رئیس سازمان جمع‌آوری و فروش املاک تملیکی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری میان این سازمان و جمعیت هلال احمر گفت: کالاهای قاچاق در بین نیازمندان توزیع می‌شود.

سلامت نیوز:رئیس سازمان جمع‌آوری و فروش املاک تملیکی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری میان این سازمان و جمعیت هلال احمر گفت: کالاهای قاچاق در بین نیازمندان توزیع می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، امین دلیری در مراسم تفاهم‌نامه همکاری جمعیت هلال احمر و سازمان جمع‌آوری و فروش املاک تملیکی، اظهار داشت: سازمان ما امکاناتی دارد که می‌توان با همکاری هلال‌احمر اقدامات مناسبی جهت کمک به نیازمندان انجام داد.

وی افزود: ما متولی دولت و یک سازمان حاکمیتی بوده و یکی از موضوعاتی که در سازمان ما مدنظر است، تعیین تکلیف کالاهای قاچاق بوده که ابتدا قاضی باید ظن قاچاق را برای این کالاها صادر کند.

رئیس سازمان جمع‌آوری و فروش املاک تملیکی افزود: بعد از رأی قطعی برای ضبط کالا، ما مبادرت به اقدامات لازم می‌کنیم و به طور مثال؛ برای تعیین تکلیف کالاهای غذایی، مجوز سلامت محور آن را از سازمان غذا و دارو و مؤسسه ملی استاندارد و جهاد کشاورزی می‌گیریم و پس از آن، برای توزیع آن اقدام می‌کنیم.

دلیری اضافه کرد: برخی از کالاهای قاچاق سریع‌الفساد بوده و فوراً باید تعیین تکلیف شوند، همچنین استفاده از آن در جامعه محدود همچون تعاونی مصرف کارکنان دولت و یا جاهای عام‌المنفعه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برخی از این کالاهای قاچاق سریع‌الفساد نبوده و دوام دارند، لوازم خانگی، موبایل، خودرو و البسه از جمله این کالاها به شمار می‌رود.

رئیس سازمان جمع‌آوری و فروش املاک تملیکی اضافه کرد: هلال احمر می‌تواند نیازمندان را به ما معرفی کند و ما این کالاها را دراختیار این سازمان جهت توزیع به افراد نیازمند قرار دهیم. قانون نیز این مجوز را به ما ارائه کرده است.

دلیری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اعلام شده است کالای قاچاق در مقابل خود قاچاقچی معدوم شود، گفت:‌در سال 92 یک سوم واردات آن زمان را قاچاق کالا داشتیم ولی در سال 94 این موضوع تقلیل یافت و به 14.5 میلیارد دلار رسید. همچنین حدود 90 میلیون دلار دست سازمان جمع‌آوری و فروش املاک تملیکی رسید که مقدار زیادی از آنها استرداد، فروش یا امحاء شد.

وی گفت: طبق ماده 50 و. 56 قانون مبارزه با کالای قاچاق و ارز که ابلاغ شده است، سه حالت انهدام، صادرات و فروش را برای قاچاق کالا و ارز پیش‌بینی کرده‌اند که ما موضوع انهدام و فروش را داشته‌ایم ولی صادرات انجام نگرفته است، البته در آینده برخی از این کالاهای قاچاق صادر می‌شوند.

وی گفت: براساس قانون هر آنچه به تولید داخلی ضرر نزند ما مجوز آن را داریم که در بازار عرضه کنیم.

دلیری اضافه کرد: نزدیک عید نوروز امسال، میوه‌هایی که قاچاق بود را معدوم کردند که البته این میوه‌ها تازه بود و انتقادهای زیادی در این راستا وارد شد که چرا این کالاها در میان نیازمندان توزیع نشده است.

رئیس سازمان جمع‌آوری و فروش املاک تملیکی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب گفت: قاچاق سازمان‌یافته که مشخصاً باید همانجا مقابل خود قاچاقچی معدوم شود، همچنین زمانی ما می‌توانیم کالای قاچاق را معدوم کنیم که حکم قطعی صادر شده باشد و دراختیار دولت قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در سال 94، 300 میلیارد تومان دراختیار سازمان ما قرار گرفت، گفت: ولی امسال حجم کالاهای مکشوفه بسیار زیادتر است، ولی یک دهم درصد کالاهای قاچاق به سازمان ما می‌رسد.

دلیری در پاسخ به این سؤال که آیا کالاهای قاچاق برای توزیع میان نیازمندان به هلال احمر فروخته می‌شود یا خیر،‌ گفت: طبق قانون نمی‌توانیم هیچ کالایی را رایگان ارائه دهیم، ولی تا حد ممکن قیمت آن را برای این سازمان تعدیل می‌کنیم.

رئیس سازمان جمع‌آوری و فروش املاک تملیکی از راه‌اندازی کد رهگیری برای کالاهای قاچاق خبر داد و گفت: از طریق این سامانه به صورت یکپارچه می‌توان تبادل اطلاعات با تعزیرات، گمرک، قوه قضائیه، ناجا و... داشته باشیم و حلقه‌های مفقوده برای پیشگیری از کالای قاچاق و ارز را مرتفع کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha