پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 19492

دانشمندان چربی را كشف كرده‌اند كه با بروز بیماری سل ارتباط دارد.

‌در یك پیشرفت مهم كه احتمالا راه را برای كشف روشهای جدید جهت درمان بیماری سل هموار خواهد كرد، دانشمندان یك «سرنخ چربی» را شناسایی كرده‌اند كه در پیشرفت این بیماری تاثیر دارد. فاكتورهایی كه موجب می‌شوند بیماری خطرناك سل به یك عفونت فعال تبدیل شود از مدتها پیش برای دانشمندان ناشناخته و مورد سوال بوده‌اند.

هم اكنون گروهی از محققان دانشگاه كورنل در آمریكا دریافته‌اند كه باكتری‌های مولد بیماری سل سبب فعال شدن یك متابولیسم چربی در بدن میزبان می‌شوند كه پیشرفت بیماری را موجب می‌شود.

این تحقیق نشان می‌دهد: باكتری «مایكوباكتریوم توبركولوسیس» یا «MTB» موسوم به باكتری سل قادر است، ماكروفاژها را تحریك كند. ماكروفاژها سلولهای ایمنی هستند كه باكتری آنها را آلوده می‌كند. در اثر این تحریك ماكروفاژ‌ها قطرات چربی را جمع آوری كرده و آنها را به سلولهای كف مانند تبدیل می‌كنند. این انتقالات سلولی می‌تواند سبب دوباره فعال شدن عفونت سل از حالت غیرفعال و خفه شود. به دنبال عفونت اولیه حاصل از میكروب سل، سلولهای ایمنی آلوده در بدن می‌تواند در ریه‌ها با همدیگر در یك توده سلولی تجمع كنند كه توسط یك دسته رشته‌ای احاطه می‌شوند.

این توده شامل ساختاری موسوم به «توبركل» است. به لحاظ فیزیكی از تخریب شدن باكتری‌ها توسط سلولهای ایمنی بدن میزبان محافظت می‌كند. این شرایط به توده‌های آلوده به باكتری سل امكان می‌دهد كه در درون بدن میزبان در طول دوره كمون یا نهفتگی تا چندین سال باقی بمانند در حالی كه در تمام این مدت هیچ علائمی از بیماری در فرد ظاهر نمی‌شود.

به گفته دانشمندان؛ این عفونت دستگاه تنفسی فقط در درصد كمی از افراد آلوده به باكتری سل دوباره فعال می‌شود كه در اثر پیشرفت بافت‌های ریه را تخریب می‌كند. در حال حاضر اطلاعات بسیار اندكی درباره دلایل دقیق فعال شدن مجدد این باكتری در بدن انسان در اختیار محققان است و نقش‌های وابسته میزبان و این میكروب بیماری زا در حد كمی مشخص شده‌اند. بنابراین یافته جدید می‌تواند سرنخ مفیدی برای كسب اطلاعات بیشتر در مورد عملكرد این باكتری باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha