دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸
کد خبر: 191794

نقش کلسیم در تقویت استخوان ها، دندان ها، ریتم طبیعی قلب، تامین انرژی برای عضلات، عملکرد هورمون ها و حتی تنظیم فشار خون انکار ناپذیر است. به عبارت دیگر تمام بدن با تامین کلسیم کافی می تواند عملکرد بهینه داشته باشد.

سلامت نیوز:نقش کلسیم در تقویت استخوان ها، دندان ها، ریتم طبیعی قلب، تامین انرژی برای عضلات، عملکرد هورمون ها و حتی تنظیم فشار خون انکار ناپذیر است. به عبارت دیگر تمام بدن با تامین کلسیم کافی می تواند عملکرد بهینه داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت، علاوه بر این که کمبود کلسیم علائم هشدار دهنده ای از قبیل تضعیف استخوان ها و نارسایی کلیه را به همراه دارد؛ درک این که دو نوع رایج از کمبود کلسیم وجود دارد، بسیار مهم است.

کمبود کلسیم در رژیم غذایی: عدم دریافت کافی کلسیم از رژیم غذایی یا از طریق مکمل های کلسیم، خود منجر به کمبودهای کلسیمی در بدن می شود. اتفاقی که در اینجا می افتد این است که ذخیره سازی کلسیم در داخل استخوان ها تخلیه می شود و به عنوان یک نتیجه، استخوان ها شروع به نازک شدن و تضعیف می کنند. این کمبود همچنین می تواند منجر به پوکی استخوان و خطرات عمده ناشی از شکستگی های استخوانی شود.

علائم کمبود کلسیم در رژیم غذایی

درد کمر و گردن

درد استخوان یا حساسیت

شکستگی استخوان به عنوان یک نتیجه از یک صدمه کوچک

استخوان های خمیده

میزان مناسب کلسیم روزانه برای هر فرد

نوزادان تا سن ۳ سال: 400 میلی گرم

کودکان ۴ تا ۶ سال: 700 میلی گرم

کودکان 7 تا 10 سال: 800 میلی گرم

مردان نوجوان و بالغ: 1000 میلی گرم

زنان نوجوان و بالغ: 1000 میلی گرم

زنان باردار: 1300 میلی گرم

زنان شیرده: 1300 میلی گرم

در صورت وجود بیماری های همراه مانند بیماری روماتیسمی و یا مصرف بعضی از داروها مانند کورتیکواستروئیدها نیاز به کلسیم و ویتامین دی افزایش می یابد که دوز مورد نیاز باید با نظر پزشک معالج تعیین شود.

کمبود کلسیم ناشی از هایپوکلسمی

بر خلاف کمبود کلسیم ناشی از فقر رژیم غذایی، نوع دوم کمبود کلسیم یعنی هیپو کلسمی با سطوح پایین کلسیم در خون همراه است. در حالی که کمبود کلسیم ناشی از نوع اول ناشی از عدم تغذیه مناسب است، هیپوکلسمی معمولا در اثر مصرف برخی داروها و یا حتی شرایط پزشکی مانند پاراتیروئید ایجاد می شود. هیپوکلسمی علاوه بر این که منجر به شکننده شدن استخوان ها می شود، عملکرد صحیح مغز، قلب، اعصاب و عضلات را نیز دچار مشکل می کند.

علل مربوط به هیپوکلسمی شامل موارد زیر است:

ساخته نشدن مادرزادی پاراتیروئید

تخریب غده پاراتیروئید مثل برداشتن آن هنگام جراحی تیروئید

اختلال در ترشح هورمون پاراتورمون مثل کمبود منیزیم

کمبود ساخته شدن ویتامین دی در پوست مثل کسانی که نور کافی به پوستشان نمی رسد

اختلال در جذب ویتامین دی

داروهایی که باعث غیر فعال شدن ویتامین دی می شوند مثل فنوبارمیتال و فنی توئین.

دفع کلسیم از طریق کلیه

افزایش دفع ادراری توسط بعضی از ادرارآورها

علائم هیپوکلسمی

کمبود کلسیم باعث تحریک پذیری اعصاب و عضلات می شود بنابراین اسپاسم های عضلانی یکی از اولین پیامدهای این کمبود است. اگر هیپوکلسمی شدید باشد و به طور ناگهانی بوجود آمده باشد، یکی از عضلاتی که به طور خطرناکی منقبض شده و می توانند منجر به مرگ شوند عضلات حنجره هستند. کمبود کلسیم می تواند منجر به اسپاسم در دست ها شود. دل درد، احساس گزگز و مورمور در دور لبها، همچنین احساس سوزن شدن دست ها یا پاها، از اولین علائم کمبود کلسیم هستند.

کمبود شدید کلسیم می تواند باعث تشنج در فرد شود. وقتی پزشکان با یک بیمار مبتلا به هیپوکلسمی روبرو می شوند، ضمن انجام اقدامات درمانی اورژانس و غیر اورژانسی (با توجه به شدت هیپوکلسمی) با استفاده از آزمایشگاه سعی می کنند علت کمبود را نیز پیدا کنند.

منبع:activebeat

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha