. محققان ایرانی در آغاز راه هستند و ایمد اولین ساخته دارویی برای بیماران ایدزی است.

دکتر معتمدی افزود: اینکه بگوییم چون دارو به تایید شرکتهای اروپایی و آمریکایی نرسیده بدرد نمیخورد برداشت غلطی است. هر کشور برای ثبت یک دارو مراحل قانونی خاص خود را دارد و در ایران تایید وزارت بهداشت کافی است. اما با این حال دارو را برای گرفتن تاییدیه از اتحادیه اروپا و امریکا فرستاده شده است.

دکتر کامران معتمدی اظهار داشت: در دنیا هیچ شرکتی مدعی این مطلب نیست که دارویی برای درمان ایدز یافته اند. ایمد سطح ایمنی بدن بیمار را بالا می برد. هم اکنون نیز بیش از 600 نفر در ایران در سال گذشته مورد استفاده و آزمایش دارو قرار گرفته اند که نتایج مثبت بوده و امسال نیز این تعداد به 1800 نفر رسیده است.

وی در پایان افزود: وزارت بهداشت و شرکت پارس روس در نظر دارد این دارو را برای استفاده بیماران به کشورهای روسیه، لبنان و سوریه بفرستد و تستهای بالینی و آزمایشهای مربوط به آن نیز در این کشورها انجام شده است و از سال آینده این دارو در این کشورها عرضه خواهد شد.

مخالفت با ایمد به دلیل کاهش سود دلالان است

همچنین دکتر رسول دیناروند رییس دانشکده داروسازی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی «فردا» ضمن مفید خواندن داروی ایمد در درمان بیماران مبتلا به ایدز گفت: این دارو فراورده‌ای با منشا گیاهی دارد و بر اساس تحقیقات و ارزیابی‌های بالینی که در چند سال گذشته تحت نظر پزشکان متخصص داخلی ایدز و صاحب نام انجام شده و تاییدیه از وزارت بهداشت در اختیار بیماران قرار گرفته است.

وی افزود: این دارو در معاونت سلامت کنترل و مورد تایید قرار گرفته است. این دارو که یک سال و نیم از تایید آن می گذرد تا امروز روی 600 بیمار تجویز شده که همه نتایج مثبت بوده است.

دکتر دیناروند با اشاره به اینکه این دارو به اشتباه داروی ضد ایدز خوانده می‌شود گفت:‌ آیمد داروی ضد ایدز نیست بلکه قدرت بالا بردن سیستم ایمنی بدن را دارد و مرگ بیماران را به تاخیر می اندازد.

وی با انتقاد از مخالفان این دارو تصریح کرد: داروهایی نظیر ایمد تا کنون از خارج به داخل وارد می‌شد از این رو با تولید ایمد دلالان دارو کسب سود خود را در ورود این دارو در خطر دیدند و به مخالفت پرداختند. در صورتیکه این دارو بسیار برای بیماران مبتلا به ایدز مفید واقع شده است و تاثیرات درمانی مثبتی داشته است.

وی در پایان یادآور شد: در سیستم دارویی ایران همیشه تضاد منافع وجود دارد. پزشکان ایرانی علاقمند به کار با شرکتهای داروهایی چند ملیتی هستند به دلیل منافع مالی که این شرکتها برای آنها دارد. متاسفانه شرکتهای دارویی ایرانی. به دلیل عدم بازاریابی قوی و عدم اطمینان بیماران به آنها مظلوم واقع شده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha